Israel angriper mål i Sør-Beirut
Israel angrep flere mål i det sørlige Beirut torsdag kveld, opplyser det israelske militæret. Målene skal være hus der Hizbollah-militsen produserer droner.
Angrepene kom etter at Israel tidligere på dagen advarte innbyggerne i de sørlige bydelene av Beirut om at et angrep var nær forestående.
Nyhetsbyrået AFP meldte like etter klokka 21 at åtte bygninger ble truffet på fire ulike steder. Israel hevder at Hizbollah forbereder seg på neste krig og bruker anlegg under bakken til å framstille droner.
Den israelske hæren sier i en uttalelse at Hizbollah var i ferd med å produsere tusener av droner med teknisk hjelp og finansiering fra iranske terrorgrupper.
Angrepet mot de sørlige delene av Beirut i Libanon torsdag var det første på over en måned. Det er det fjerde siden en våpenhvileavtale mellom Israel og Hizbollah ble inngått, med USAs bistand, i november i fjor.
Områder sør i Libanons hovedstad er kjent som en høyborg for den sjiamuslimske Hizbollah-militsen.
Storbritannia advarer Israel
Hvis ikke Israel stanser sin militæroffensiv og fjerner restriksjoner på nødhjelp i Gaza, kan Storbritannia og andre land svare med «nye konkrete grep».
Det sa en talsperson for statsminister Keir Starmer torsdag. Uttalelsen kom etter et møte mellom Starmer og Jordans kong Abdullah i London.
Angivelig vil både Storbritannia og landets partnere vurdere nye tiltak mot Israel.
Britiske myndigheter har allerede stanset forhandlinger med Israel om en ny handelsavtale og kalt landets ambassadør inn på teppet. I tillegg skal sanksjoner innføres mot israelske bosettere på den okkuperte Vestbredden.
Både Storbritannia, Frankrike og Canada har truet med målrettede sanksjoner mot Israel. Frankrike og Storbritannia var onsdag blant landene som i FNs sikkerhetsråd stemte for et krav om våpenhvile i Gaza.
USA var det eneste landet som stemte mot, men siden USA har vetorett, ble forslaget ikke vedtatt.
Flykter fra Sør-Beirut
Et stort antall mennesker flykter fra forsteder sør i Libanons hovedstad Beirut etter en advarsel fra militæret i Israel.
Det melder nyhetsbyrået AFP. Tidligere torsdag kveld skrev en israelsk militær talsmann på X at innbyggere i Sør-Beirut befinner seg nær anlegg som tilhører Hizbollah-militsen.
Så sent som i slutten av april ble en bygning i Sør-Beirut bombet av Israel. Områder sør i Libanons hovedstad er kjent som en høyborg for den sjiamuslimske Hizbollah-militsen.
Enighet om havbruksmeldingen
Et bredt flertall på Stortinget er blitt enige om havbruksmeldingen. Den sier blant annet at et nytt reguleringssystem for oppdrettet skal komme innen fire år.
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV, Høyre, Venstre og Frp er partiene som nå er samstemte i fremtidens regulering av havbruksnæringen.
Inntil det nye reguleringssystemet er på plass, videreføres dagens ordning for oppdrettet med trafikklyssystem og MTB (maksimalt tillatt biomasse). Men i tillegg skal det være insentivmekanismer for å redusere miljøavtrykket, skriver partiene i en samlet pressemelding.
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) er glad for at så mange partier er med på forliket og mener det vil gi både næringen og lokalsamfunn langs kysten forutsigbarhet.
– Vi har landet en politikk som balanserer vekst og miljø på en god måte. Den skal gi mer dyrevelferd og mindre dødelighet. Det er vinn-vinn, sier hun.
(NTB)
Trump skuffet over Musk-kritikk
USAs president Donald Trump sier han er skuffet over Elon Musks offentlige kritikk av skattelettelsespakken.
Trump mener kritikken skyldes at pakken inneholder et forslag om å fjerne merverdiavgiftsfradraget for elbiler.
Trump sier videre at han er usikker på om han vil fortsette å ha et godt forhold til Musk i framtida. Musk eier elbilgiganten Tesla. Uttalelsene kom i forbindelse med et møte med Tysklands forbundskansler Friedrich Merz.
Dom i Jonas Henriksen-saken
To menn er dømt i Ringerike Asker og Bærum tingrett for drapet på Jonas Aarseth Henriksen ved en hytte i Nes i Ådal i august 2023. To personer er også dømt for medvirkning.
Dommen falt torsdag.
29-åringen som har erkjent å ha skutt, fikk 13 år i fengsel, mens en 34 år gammel mann er dømt til 14 års fengsel for å ha bestilt drapet. To andre menn er dømt til henholdsvis tre års fengsel og fem år og fem måneders fengsel.
