Kultur

Kunnskapsløs populisme og FpU-retorikk fra Oslo Ap

Jeg registrerer at programkomiteen i Oslo Ap vil gå inn for å avvikle karakter og eksamen i norsk sidemål i skolen. Det lukter det kunnskspsløshet og populisme av.

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Libe Rieber-Mohn, som har ledet programarbeidet, argumenterer blant annet med at mange elever ser på sidemål som en plage, og senker dermed retorikken til samme lavmål som det Unge Høyre og FpU lirer av seg i skoledebattene. Med henvisning til Osloskolen, hvor nesten alle elevene har bokmål som hovedmål, er det selvsagt nynorsken hun sikter til.

Ikke bare er dette kunnskapsløs populisme fra hovedstads-Ap, men det er også et skammelig angrep på språket til alle nynorskbrukere. Dessuten vitner det om et dårlig kamuflert forsøk på en unødvendig omkamp i partiet, bare ett år etter at læreplanen i norskfaget ble revidert. I forbindelse med revisjonen ble nettopp dette grundig debattert både i AUF og Arbeiderpartiet, og vi landet på at det beste ville være å opprettholde løsningen med tredelt karakter og eksamen i norskfaget.

En god sidemålsundervisning er viktig fordi det handler om å sikre elevene gode kunnskaper i både nynorsk og bokmål. Det er en feiloppfatning at sidemålsundervisningen går ut over kompetansen i hovedmålet. En blir tvert imot bedre i sitt eget hovedmål av også å lære sidemålet. Det finnes massevis av forskning som viser at en blir bedre i språk av å lære seg flere språk. Språkforskning fra NTNU viser dessuten at nordmenn som bruker begge målformer oppnår flere av de positive fordelene flerspråklige har, nemlig at en blir smartere, mer kreativ, flinkere til å lære nye språk, i tillegg til at en også gjør det bedre i matematikk. Når Rieber-Mohn uttaler at tre karakterer i norsk på vitnemålet går «på bekostning av prestasjonene i andre fag», taler hun dermed mot bedre vitende.

Så kan en selvsagt argumentere med at fjerning av karakter og eksamen i sidemål ikke er det samme som å kutte ut sidemålsundervisningen. Vel, et fag uten karakter og eksamen er et useriøst fag. Karakter og eksamen i sidemål gir insentiver til å prioritere sidemålet, og dermed norskfaget.

Oslo Ap bør være opptatt av at undervisningen skal gi elevene mest mulig kunnskaper. Svekker vi det viktigste faget av dem alle, norskfaget, vil det også få konsekvenser for læringen i andre fag. Norskundervisningen bør derfor heller gjøres bedre, mer spennende og dagsaktuell for elevene. Elevene kan gjøres kjent med sidemålet sitt tidligere ved lystbetont lesing av tekster på begge målformer. Vi bør alltid ha som mål å forbedre og utvikle fagene i skolen, men vi må samtidig styre unna populistiske lettvintheter som vil senke læringsnivået heller enn å heve det. Det skader ikke å lytte til litt forskning iblant.

Heldigvis er dette så langt bare et skrivebordsforslag fra en programkomité. Fornuften kan ennå seire også i Oslo Ap.

Powered by Labrador CMS