Kultur

DAB? Hva er det?

Publisert Sist oppdatert

Det kommer fram i en ny undersøkelse som meningsmålingsinstituttet InFact har gjort for butikkkjeden Expert.

46 prosent av landets befolkning er uvitende om hva en DAB-radio er. Og det til tross for at NRK akter å overføre samtlige av sine «Alltid»-kanaler til det digitale DAB-nettet allerede i løpet av neste år. Innen 2014 må alle radiolyttere ha kjøpt seg en ny DAB-radio for da skal hele FM-nettet etter planen legges ned.

Foreningen for informasjons- og kommunikasjonsteknologi IKT Norge mener det blir fullstendig uansvarlig å fjerne kanaler fra FM-nettet når så mange som halvparten av landets befolkning er helt ukjent med den nye digitale plattformen.

– Nå må kulturminister Giske sette på bremsen overfor NRK. Det blir som om VG plutselig en dag skulle gi ut avisen i blindeskrift mener IKT-sjef Per Morten Hoff.

Nederland sa nei

Undersøkelsen fra InFact er gjennomført blant et utvalg på over ett tusen nordmenn over hele landet. Ifølge undersøkelsen er kunnskapen om DAB-radio størst blant menn. 60 prosent av landets kvinner svarer nei på spørsmålet om de vet hva en DAB-radio er.

For NRK P4 og de andre som satser på DAB kan det være betryggende å vite at nordmenn kjøper radioer som aldri før. Hele fire av ti nordmenn har kjøpt en ny radio i løpet av året som gikk. Men fremdeles er det langt flere som velger å gå til anskaffelse av en «gammeldags» FM-radio enn en framtidsrettet DAB-radio.

IKT-sjef Morten Hoff synes resultatet av undersøkelsen er oppsiktsvekkende ikke minst fordi NRK og P4 tidligere har presentert en undersøkelse hvor svært mange av landets radiolyttere sa de hadde planer om å kjøpe seg DAB-radio.

– Det må jo bety at mange av dem som har kjøpt DAB-radio ikke engang vet hva det er. Det tyder jo ikke akkurat på at informasjonen har nådd fram mener Per Morten Hoff

Flere andre europeiske land har allerede vinket farvel til DAB-teknologien før den er kommet ordentlig i gang blant dem Sverige Finland og Frankrike. Sist fredag satte også Nederlands regjering ned foten for DAB.

– Jeg synes NRK risikerer veldig mye når de vil slå av kanal etter kanal på FM-nettet. uten å vite hva som blir utfallet av standardiseringskrigen som pågår. Det blir som kampen om videomarkedet på begynnelsen av 80-tallet. Alle trodde Beta ville vinne over VHS men det var alle oss som hadde kjøpt Beta-spillere som satt igjen med skjegget i postkassa sier Per Morten Hoff.

Glad radiosjef

NRKs radiosjef Øyvind Vasaasen mener InFact-undersøkelsen tvert imot er veldig gledelig.

– Den viser jo at over halvparten av landets befolkning er kjent med DAB-radio noe som er mer enn det jeg våget å håpe på. Det er veldig bra spesielt når det er ganske store områder av landet som ennå ikke kan motta DAB-signaler. Dette samsvarer også med våre egne undersøkelser fra i fjor høst sier Vasaasen. Han peker på at det ennå er mange år igjen før overgangen til DAB skal være gjennomført og at salget på 40.000 DAB-radioer i fjor var høyere enn han hadde håpet på.

– Vi har en målsetting om at skal bli solgt én million DAB-radioer i 2010. Salgstallene fra i fjor er en bekreftelse på at vi ligger foran dette skjemaet sier han.

Powered by Labrador CMS