Nyheter

Advokat Jon Wessel-Aas: – Dette er uforståelig og hårreisende

– Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) må handle umiddelbart. Elever på de internasjonale skolelinjene i Norge må få konkurrere på lik linje med andre videregående elever i kampen om studieplass ved norske universiteter, sier advokat Jon Wessel-Aas.

Dagsavisen har tidligere skrevet om avgangselevene Sigurd Salvesen (18) og Sigurd Bjerkhaug (18) ved Lillestrøm videregående skole. De er to av mange norske elever som fortviler etter at ledelsen i International Baccalaureate Organisation (IBO) bestemte seg for å fastsette elevresultatene ved hjelp av blant annet historiske data fra tidligere elevkull ved samme skole.

Les saken her:  – Det føles som fremtiden min avlyses eller settes på vent

Nå reagerer advokat Jon Wessel-Aas kraftig på ledelsens avgjørelse. Sammen med advokatkollega Mathilde S. Wilhelmsen i Advokatfirmaet Lund & Co DA, har han i dag sendt et seks sider langt brev til forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) på vegne av sin klient - en avgangselev ved en av de mange internasjonale IB-linjene som finnes ved 26 videregående skoler i Norge.

– Selv om vi i første omgang kun representerer vår klient, er et stort antall øvrige avgangselever i samme situasjon. Det vi nå ber Kunnskapsdepartementet gjøre vil komme alle disse elevene til gode, sier advokat Jon Wessel-Aas, som har møterett i Høyesterett.

###

IB-studentene Sigurd Salvesen (til venstre) og Sigurd Bjerkhaug gikk den internasjonale IB-linja på Lillestrøm videregående skole. Det som skulle gi dem et fortrinn for opptak til universiteter i utlandet, ser nå ut til å legge utdanningsdrømmen i grus. Foto: Mina Ræge.

Les også: Slik beskriver «de usynlige ungdommene» hverdagen sin

Ekstremt karakterfall

Beregningsmåten har gjort at mange elever har opplevd en voldsom nedgang i total poengsum sammenlignet med det faglæreren forventet ut fra «predicted grades», som kan sammenlignes med en halvårskarakter eller standpunktkarakter.

Til Dagsavisen uttalte en fortvilet 18-åringen blant annet:

– For min del har dette gitt et ekstremt karakterfall. Det føles absurd at det ikke er mine egne evner og prestasjoner som skal avgjøre fremtiden min. Det er rett og slett en utrolig kjip følelse, sa Sigurd Salvesen.

Nå mener advokat Jon Wessel-Aas at Kunnskapsdepartemenetet må ta umiddelbare skritt for å løse situasjonen. Om få dager skal over 150.000 søkere til norske universiteter og høyskoler få beskjed om hvor de har kommet inn.

Koronasituasjonen har gjort at konkurransen i år er tøffere enn noen gang, med nesten ni prosent flere søkere enn i fjor.

Les også: Mobbeombudet i Oslo: – Pila peker feil vei i Osloskolen

– Står helt fritt

– Selv om Kunnskapsdepartementet ikke kan gå inn og endre IB-elevenes vitnemål eller diplom, er det vår oppfatning at departementet har alle muligheter til å fastsette regler som sikrer konkurranse på like vilkår ved opptak til høyere utdanning gjennom Samordna opptak, sier Wessel-Aas.

I brevet til departementet vises det blant annet til kapittel 7 i «Forskrift om inntak til høyere utdanning» der inntaksbestemmelser og poengberegning er angitt.

– Vi både må og kan skille mellom de problemene IBOs handlemåte reiser, og hvilke løsning som finnes for å oppnå større rettferdighet i opptaket til norske universiteter og høyskoler, fremholder Wessel-Aas, som påpeker at Kunnskapsdepartementet i den sammenheng nærmest har uinnskrenket frihet:

– Den norske regjering og Kunnskapsdepartementet har all makt og alle muligheter til å løse dette problemet for IB-elevene slik de har løst det for alle andre elever i videregående skole. På samme måte som standpunktkarakterene legges til grunn for andre elever, må lærernes «predicted grades» være det som skal telle for IB-elevene, sier advokat Jon Wessel-Aas til Dagsavisen.

Les også: Høyre vil gi økt lønn til lærere på skoler med få søkere

– Må få høyeste prioritet 

Wessel-Aas fremholder at det ikke er noen grunn til å skille mellom standpunktkarakterer og «predicted grades». Begge har det til felles at de baserer seg på lærernes vurderinger og derfor har et personlig element i den unntakssituasjonen korona har utgjort.

– Det er ingen saklig grunn til at man skal behandle IB-elevene annerledes enn alle andre norske avgangselever når poengene til Samordna Opptak skal beregnes. Det krever ingen lovendring å rydde opp i dette. Departementet har full mulighet innenfor gjeldende lover og forskrifter å beslutte en løsning. Men det haster, påpeker advokat Jon Wessel-Aas.

I brevet til departementet skriver advokatfirmaet Lund & Co at ettersom vedtakene om opptak til høyere utdanning fra Samordna Opptak (SO) vil foreligge allerede 20. juli; «haster det med å innføre den nødvendige forskriftbestemmelsen.»

Og videre; «Det bes derfor om at saken gis høyeste prioritet i Kunnskapsdepartementet».

Les også: Elever som sliter, får fast tilbud i Oslo

– Forsøk på sannsynlighetsberegning

Advokat Wessel-Aas er ikke nårdig når han blir bedt om å kommentere IBOs beregningsmåte for karkaterfastsetting etter koronaepidemien.

– Selv om vi ennå ikke kjenner alle detaljer om innholdet i dataalgoritmen som er brukt, vet vi nok til å kunne slå fast at karakterene som elevene har fått, ikke utelukkende baserer seg på individuelle vurderinger av hver enkelt elevs kompetanse.

– Isteden bygger det i stor grad på generelle historiske statistikker med forsøk på en sannsynlighetsberegning. Det hele er uforståelig og hårreisende, sier advokat Jon Wessel-Aas i Advokatfirmaet Lund & Co. DA.

Nå krever også Arbeiderpartiet rettferdighet for IB-elevene.

Les også: Koronakrisen rammer unge hardest: – Det må opprettes flere studieplasser til høsten

Ap: Svært urettferdig

Krakterene fra videregående skole er selve adgangsbeviset for høyere utdanning. Derfor er det ekstremt viktig at karkatersystemet har høy legitimitet, mener Aps talsperson for høyere utdanning, Nina Sandberg:

– Koronaepidemien ødela for eksamen slik at elever i videregående må søke høyere utdanning basert på standpunktkarakter. Det virker urimelig, vilkårlig og svært urettferdig at IB-elever i norske skoler får karakterer basert på en annen og lite gjennomsiktlig prosedyre for karkatersetting, sier Sandberg til Dagsavisen.

I likhet med Wessel-Aas mener Ap det haster for statsråden å ta grep.

– Regjeringen og kunnskapsministeren bør snarest åpne for at IB-elevene får søke basert på det som tilsvarer standpunktkarakterene slik at de stiller på lik linje med andre elever.

Mer fra Dagsavisen