Det var mildere enn aktors påstand som lød på 19 års forvaring for mannen som var tiltalt for å ha bestilt drapet og 16,5 års fengsel for mannen som skjøt.
Tingretten kom imidlertid fram til at det ikke var ført tilstrekkelig bevis for at det er en nærliggende fare for at 34-åringen vil begå nye alvorlige voldslovbrudd. Retten mener derfor vilkårene for å dømme ham til forvaring ikke er oppfylt.
Forsvarer Jon Anders Hasle ga torsdag ettermiddag en kommentar til NTB mens han var på vei inn til Gjøvik fengsel til klienten hans, den hovedtiltalte mannen som er dømt til 14 års fengsel.
– Vi kommer til å gå grundig gjennom dommen. Vi registrerer at vi har gått medhold i flere av våre anførsler, som at drapet ikke var planlagt og at straffen er vesentlig lavere enn påstått. Det ble heller ingen forvaring. Hva vi skal gjøre, må jeg konferere med klienten om, sier forsvarer Hasle til NTB.
30 år gamle Jonas Aarseth Henriksen ble funnet drept ved en hytte i Nes i Ådal i Ringerike kommune i august 2023.
Henriksen ble narret i en felle. I stedet for å fikse en brønn, slik han trodde han skulle, ble han overfalt, slått og skutt to ganger i ryggen. De tiltalte hevder de bare skulle skade den populære tiktokeren «LastebilJonas», og at det ikke var meningen å drepe ham.
– Bestillingen var at jeg skulle slå ham i beina med brekkjern. Jeg skulle skade ham så mye at han ble arbeidsufør, sa 29-åringen i retten.
Han forklarte at han tok fram pistolen da han trodde han så at Jonas Henriksen hadde en kniv da han skulle til å slå ham.
Han kjente ikke offeret sitt, men hadde fått oppdraget via en mellommann. Bakgrunnen og motivet til 34-åringen for å bestille noe slikt skal ha vært at Henriksen fire år tidligere skulle ha hatt et kortvarig forhold til hans nåværende samboer.
Trump snakket med Xi
President Donald Trump og Kinas president Xi Jinping er enige om å fortsette forhandlinger om handelsspørsmål. Kina ber om korrigering av kursen dem imellom.
Nyhetsbyrået Xinhua skriver at president Xi under den halvannen time lange samtalen snakket billedlig og sa at det store skipet som det kinesisk-amerikanske forholdet utgjør, krever at de to setter retningen og styrer vel.
Dette er særlig viktig for å utelukke all slags innblanding og sågar ødeleggelse, sa Xi i samtalen med Trump.
Den kinesiske presidenten sa også at USA må håndtere Taiwan-spørsmålet med forsiktighet for å unngå konflikt, alt ifølge Xinhua.
På sin nettside Truth Social sier Trump at samtalen var svært positiv og at delegasjoner fra de to land skal møtes om kort tid for blant annet å drøfte muligheten for en avtale om sjeldne jordslag.
Trump presiserte at samtalen nesten i sin helhet var viet handelsspørsmål og at krigen i Ukraina ikke ble tatt opp, heller ikke forholdet til Iran.
Det er ikke fastsatt hvor møtet skal finne sted. Fra amerikansk side vil delegasjonen ble ledet av finansminister Scott Bessent, handelsminister Howard Lutnick og handelsutsending Jamieson Greer.
Trump opplyser videre at president Xi inviterte ham og førstedame Melania til Kina og at invitasjonen ble gjengjeldt fra Trump.
Bakteppet for kontakten mellom de to presidentene er den pågående handelskonflikten og tollsatsene som Trump har innført på varer fra Kina og en lang rekke andre land.
President Trump mener Kinas president er en tøff forhandler som det er vanskelig å inngå avtaler med.
– Jeg liker Kinas president Xi, har alltid gjort og kommer alltid til å gjøre det, skrev Trump på Truth Social onsdag.
– Men han er en svært tøff og ekstremt hard mann å inngå avtaler med, la han til.
Trump gikk tidligere i år til handelskrig mot Kina og innførte 145 prosent toll på import fra landet. Beijing svarte med 125 prosent toll på amerikanske varer og full stans i eksport av viktige mineraler til USA.
I mai inngikk de to landene en avtale om å trappe ned massive tollsatser i 90 dager, men Trump har siden anklaget Kina for å bryte sin del av avtalen.
(NTB)
PST: Spionsak ferdig etterforsket
Saken mot den spionsiktede sikkerhetsvakten på den amerikanske ambassaden er ferdig etterforsket. Det er fortsatt uklart om det blir tatt ut tiltale.
