Nyheter

– På tide at folk våkner

Direktøren for Jensen Møbler synes det er tragisk hvis Høyre nå setter ny Svelvikvei i spill.

Bilde 1 av 3

– Vi har så mange ganger heiet fram den nye veien, og trodd på at den faktisk kommer. Det hele er bare så utrolig uforutsigbart og beklagelig, sier Jan Trygve Jensen i Jensen Møbler i Svelvik.

Han er en av mange som frykter konsekvensene av at Høyres toppkandidater, ledet av ordførerkandidat Fredrik Haaning, nå sier nei til Buskerudbypakke 2 (BBP2) og bompengeregimet det vil medføre.

I pressemeldingen partiet sendte ut tirsdag kveld skriver de at ny Svelvikvei må finansieres som et frittstående bompengefinansiert prosjekt. Allerede spår flere at det i så fall vil bli svært høye bompriser.

Trodde på fordeler

Som administrerende direktør for Jensen Møbler, som produserer rundt 250.000 madrasser og senger i året, har Jensen fulgt nøye med på alt som har med Svelvikveien å gjøre.

I en bedrift som daglig har i overkant av 10 trailere ute på den smale, svingete og uoversiktlige veien, er ønsket om en bedre og tryggere vei overordnet det meste.

– Å få på plass en ny vei er av veldig stor betydning for alle de større bedriftene her ute, som for eksempel Adax, Norgips, Maur og oss selv – både med tanke på tilgjengelighet, framkommelighet og trafikksikkerhet. Når byggingen stadig utsettes, synes i hvert fall jeg det hadde vært bedre å få opp en bom for å få litt fortgang. Men om passeringsavgiften blir veldig høy har det selvsagt den motsatte effekten. Det ville være en tragedie for Svelvik. Vi er på vei inn i en ny kommune, fordi vi trodde på at det ville medføre fordeler for oss her ute. Om dette blir resultatet er det på tide at folk våkner, sier Jensen, som også sitter i styret for Svelvik Næringsråd.

Han presiserer at det nå haster med ny vei, spesielt fra gipsfabrikken og inn mot Drammen, der veien er på sitt mest uframkommelige. Det har også stor betydning med for boligutbyggingen fra Åskollen og utover.

Les også:  Tror ny Svelvikvei kan realiseres lenge før 2019

Flere bommer

Rolf David Ramslien, daglig leder Buskerudbysamarbeidet, forteller at de ikke har gjort nøyaktige beregninger av konsekvensene det vil få for en eventuell bomavgift på Svelvikveien, om bystyret i Drammen skulle ende med å stemme nei til BBP2. De har dog gjort en foreløpig vurdering.

– Ja, det er jo flere som lurer på dette nå. Hvis man ser for seg å bygge ny Svelvikvei i henhold til løsningen som ligger inne i BBP2, så skal den anslagsvis koste 620 millioner. Dette lar seg ikke finansiere med bommer på Svelvikveien alene. Man må i tilfelle skaffe en betydelig andel fra fylkeskommunens budsjetter.

Ramslien forklarer at dette skyldes at trafikken på veien blir såpass lav at bomprisene må opp, og da vil mange i stedet velge å kjøre gamleveien – og så må prisene opp enda mer – og så videre.

– Man kan imidlertid se for seg at man investerer både i ny vei og i gamleveien samtidig – og setter opp bommer begge steder. Hvis man da setter bommer ved for eksempel Rundtom, vil man jo kunne fange opp mer trafikk. Da vil man nok kunne finansiere prosjektene med bommene alene, men hvorvidt det vil være enighet om en slik løsning er det ikke opp til meg å vurdere, sier Ramslien.

Han presiserer at han ikke kan uttale seg om den politiske biten av saken, men forholder seg til det som er vedtatt – og avventer den videre prosessen.

Dårligere kollektivtilbud

Også for kollektivtrafikken kan følgene av et nei til bommer og BBP2 bli store. I pakken ligger det inne store investeringer til dette feltet, tilnærmet en dobling av tilbudet i kommunene i BB-samarbeidet og lavere billettpriser. Uten BBP2 blir ikke denne satsingen noe av – og ikke nok med det:

– Kollektivtilbudet får allerede belønningsmidler i påvente av BBP2. I Nasjonal Transportplan (NTP) ligger det inne at disse belønningsmidlene skal fases inn i byvekstavtalen. Om dette ikke videreføres må også dagens tilbud reduseres. Det betyr at det planlagte kollektivtilbudet i samarbeidskommunene neste år kan måtte reduseres med 20 til 25 prosent, forklarer Ramslien.

Han presiserer at signalene fram til nå uansett er at belønningsmidlene skal fases inn – og at han ikke kjenner til noen nye føringer i så måte. I hvert fall ikke per i dag.

Mer fra Dagsavisen