Kultur

– Dette var drømmen

Et dystert framtidsdrama du trolig har lest på skolen bringer regissør Andre Øvredal tilbake til Tribeca Film Festival i New York.

Regissør Andre Øvredal er tilbake i New York med kortfilmen Tunnelen. FOTO: HEIDI TAKSDAL SKJESETH
Publisert Sist oppdatert

NEW YORK (Dagsavisen): – At filmen blir vist her først, det var jo drømmen, sier regissør Andre Øvredal fornøyd.

Regissøren av Trolljegeren, som fikk bred internasjonal anerkjennelse da den kom ut i 2010, er tilbake i New York sammen med skuespillere, klippere og produsenter av kortfilmen Tunnelen, som hadde premiere lørdag kveld på filmfestivalen i Tribeca.

Den 12 minutter lange filmen er basert på novellen The Tunnel Ahead fra 1961 av Alice Glaser. Det er et dystert framtidsscenario, der et ekstremt overbefolkningsproblem blir løst uten diskriminering, men også uten nåde: En tunnel på veien inn til en storby stenges med ujevne mellomrom. Menneskene i bilene som blir sittende fast inne i tunnelen blir gasset i hjel. Alle vet at det skjer. Likevel tar foreldrene barna ut av byen for å se hav og strand. Det er en sjanse en må ta.

Satt spor

I likhet med mange norske elever leste Øvredal Glasers novelle på ungdomsskolen. Som for mange, satte novellen dype spor i Øvredals tenåringssinn.

– Den slapp aldri taket. Jeg har hatt lyst til å gjøre denne filmen i mange år, sier Øvredal.

Han fikk hjelp av lærere på Os videregående skole til å lete opp den originale norske oversettelsen av novellen. Til slutt fant de den, i en gammel boks innerst i et hjørne.

For filmskaperen handler det om mennesker som står overfor ubegripelige, ofte umenneskelig situasjoner, et tema flere av filmene hans tar opp.

At den skjellsettende novellen er skrevet nettopp i New York, gjør det ekstra stas at det er her den først vises. At Tribeca Film Festival er blant de aller viktigste festivalene i USA, gjør det ikke mindre stas for Øvredal, som studerte film i California.

Følg Dagsavisen påFacebook ogTwitter!

Mange tilbud

Etter endt studietid og utløpt visum, vendte Andre Øvredal tilbake til Norge, og lovet seg selv at han ikke ville reise tilbake til Hollywood med mindre de ba ham om det. Det gjør de nå, stadig vekk.

– Jeg får veldig mange konkrete tilbud, og mange manus, sier Øvredal, som raskt beklager at så mange av manusene er helt elendige.

På vei inn i USA, i passkøen, fikk han et nytt sci-fi manus på mail.

– Jeg rakk å lese 15 sider i passkøen, men jeg så med en gang at det var idiotisk, sier Øvredal.

Det var etter braksuksessen med spillefilmen Trolljegeren at de jobbtilbudene begynte å ramle inn, både fra Hollywood og andre steder. Trolljegeren solgte 250.000 kinobilletter i Norge, og ble en internasjonal kultfilm. I dag er Øvredal godt i gang med den internasjonale filmen «The autopsy of Jane Doe», en direkte konsekvens av Trolljeger-suksessen. Også den har fått gode tilbakemeldinger blant insiderne i verdens mest innflytelsesrike filmindustri i Hollywood, forteller Øvredal.

Mest norsk

De fleste prosjektene han holder på med for tida er likevel norske. Det er lettere å jobbe i Norge fordi det er der han bor, og han forsøker å begrense reisingen. Det er heller ingen grunn til å dra til Hollywood bare for å dra til Hollywood, sier Øvredal. Han mener det er mye uoriginalt som kommer fra Californias filmindustri.

– Jeg får tilbud om ferdige manus som allerede har finansiering, men som er overfladiske og uoriginale. Det er så mange som bare vil kopiere andres suksess, sier Øvredal.

Les også: Kappløp om Amundsen-film

Scandinavian Star

Han har til stadighet et lite dusin prosjekter på gang. De største nå, i tillegg til Tunnelen, der filmgjengen la siste hånd på verket rett før helgen, er en film om Scandinavian Star-ulykken og en spillefilm om Roald Amundsens race til Sydpolen. Den engelske versjonen av Trolljegeren er etter mye om og men avlyst, noe som har gitt filmteamet i Norge rettighetene til å lage en oppfølger. Det er foreløpig ikke interessant, sier Øvredal. Storprosjektet Emergence venter på de rette skuespillerne. Øvredal har ingen hast. Og han trives med å jobbe i Norge. Norsk film har langt større selvtillit enn tidligere, mener Øvredal.

– Mange filmer har fått anerkjennelse i utlandet. Før var det stas med internasjonal skryt. Nå er vi skuffa hvis vi ikke får det. Det er nytt, sier Øvredal.

Les også: Filmfondkutt rammer TV-industrien

Powered by Labrador CMS