Kultur

Skriften på leggen

Et spørsmål er blitt overflødig i moten: «Hvem har du på deg?»

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Etter å ha blitt outet i små drypp i hele høst åpnet torsdag salget av den mye omtalte Alexander Wang-kolleksjonen til Hennes & Mauritz. Kolleksjonen, som går i kun svart, hvitt og gråtoner er billigkjedens kanskje aller mest sportswear-orienterte designersamarbeid noen gang. Jeg hadde gleden av å få se plaggene på kloss hold i Stenersenmuseet for noen uker siden da kjeden holdt en utstilling av alle kolleksjonene de har laget i samarbeid med store motedesignere. Og plaggene virket både stilige og brukbare om enn litt stive og svampete spesielt våtdrakt-materialet scuba - så la oss også krysse fingrene for at kvaliteten holder mål til litt røff bruk.

Det som gjør Wang-kolleksjonen enda mer oppsiktsvekkende er designerens bruk av logoen WANG som er stor og prangende på en rekke av plaggene. Dermed er det liten tvil om «hvem du har på deg» om du skulle dukke opp i Tryvannskleiva i disse klærne.

Logo eller ikke logo er et tilbakevendende dilemma. Åttitallets hemningsløse logomania hos merker som Benetton, Reebok, Nike og Adidas, Poco Loco, Bik Bok og Hennes & Mauritz-merket Impuls har gitt meg en iboende skepsis til logo som dekor. Jeg gikk liksom trøtt av det omtrent samtidig som jeg mistet sansen for hockeysveiser med blekede striper, skinnslips, pixieboots og jeans med plastbelter i livet.

Dermed kjente jeg meg solid utenfor målgruppa da Louis Vuittons relanserte logo-mønsteret ved årtusenskiftet - Marc Jacobs‘ samarbeid med kunstneren Takashi Murakami i 2002, som resulterte i hyppig kopiering. Det opplevdes som en smakløs designreprise i pastell.

Etter en kort periode med minimalisme gjorde logoen motecomeback igjen for bare et par år siden. Plutselig så man DKNY, Kenzo og Chanel overalt i motebildet, fra sko til vesker og solbriller og selv hele plagg med trykk.

Moschinos Barbie-inspirerte kolleksjon som ble vist i Milano i september signert Jeremy Scott var nærmest en hyllest til logoen som fashion-symbol, og det som gjorde den ekstra nostalgisk var at smakløsheten var på åttitallsnivå. Men moderne merkevarebygging er ikke alltid like smakløs. Unge designere som Shayne Oliver som designer under merket Hood by Air, og Alexander Wang har gitt sine kunder skriften på leggen en god stund nå. Og der Moschinos kolleksjon så ut som om den var blitt til i kjipe backstreet-sweatshops er Olivers og Wangs logobruk mer sofistikert. Nye metoder gir muligheter for å prege logoene inn i stoffer eller veve dem inn i kostbare high tech-materialer og selv om resultatet fortsatt er ganske prangende, er det mer moderne. Og visuelt elegant.

sissel.hoffengh@dagsavisen.no

Mer fra: Kultur