Både Politiets sikkerhetstjeneste (PST) og statsadvokat Carl Fari bekrefter overfor NRK at saken er ferdig etterforsket. Ingen av dem vil opplyse om det er innstilt på å ta ut tiltale eller om saken bør henlegges.
Det er riksadvokaten som tar den endelige beslutningen.
– Vi er ikke kjent med om det er sendt innstilling til tiltale eller innholdet av denne, og kan derfor ikke kommentere det, sier mannens forsvarer Inger Zadig i Elden Advokatfirma.
USA har bedt om å bli part i saken.
– Jeg har forståelse for at de ønsker partsrettigheter, og ingen innvendinger til at de får en bistandsadvokat, sier Fari til NRK.
Den spionsiktede nordmannen jobbet en tid som sikkerhetsvakt på USAs ambassade. 27-åringen er siktet for å ha samlet inn og delt opplysninger for russisk og iransk etterretning.
(NTB)
Nato skal trene norske piloter
Norge slutter seg til Natos pilottreningsnettverk i Europa. Nettverket driver opplæring av militære fly-, helikopter- og dronepiloter.
– Det er stort behov for flere flygere i Forsvaret, ikke minst jagerflypiloter, framholder forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap).
Med medlemskapet i Nato Flight Training Europe (NFTE) vil Norge kunne få tilgang på elevplasser i de andre medlemslandene.
– Det åpner opp for at vi kan utdanne flere flygere til Forsvaret enn vi har kapasitet til i dag, sier Sandvik, som undertegnet innmeldingserklæringen på Natos forsvarsministermøte i Brussel torsdag.
Norge får følge av Canada, Danmark og Polen som også formelt blir medlemmer i NFTE. Nettverket ble opprettet i 2020 og består fra før av 13 medlemsland, blant dem Storbritannia, Tyskland, Nederland og Belgia.
(NTB)
Gigantkontrakt til Equinor
Equinor skal levere gass for hele 270 milliarder kroner til britiske Centrica de kommende ti årene.
– Med denne avtalen fortsetter vi å styrke Storbritannias energisikkerhet med pålitelige gassforsyninger fra norsk sokkel, sier Equinors konsernsjef Anders Opedal i en pressemelding.
Storbritannia får i dag dekket nesten to tredjedeler av sitt behov med gass fra Norge, med Equinor som hovedleverandør. Avtalen som ble offentliggjort torsdag vil dekke nesten 10 prosent av den totale årlige gassetterspørselen i Storbritannia.
Avtalen er dermed en av de største i Equinors bilaterale portefølje.
– Fleksibiliteten som naturgass bringer vil også være avgjørende for å støtte utvikling av fornybar kraft og avkarbonisering i Storbritannia, framholder Opedal.
Konsernsjef Chris O'Shea i Centrica poengterer at de siste årene har vist hvor viktig energisikkerhet er.
– Dagens avtale styrker ikke bare at Storbritannias energisikkerhet, den baner også vei for et gryende hydrogenmarked. Avtalen representerer en betydelig investering i Storbritannias fremtid, sier han.
(NTB)
Innenriks
Tror togkunder må ta bussen
De som skal reise med Sørlandsbanen må belage seg på buss for tog når Go-Ahead overtar, tror SJ Norge.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
– Når planen er å øke både antallet reisende og frekvensen på avgangene, sier det seg selv at alle disponible togsett må brukes. Når du bruker alle tog, blir du sårbar, påpeker Terje Bulling, direktør produksjon i SJ Norge.
– Hvis et tog er ute én uke eller to, for eksempel på grunn av en elgpåkjørsel, har du ikke noe annet tog å sette inn. Da må du ty til alternativ transport som buss, fortsetter han.
Les også: Britiske Go-Ahead ble slaktet i undersøkelse – vant kontrakt for å kjøre tog i Norge
– Det må satses mye
– Kan ikke Go-Ahead i stedet leie flere tog?
– Nei, svakheten med anbudet er at det ikke er mulig å leie inn ekstra togsett. Det ville også ha vært tilfellet for SJ hvis vi hadde vunnet kontrakten. Man er dermed tvunget til å bruke de togene som er blitt stilt til disposisjon, og det er et minimum av hva man trenger, svarer Bulling.
– Er buss et fullgodt alternativ til tog, når behovet melder seg?
– Det avhenger av hvordan man utformer slik alternativ transport. Flytoget, for eksempel, er flinke selv når de må kjøre buss. De bruker mye penger på å håndtere avvik på denne måten. Skal alt gå smertefritt når det er buss for tog, må det satses mye.
– Hvordan ville SJ håndtert dette hvis dere hadde fått kontrakten?
