Stavanger

– Taxi er for dyrt

En taxitur fra Stavanger sentrum til flyplassen koster mellom 423 og 487 kroner på dagtid.

Tekst: Kristin Frafjord

Taxinæringen har fått gjennomgå i nyhetsbildet i det siste. Frp-duoen Leif Arne Moi Nilsen og Kristoffer Sivertsen fikk mange reaksjoner da de ønsket private aktører som Uber velkommen.

Moi Nilsen mener taxinæringen og politikere må ta innover seg den nye delingsøkonomien.

– De må bli konkurransedyktige og satse på service, sier han.

Reagerer på taxipris

Flere har reagert på taxiprisene. En tur fra Klubbgata 1 til Stavanger lufthavn, Sola koster på dagtid 487 kroner med Norgestaxi – som er dyrest. Den billigste turen får du for 423 kroner med Stavanger Taxi.

Norgestaxi vil ikke endre på prisen.

– Sist endring var 1. januar 2014. Vi har ikke tenkt til å heve eller senke nåværende priser. Da blir det ikke levelig å kjøre drosje, sier styreleder Thor Jåsund.

Martin Byberg i Sola Taxi er enig.

– For én person er det kanskje litt dyrt, men for fire stykker er prisen konkurransedyktig med flybussen. Prisene må være der de er grunnet andre utgifter, sier han.

Leif Arne Moi Nilsen mener drosjenæringen må følge etterspørselen, redusere pris og bedre servicen.

Miljøtaxi går foran

Miljøtaxi Stavanger vil gjøre nettopp det.

– Alle våre sjåfører blir sendt på servicekurs. I løpet av de neste månedene vil vi også redusere prisen for våre turer, sier Khuram Butt nestleder i Mijøtaxi Stavanger.

Norgestaxi mener det er litt å hente på service.

– Kvaliteten er god, men vi har litt mange avvik og må heve standarden i bransjen. Vi tilbyr blant annet språkkurs til våre sjåfører, sier Thor Jåsund.

Færre turer og kunder

Økt arbeidsledighet og færre hotellgjester betyr også mindre å gjøre for drosjesjåfører.

– Vi merker helt klart at hotellene har færre gjester, og det går ut over oss, sier Martin Byberg.

Leif Arne Moi Nilsen mener de må få tak i privatkundene

– Mange sier de ikke har råd til å ta taxi fordi det er for dyrt. Hadde det vært billigere ville flere benyttet seg av det, sier han.

Thor Jåsund mener folk ønsker fleksibilitet

– Mange velger egen bil framfor taxi på kortere turer, sier han.

Er Uber redningen? 

Leif Arne Moi Nilsen mener taximonopolet bør fjernes for å gi plass til flere aktører

– Delingsøkonomien har kommet for å bli og det er ingenting vi kan gjøre for å stoppe det, sier han.

Trond Ramsland i Stavanger Taxi mener taxinæringen ikke kan konkurrere med en slik aktør på nåværende tidspunkt.

– De slipper unna skatter og avgifter og får færre utgifter, sier han.

Moi Nilsen håper taxinæringen klarer omstillingen

– Jeg ønsker den alt vel, sier han.

Mer fra Dagsavisen