Nyheter

Matvarebransjen er klar for å tenke nytt

I et hav av plast står Christina Sønstegaard og ser seg fortvilet omkring. – Det hverken lukter mat eller vekker appetitten å gå her inne. Som forbruker blir man nummen og trist. Sønstegaard er glad for at leverandørene og butikkjedene endelig er i ferd med å innse hvor vanvittig varehandelen er blitt, hvor norske matvarer pakkes inn i plast og papir fraktet fra utlandet, kun for å sikre leverandørenes økonomiske interesser.

###
Publisert Sist oppdatert

Henning Hansen, daglig leder ved Kanalen Rema 1000 i Moss, er klar for å gjøre det som skal til for å få bort unødvendig mye plast, papp og emballasje rundt matvarene de selger, men sier at da må "de tre store" samt industrien være villig til å tenke helt nytt og legge om.

- Vil redusere avfallet

– Ja helt klart så ønsker vi å redusere avfallet, det vil vi jo alle, for det blir veldig mye unødvendig plast og emballasje, men da må det bli enighet blant de tre store; Rema, Coop og Norgesgruppen, som leverer 90 prosent av all mat til norske butikker, om at nå må noe gjøres, slik at det bli likt for alle butikkene for at vi kan fortsette å være konkurransedyktige. Hansen understreker at de i dag ikke har store valgmuligheter i forhold til hvilke varer de kan ta inn i Rema butikkene.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS