Bøker

Langer ut mot dansk smålighet

Publisert Sist oppdatert

– Hva er skjedd med mitt storsinnede Danmark spør forfatteren som i avisen presenteres på følgende måte: «Verdensberømt nordmand i brechen for Peter Høeg».

Og han fortsetter med å skrive at det «har vært deprimerende å følge på avstand den danske mottakelsen av Høegs roman.» Kjærstad mener at ingen har ytt denne romanene rettferdighet.

– Hvordan kan en leken gavmild og åpen bok bli mottatt med så mye alvor strenghet og lukkethet? sier Kjærstad til Dagsavisen.

Begeistret

– Regner du med å få danske anmeldere på nakken?

– Nei det gjør jeg ikke sier en avslappet Kjærstad. Mitt ærend er ikke å angripe eller gå løs på danske anmeldere svært mange av dem har jeg den største respekt for. Mitt viktigste anliggende har vært å uttrykke begeistring over en roman som jeg mener vil bli en av de vesentligste bøkene det 21. århundre sier Kjærstad.

– Har det vært vanskelig å gå ut på denne måten tatt i betraktning de mange begeistrede anmeldelsene du selv har fått for dine bøker av danske kritikere?

– Nei som nevnt så har det overhodet ikke vært min hensikt å polemisere mot danske kritikere.

I artikkelen skriver Kjærstad at blant de anmelderne som har vurdert Høeg «finner han flere navn som han selv respekterer høyt og andre har sågar skrevet om mine egne bøker med forbløffende sjenerøsitet.»

– Reaksjonene på Høegs roman har vært svært sammensatte og bredspektrede innrømmer Kjærstad som likevel må si at han sitter igjen med et helhetsinntrykk av at boka har fått stygg behandling selv om det finnes flere unntak. Blant annet fikk romanen en svært positiv anmeldelse i Jyllandsposten.

En sjelden blomst

– Med dette innlegget i «Politiken» har jeg ønsket å markere min begeistring for en roman som jeg anser for en sjelden blomst. Heller ikke er jeg ute etter å forsvare Høeg. Han er en så stor forfatter at han ikke trenger noe forsvar.

– Ville du gått ut og forsvart en norsk forfatter i en norsk avis?

– Jeg tror nok jeg ville tenkt meg om ganske lenge sier Kjærstad som minner om den gangen han gikk ut og snakket varmt om Hans Amund Vaages roman «Den framande byen» som mer eller mindre forsvant i bokhøsten 1999.

– Året etter gikk jeg ut og uttrykte min forundring over at vi har et litterært miljø som ikke klarer å løfte fram en bok av en slik kvalitet. Det kunne jeg gjøre fordi jeg selv hadde ryggen fri jeg hadde nettopp fått svært gode kritikker for min egen bok.

Bravissimo!

– Har det kommet reaksjoner fra danske forfattere eller kritikere?

– Det er kommet noen positive reaksjoner på nettet. Blant annet fikk jeg følgende kommentar fra den danske forfatteren Jens Christian Grøndahl. Han skrev ganske enkelt: «Bravissimo!» Veldig hyggelig sier Kjærstad.

– Hvorfor er Høegs roman en sjelden blomst?

– Jo for den bryter alle regler hevder Kjærstad. Den er gjennomtenkt og samtidig ukontrollert den er banal og samtidig original den er sentimental og samtidig intelligent musikalsk og samtidig disharmonisk og ved å bryte reglene skaper den et nytt univers og peker i retning av en framtidig snarere enn av en fortidig skrivemåte.

Kjærstad mener at forventningene til Høeg etter ti års taushet må ha vært formidable. De fleste hadde nok ønsket at Høeg hadde skrevet en ny «Frøken Smilla». Ja i fantasien hadde man kanskje håpet at selve Dan Brown ville blitt vippet av pinnene. «Høeg innfrir ingen av disse forventningene og jeg kan ikke forstå at det kan skuffe noen» skriver Kjærstad.

Leselykke

Jan Kjærstad viser også til at mange kritikere har påvist sjangerblandingene i Høegs roman og de at de fleste ser på det som en svakhet. Kjærstad ser dette som en styrke.

Kjærstad skriver i artikkelen at han med årene er blitt en enkel leser og bedømmer derfor romanen også etter to private kriterier med full gevinst for begge.

Han har under lesningen av Høegs roman opplevd det han kaller leselykke en opplevelse som er blitt sjeldnere og sjeldnere. Og dessuten etter at boka var lest ferdig kunne han se at samtlige hvite marger i boka var fylt med hans egne ord og blyantstreker! Et kriterium på betydelig litteratur for Kjærstads vedkommende. Jan Kjærstad avslutter sin lange artikkel med å utrope Høegs roman til en innovativ mainstreamroman. «Høeg står midt i manesjen han fornyer fortellerkunsten innenfra».

Powered by Labrador CMS