Nyheter

«Hvor effektivt er 2+ feltet over Fredrikstadbrua?»

LEDER: Innse realiteten i dagens trafikkbilde – uten å tvinge bilistene inn i en kollektiv framtidsdrøm som skiltes i det fjerne.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Kjøremønsteret på Østsiden og ikke minst over Fredrikstadbrua har vært endret utallige ganger opp gjennom årenes løp. Selvfølgelig har det også skjedd mye med trafikkbildet og belastningen økt enormt fra åpningen i 1957. I mars 2016 startet det omfattende rehabiliteringsarbeidet og i desember ble brua åpnet for ordinær trafikk. I tillegg til en stor og nødvendig teknisk rehabilitering kan endelig syklistene glede seg over ny gang- og sykkelbane på en side av brua – og ikke minst det viktigste – sikret mot «nærgående» trafikk.

På riksvei 111, tilførselsvei til både rundkjøring og bru, var det i utgangspunktet to ordinære kjørebaner som ble gjort om til sambruksfelt (2+) og i 2017 til kollektivfelt. Dette med utgangspunkt i måloppnåelse for Bypakke Nedre Glomma.  På brua har to kjørefelt blitt til kollektivfelt, sambruksfelt (2+) og nå skal det utprøves å slippe til tungtransport i kollektivfeltet – eller det som per dato er et sambruksfelt.

Vi har mottatt mange henvendelser på trafikksituasjonen spesielt fra vest til øst over brua. Antallet biler i sambruksfeltet er få, og trafikkmengden i «ordinære» kjørefelt gjør første høyrekurve på vei opp brua til en skummel opplevelse når møtende kjøretøy nesten berører venstre forskjerm. Som en leser også riktig bemerker: «I tillegg blir det kaos om en bil får stopp på brua fra øst til vest».

Spørsmålet er hvor lenge Fredrikstad bru skal være med i Statens vegvesen sin prøveordning for nye kjøremønstre? Lysregulering av antallet felt i rushtiden er tydeligvis en trafikkløsning som er lagt på kistebunn – selv om den i mange år har fungert bra i Bodø kommune. Nå har flere varianter av kjøremønstre på Fredrikstadbrua vært utprøvd, bortsett fra 3+.

Tiden er inne for en ny trafikktelling og ikke minst innse realiteten i dagens trafikkbilde – uten å tvinge bilistene inn i en kollektiv framtidsdrøm som skiltes i det fjerne.

Mer fra: Nyheter