Innenriks
Byrådet i Oslo ber om nattestengte sparkesykler
Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) i Oslo har bedt selskapene som leier ut elektriske sparkesykler, om å stenge dem for bruk om natten. En av utleierne vil nå reduserer hastigheten på natten i helgene.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Ifølge Aftenposten kom oppfordringen fra smferdselsbyråden under et møte tidligere denne uka.
– Den høye ulykkesrisikoen for elsparkesyklister er uakseptabel. Vi vet at mer enn halvparten av dem som skader seg på elsparkesykkel i byen vår, gjør det mellom klokken 22 og 07, sier Berg.
Nøyaktige tidspunkter skal avklares med bransjen, skriver Aftenposten.
Lime, et av selskapene, ønsker imidlertid ikke nattestenging.
– Jeg synes ikke det er den beste løsningen. Det er flere tusen mennesker i byen som er avhengig av våre tjenester, også om natten. Blant annet er det folk som jobber natt som bruker det som fremkomstmiddel, sier driftssjef Konstantin Morenko.
Les også: Sparkesykkelkaoset: – Legger til grunn at aktørene vil betale selv
Ønsker nattilbud
Heller ikke operatøren Bolt vil ha nattestenging. Regionsjef for Bolt i Nord-Europa, Nils Wijkmark, sier i en pressemelding:
– Oslo er en by som ønsker å redusere biltrafikken, derfor er det et økende behov for alternative transportmidler. Om natten reduseres kollektivtilbudet, men det finnes fortsatt mange mennesker som har behov for å flytte på seg, eksempelvis dem som jobber om natten. Vi ønsker å tilby tjenestene våre også til disse menneskene, sier han.
– Vi oppfordrer alle som bruker sparkesyklene våre til å kjøre forsvarlig, med hjelm og ikke under noen omstendighet hvis de er ruspåvirket, sier Wijkmark.
Les også: Elsparkesyklist kjørte på rødt lys – politiet vurderer beslaglegging av førerkort
Prøveprosjekt
Bolt vil imidlertid prøve ut et annet tiltak og senker hastigheten på sine elsparkesykler om natten i helgene i Oslo sentrum. Målet er å bidra til å redusere antallet ulykker.
– Fra midnatt og fram til klokken 4 vil makshastigheten reduseres fra 20 kilometer i timen til 15 kilometer i timen, fra torsdag til søndag innenfor Ring 1, skriver utleieren i en pressemelding.
Tiltaket er et to ukers prøveprosjekt.
Flest alvorlige skader på natten
Tall fra skadelegevakten i Oslo kan tyde på at flere blir skadd i ulykker med elsparkesykkel i år enn i fjor. Tolv personer ble alvorlig skadd i Oslo i juli. Oslo skadelegevakt har vært spesielt kritisk til kjøring i alkoholpåvirket tilstand og vil anbefale å stenge for bruk av elsparkesykler om natten, da de mest alvorlige ulykkene skjer.
Oslo kommunen har begynt å samle inn feilparkerte elsparkesykler og sier de vil kreve gebyr etterhvert.
– Vi kan ikke ha det slik at elsparkesykler flyter rundt i gatene og gjør det utrygt for blinde, rullestolbrukere, eller andre å bruke byen. Byen skal være for alle, sier Lan Marie Berg.
For tiden er det rundt 13.000 elektriske sparkesykler til utleie i hovedstaden.
Møte i departementet
Torsdag var samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i møte med representanter for kommunene Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Drammen for å snakke om elsparkesykler. Det var første gang Hareide diskuterer saken med kommunene. Han opplyser at et lovarbeid knyttet til elsparkesykler vil ta lang tid. Men de kan få nye retningslinjer innen høsten.
– Jeg vil ikke utelukke noe. Nå skal jeg i møte med aktørene i morgen, så kan vi se om vi kan komme med noen kortsiktige tiltak. Men lover og forskrifter tar lengre tid, sa Hareide etter møtet torsdag.
PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.