– Vi har brukt mye penger på å tilrettelegge for dette i vårt anbud, og det har vi også påpekt i vår klage (se fakta i bunnen av saken), hvor vi reagerer på at Go-Ahead ligger så langt under oss i pris. Topp kvalitet koster penger.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
– Det samme antallet
Jernbanedirektoratet bekrefter at det er satt begrensninger i togbruken i Jernbanepakke 1: Sør.
– Alle som konkurrerer om Sørlandsbanen må forholde seg til det samme antallet tog som stilles til disposisjon fra Norske tog, og levere anbud på bakgrunn av det, opplyser kommunikasjonssjef Svein Horrisland.
– I en avtale som gjelder for ti år kan det underveis bli behov for endringer. Det må da håndteres som en endringsordre og vurderes om Norske tog har flere tog å leie ut, tilføyer han.
Norske tog ble skilt ut fra NSB-konsernet i fjor, som en følge av regjeringens jernbanereform. Selskapet eier nå de fleste togene som NSB eide før.
Les også: - Vi vil ikke påstå at Go-Ahead dumper prisene, men det skal bli interessant å få prøvd dette
Dette har Go-Ahead
Dette er hva Go-Ahead kan benytte seg av, og som SJ altså omtaler som «et minimum av hva man trenger»:
* To togsett type 69.
* Tre lokomotiver type El-18.
* Fire sovevogner type WLAB II.
* Sju togsett type 73.
* Ti vogner type 7.
* Elleve togsett type 72.
Go-Ahead er likevel ikke helt låst.
– Go-Ahead kan velge å leie færre tog enn det som er tilbudt fra Norske tog, hvis de tror de kan klare seg med færre, opplyser Linda Marie Venbakken, direktør for økonomi og finans i Norske tog.
– Norske tog har ikke signert avtalen med Go-Ahead ennå, og vi har ikke fått beskjed om hvilket antall de ønsker å leie, fortsetter hun.
Det kan Dagsavisen umiddelbart avklare.
– Vi skal leie maksimalt antall tog som er tilgjengelig, opplyser kommunikasjonsdirektør Ulrika Mebius i Go-Ahead Nordic.
Les også: SJ krever omkamp om Sørlandsbanen
– Minimalisere behovet
– Kommer dere også til å bruke busser?
– Når det kreves vedlikehold av tog innenfor vedlikeholdsprogrammene, omturneres togene slik at normalt togtilbud opprettholdes. Ved langvarige skader forsøkes det å leie inn tog fra Norske tog. Hvis dette ikke er mulig settes det inn busser, svarer Mebius.
– I hvor stor grad blir det buss for tog?
– Det er utfordrende å planlegge hvor mye bruk det blir av busser i forhold til uhell. Godt planlagt og gjennomført vedlikehold, samarbeid med infrastruktureier, godt opplært togpersonell og operativ styring betyr lite behov for busser. Ved planlagte sporbrudd er det lagt inn i planer.
– Er dere beredt til å bruke mye penger på buss for tog?
– Ja, men vi vil arbeide for å minimalisere behovet.
– Vil dere ha tog i reserve når dere skal ha flere avganger enn NSB har i dag?
– Det vil finnes noe reservetogmateriell som kan benyttes. Utfordringen med å benytte reservetogmateriell for å løse en akutt situasjon, er at det ikke er framkommelighet på strekningen på grunn av problemer med infrastruktur.
Mebius tilføyer at nye overvåkingsteknikker for togmateriellet «vil bidra til mindre stoppende feil på linjen», og at det vil redusere behovet for erstatningsmateriell.
Norske tog opplyser at Go-Ahead kan endre antallet tog de leier, men det vil ta tid.
– Antallet kan justeres i løpet av kontraktsperioden, med en søknad fra kunden med en søknadsfrist på ett år for endringer, sier Venbakken.
PS! Flytoget, som lenge ønsket å kjøre tog på Sørlandsbanen, trakk seg fra konkurransen blant annet fordi det kommer til å bli mange byggearbeider på banen de neste årene. Det innebærer mye buss for tog.
Les også: Hevder NSB var sjanseløse i anbudskonkurranse
Go-Ahead/Sørtoget
* 17. oktober ble britiske Go-Ahead tildelt kontrakten for Sørlandsbanen (som neste år skifter navn til Sørtoget), Arendalsbanen og Jærbanen av Jernbanedirektoratet.
* Go-Ahead kjempet mot NSB og SJ og leverte et anbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrents anbud.
* 30. oktober klaget SJ på avgjørelsen, blant annet på grunn av prisen som blir oppfattet som svært lav.
* Til tross for den lave prisen legger Go-Ahead opp til én ekstra daglig avgang hver vei på Sørlandsbanen, en ekstra avgang i timen i helgene på Jærbanen og en ny pendleravgang til Stavanger på hverdager.