Stavanger

Supperåd om Twitter-Jens

En sikkerhetsrisiko vil det alltid være, men i Stoltenbergs tilfelle var det mer risikabelt at han lot være å bruke bilbelte enn at han twitret.

Publisert Sist oppdatert

Politikernes bruk av sosiale medier har vært et yndet tema de siste årene. Barack Obamas valgkamp ble regnet som gjennombruddet for Twitter, Facebook og andre sosiale medier, noe norske politikere har merket seg. De fleste politikerne i riks- og lokalpolitikk bruker sosiale medier med vekslende hell, men brukt på riktig måte er det åpenbart at politikerne har en unik mulighet til å kommunisere direkte med velgerne. Det er de sosiale medienes sjarm, nytte og fare.

Det er spesielt farene Næringslivets Sikkerhetsråd har hengt seg opp i. Statsminister Jens Stoltenberg ble oppslag over hele verden da han satt askefest i New York i vår. Stoltenberg benyttet anledningen til å kjøpe seg en iPad i USA, og verdenspressen var imponert over at et helt land tilsynelatende ble styrt via Apples siste og heteste påfunn. Vel over Atlanteren og hjemme i Europa brukte statsministeren iPad'en sin til å bruke Twitter - et sosialt medium som spesielt har slått an blant journalister, politikere og andre samfunnsinteresserte. Bilturen gjennom Europa ble brukt til dialoger på mikrobloggingstjenesten. Fordi statsministeren ba om tips til et spisested mellom Malmö og Göteborg, mener seniorrådgiver Arne Røed Simonsen i Næringslivets sikkerhetsråd at han pekte seg ut som et tydelig terrormål.

Dette er tøvete og avslører Næringslivets sikkerhetsråd som noe av et supperåd. Statsministeren blir bevoktet døgnet rundt, men skal i kraft av sin rolle få bevege seg åpent. Politikeres tilstedeværelse i det offentlige rom er et gode de fleste setter umåtelig stor pris på. En sikkerhetsrisiko vil det alltid være, men i Stoltenbergs tilfelle var det mer risikabelt at han lot være å bruke bilbelte enn at han twitret.

Jens Stoltenberg har markert seg som en av politikerne som virkelig har skjønt bruken av det nye mediet ved at han personlig legger ut sine meldinger og inviterer til dialog, i stedet for å overlate jobben til en av medarbeiderne sine. Frp-leder Siv Jensen og utenriksminister Jonas Gahr Støre er andre toppolitikere som behersker sosiale medier som Twitter, Facebook og Origo (der Siddisland er vår lokale versjon).

Også i Stavanger-politikken har det skilt seg ut et sjikt av politikere som ytrer seg på sosiale medier. Noen er riktig nok mer opptatt av å meddele hva de spiser til lunsj, mens andre bruker de sosiale mediene politisk. I debatten om Aps bybanepolitikk tidligere i høst var overvåking av sosiale medier et viktig journalistisk verktøy. Flere lokale politikere som Kristine Gramstad, Torstein Tvedt Solberg, Ellen Solheim, Trond Birkedal og Atle Simonsen har allerede skaffet seg et sosialt medieforsprang før valgkampen.

Powered by Labrador CMS