Innenriks

Bakkemannskapene lettet

Men faren for SAS-salg er fortsatt stor.

Publisert Sist oppdatert

GARDERMOEN (Dagsavisen): Ledelsen i SAS-konsernet besluttet i går å beholde datterselskapene SAS Ground Services (SGS) og SAS Technical Services (STS).

– Vi er veldig glade for at dagen er kommet. Ventetiden har vært tøff.

Hjørdis Nedregård og Anne Wigen-Schieren har begge jobbet i SAS i over 20 år. Sammen med rundt 8.000 ansatte i SGS har de ventet på denne beskjeden i snart et år.

– Rar stemning

– Dette var virkelig gledelig. Det har vært en rar stemning på jobben i hele dag. Jeg har nesten ikke turt å tenke på hva som ville skje. Jeg bør kanskje koste på meg et glass vin i kveld, sier en glad Nedregård.

På gårsdagens styremøte gjorde konsernsjef Mats Jansson det klart at SGS må spare 400 millioner svenske kroner på halvannet år. Hvis så ikke skjer, vil ledelsen igjen vurdere salg.

– Beslutningen om å beholde SGS som et selvstendig datterselskap i SAS forutsetter at selskapet når de avtalte målene innen 18 måneder. Ellers vil det bli aktuelt med en ekstern løsning, for eksempel ved å hente inn en deleier, uttalte Jansson i en pressemelding i går.

– Dødsfrustrert

Hans Jacob Opsahl, hovedtillitsvalgt for de SGS-ansatte på Gardermoen, forteller om en lang og vond kamp med konsernledelsen fram mot gårsdagens beslutning.

– Vi er kjempeglade for at ledelsen har tatt til vettet. Salgsspøkelset har ligget over hele virksomheten i lang tid. Nå kan vi endelig se framover og jobbe for at SAS skal bli et slagkraftig flyselskap, sier han.

Men Opsahl legger ikke skjul på at tilliten til ledelsen har vært tynnslitt.

– Jeg er skeptisk til at konsernledelsen har vist så liten vilje til å høre på dem som har jobbet i SAS i årevis. Vi sitter igjen med et inntrykk av at hovedstrategien har vært å føre krig mot frontpersonalet.

Opsahl mener lederstilen til konsernsjef Mats Jansson har ført til unødvendig mye frustrasjon.

– Jeg er fremdeles tvilende til Mats Jansson. Han har ikke gjort stort annet enn å gjøre folk dødsfrustrert. Men den positive energien som denne beslutningen medfører, skal komme passasjerene til gode, sier Opsahl, som understreker at de ansatte nå vil jobbe sammen med ledelsen for å bedre økonomien i selskapet.

– Vi tror det er fullt ut realistisk å bedre økonomien i den størrelsesordenen ledelsen legger opp til, sier han.

Klok beslutning

Asbjørn Wikestad, leder i Luftfartens Funksjonærforening og tillitsvalgt for SGS i Norge, er ikke overrasket over styrets beslutning.

– Jeg har aldri trodd på salg fordi det ville vært det dårligste alternativet. Nå har styret fattet en beslutning som gir grunnlag for videre samarbeid, sier han.

Han mener det er riktig av ledelsen å kreve at SGS sparer millionbeløp.

– Denne trusselen henger over alle bedrifter. Konkurransesituasjonen er beintøff. Klarer man ikke å være like god som konkurrentene, går det dårlig uansett, sier Wikestad, og legger til:

– Det ville vært mer dramatisk hvis man ikke gikk inn for kutt. Dette er en klok beslutning som SAS-ledelsen skal ha ros for. Jeg vil også understreke at vi i Norge aldri har truet med aksjoner.

Sven Westgaard, kommunikasjonssjef i SGS i Norge, tror ikke gårsdagens styrevedtak vil få dramatiske konsekvenser for de ansatte ved norske lufthavner.

– Vi har levert positive resultater siden 2004 og har i dag en slank og effektiv organisasjon. Det blir ikke snakk om noen dramatisk hestekur i Norge. Men det er alltid rom for forbedringer.

Powered by Labrador CMS