Innenriks

Om å kunne ta på matematikk

«Hva skal vi bruke dette til?» Spørsmålet er blitt stilt i hvert eneste klasserom der matte har vært undervist siden tidenes morgen. Men nå kan det bli stille. Nå får elevene ta på matematikken.

Publisert Sist oppdatert

– Det er mye morsommere enn å stirre i læreboka.

Adrian Henriksen (15) er elev på 10. trinn på Hovseter skole i Oslo. Han forteller – med entusiasme! – om matte og naturfag, fag som gir glede og praktiske utfordringer til elevene på Hovseter.

Her er det sikkert flere enn Dagsavisens utsendte som må klø seg litt i hodet, i alle fall når vi legger til at Adrian ikke er alene: Alle de sju 15-åringene som sitter i datasalen og leker seg med matte på datamaskinene er like entusiastiske som gutten som fører ordet. Hva skjer her da?

Det som skjer heter «Teknologi og design». Faget ble tatt inn i læreplanen «Kunnskapsløftet» fra 2006.

Når Dagsavisen kommer på besøk, tester elevene på 10. trinn på Hovseter skole ut et nytt dataprogram for faget, produsert av NRK. På skjermen får elevene kompliserte oppgaver som «Bygg og programmer din egen karusell». Karusellen skal konstrueres ved hjelp av «Robolego», den teknisk avanserte «voksen»-versjonen av Lego.

– Det ser bra ut, er den entusiastiske dommen til elevene når Dagsavisen ber dem evaluere nettressursen.

Bygger bruer og stjerner

De er erfarne teknologiske designere, elevene som tar imot Dagsavisen på Hovseter. Bruer har de bygd, i avispapir. Og det er langt mer komplisert enn det kan høres ut:

– De måtte gjennom hele prosessen: Anbudsrunde, utregning av pris og beregninger av hvor mye vekt brua tåler med et spenn på opptil en meter. Og det skulle se pent ut også, forklarer lærer Inger Marie Helgerud.

Dessuten har de bygd stjernehimmelen, komplett med lysende stjerner, og de har laget lysestaker i betong som elevene selv har blandet.

– Brukte dere armeringsjern?

– Nei, vi brukte... Å, hva heter det igjen... Vi måtte forskalke, prøver en seg.

– Forskalke?, spør lærer Helgerud lurt.

– Eller var det forskale? Ja. Forskale.

Dagsavisen blir også vist et komplisert elektrisk leketøy konstruert av elevene – «stødighetsspill», kaller de det.

– Loddingen her er veldig komplisert, sier lærer Helgerud.

Og elevene forklarer Dagsavisens utsendte, som etter hvert lukker ørene og øynene og tenker: «Hvorfor, hvorfor fantes ikke dette da vi gikk på skolen?». Å være teknisk analfabet i et rom fullt av 15-åringer føles ikke godt! Journalisten velger å legge skylda på at han aldri kunne ta på matematikken da han gikk på skolen.

Konkret og håndfast

NITO, landets største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer, har vært primus motor for å få Teknologi og design inn i skolen. Visepresident Trond Markussen forklarer hvorfor:

– For oss er det viktig å vise fram den konkrete og håndfaste siden av realfag, den som munner ut i tingene vi omgir oss med. Teknologi og design snur på en måte realfag litt på hodet, og skal skape en nysgjerrighet på hvordan den praktiske og anvendbare teknologien rundt oss er blitt til.

Men en ting er gode intensjoner og skoler som Hovseter som tar steget ut og satser tungt på faget. Etter å ha slåss lenge for å få Teknologi og design inn i skolen, er NITO nå opptatt av hvordan faget skal se ut i praksis. Derfor har de nå utviklet den nye nettressursen elevene på Hovseter testkjører når Dagsavisen er på besøk i samarbeid med NRK.

– Vi er glade for at Teknologi og design ble tatt inn i skolen, men ser at det mangler verktøy for lærere. Vi savner gode læringsressurser. Derfor har vi sammen med NRK laget en læringsressurs som kan brukes gratis av lærere over hele Norge.

Organisasjonen har også laget klassesett av noe de kaller «teknobag», som består av en stor bag med tre plastkofferter fulle av verktøy.

Hver plastkoffert inneholder loddebolter, en limpistol med nødvendig tilbehør, diverse tenger, minisag, skjærekniv og linjal. Tanken er at elevene på den måten kan utvikle og bygge bruer og stjernehimler og man vet ikke hva, uten at man skal bli hindret av mangel på utstyr.

Etter reaksjonen til elevene på Hovseter å dømme, kan både nettsatsingen og kofferten komme godt med. På Dagsavisens spørsmål om hvem i klassen som kan tenke seg å bli ingeniører om noen år, går de fleste hendene til 10.-klassingene i været.

For mer informasjon om det nye nettprogrammet, se:

http://www.nrk.no/teknologi_og_design/

Powered by Labrador CMS