Debatt

6 øre? Takk for nyttårsgaven, Trygve!

Det er umulig å forstå Trygve Slagsvold Vedums skryt da statsbudsjettet ble lagt fram.

Tore Sigmundsen, fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund Rogaland, har problemer med å forstå Trygve Slagsvold Vedums skryt da statsbudsjettet ble lagt fram.
Tore Sigmundsen, fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund Rogaland, har problemer med å forstå Trygve Slagsvold Vedums skryt da statsbudsjettet ble lagt fram.
Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vi forstår at det er krevende tider, men vi forstår ikke at finansministeren kan skryte av at drivstoffavgiftene er senket. Fakta er at summen av kutt i dieselavgift, med økning i innblandingskravet, har ført til en reduksjon i pris per liter med bare seks øre fra nyttår. Seks øre! Det monner ikke mye. Forklaringen på regnestykket kommer litt senere i dette innlegget.

Det er umulig å forstå Trygve Slagsvold Vedums skryt da statsbudsjettet ble lagt fram:

«Regjeringen tar på alvor utfordringene bedrifter, anleggsbransjen og vanlige folk opplever i hverdagen med raskt økende priser. Vi foreslår derfor redusert veibruksavgift slik at samlede avgifter på drivstoff reduseres».

Bedriftenes utfordringer? Vanlige folks hverdag? Distrikts-Norge er helt avhengig av bilen. De aller fleste bruker dieselbil. Godstransport både til bygder og byer skjer også i stor grad på gummihjul. Veldig mange steder er det ikke noe alternativ. All norsk industri er avhengig av transporten for å gå rundt.

Lastebilnæringen kom seg gjennom pandemien praktisk talt uten offentlig støtte. Vår næring måtte dekke ekstrakostnadene selv. Lastebilnæringen opplevde i 2022 en kostnadsøkning på 17,7 prosent. (Kilde SSBs lastebilindeks etter 3., kvartal). Dieselprisene gikk opp med 50 prosent i løpet av et år. Riktignok har dieselprisene gått litt ned den siste tiden, men det er helt uten hjelp fra norske myndigheter.

Seks øre? Tilbake til regnestykket. Dieselavgiften ble i statsbudsjettet redusert med rundt 17 øre literen. Samtidig ble det vedtatt at en større andel av hver liter diesel må være biodiesel. I fjor var 15,5 prosent. I 2023 er tallet 17,5.

Biodrivstoff er per i dag mye dyrere enn vanlig diesel og et økt omsetningspåbud bidrar derfor til å dra prisen opp.

Ut fra dagens dollarkurs, som i stor grad påvirker prisen på biodiesel, er det altså en prisreduksjon på ca. 6 øre per liter totalt. Og de store prisstigningene i det internasjonale markedet spiser opp dette på et blunk. Det er ikke mye å skryte av for finansministeren. Tvert imot. Det er et klart løftebrudd. Ingen var så tydelige som Sp-lederen før han ble en del av regjeringen. Dieselavgiftene måtte ned!

«Uten lastebilen stopper Norge», har vært NLFs slagord i flere 10-år. Aldri tidligere har slagordet vært mer aktuelt.

Powered by Labrador CMS