Stavanger

Frp-duo vil la alle kjøre taxibil

Ordningen med taxiløyver er skadelig for kundene, utdatert og favoriserende. Det mener Frps Kristoffer Sivertsen og Leif Arne Moi Nilsen. De vil la andre slippe til.

- Jeg er imot all form for monopol, for det gir ikke brukerne god service. Taxinæringen har nærmest monopol. De bestemmer altfor mye selv, sier Leif Arne Moi Nilsen (Frp).

Sammen med Kristoffer Sivertsen, leder i Stavanger Frp, mener han det er på tide at hvem som helst kan få tilgang til taxinæringen.

På Rogaland Frps årsmøte fremmer derfor duoen et resolusjonsforslag hvor Stavanger Frp foreslår at Frp ønsker å avvikle drosjeløyve-ordningen, og åpne opp for fri konkurranse.

– På lik linje med all annen industri, handel og servicebransjer i Norge, sier Sivertsen og fortsetter:

– Det er på tide at yrkestransportloven endres slik at vi kan oppheve monopoltilstanden som er nå. I 2016 kan vi ikke akseptere denne urimelige konkurransesituasjonen, sier han.

Ønsker Uber velkommen

Sivertsen ønsker aktører som Uber velkommen til Stavanger. Uber er et amerikansk transportselskap som formidler kjøreoppdrag mellom passasjerer og Uber-tilknyttede sjåfører igjennom en telefonapp. Sjåførene kjører sine egne biler og kan velge oppdrag.

Forretningsmodellen er kontroversiell. Konseptet er i strid med gjeldende taxiregulering i Norge og andre land.

Ikke i Stavanger ennå

Ifølge Sivertsen er det ikke mange Uber-sjåfører i Stavanger. Heller ikke i Oslo.

– Men jeg har prøvd tjenesten i Miami, USA. En veldig god erfaring, forteller Sivertsen.

– De som kjører Uber-biler må oppfylle krav som god vandel og forsikringer. Man kan gi sjåføren et vist antall stjerner om man er fornøyd. Sjåførene kan også rangere passasjeren. Alt dette er åpent i appen, forklarer Sivertsen, som sammen med Moi Nilsen mener konkurranse vil føre til høyere kvalitet, bedre tilgjengelighet og rimeligere priser.

– Næringen på passe seg

Moi Nilsen er klar på at han ikke vil taxinæringen i Stavanger til livs, men han mener det er på høy tid at drosjesjåførene tenker mer på kundene og service enn seg selv og egen lommebok.

– Nylig ble reserveløyvene fjernet. Det betyr at det er ingen ekstrasjåfører som kan kjøre «de dårlige» skiftene, som helger og netter. Kuttet betyr at vi vil få 20 prosent færre drosjer i Stavanger sentrum i helgene. Det vil skade tilbudet til kundene, og på sikt næringsgrunnlaget til utebransjen i sentrum, sier Moi Nilsen.

– Drosjenæringen klager over for mange løyver i omløp og få turer. Deres løsning er å gi reservesjåførene fyken, la noen få flere turer – mens kundene må vente og stå i kø. Dette framprovoserer aktører som Uber og lignende, advarer Moi Nilsen.

Stavanger Taxi: – Nødt til å være regulert

Trond Ramsland, styreleder i Stavanger Taxi, mener det er galt å la hvem som helst få kjøre taxibil. Likevel tror han aktører som Uber vil komme.

– Aktører som Haxi og Uber vil komme før eller senere, dessverre. Jeg tror det kommer til å bli fritt fram i byene for dem, men ikke på landsbygda. Jeg kaller dem ikke drosjer, for det er de ikke. De er piratbiler, sier Trond Ramsland, styreleder i Stavanger Taxi.

Ramsland understreker at taxinæringen må være regulert med løyver. Tilhengerne av Uber trekker ofte fram bedre pris for passasjerene.

– Prisene vil bli skyhøye. Uber og Haxi vil aldri klare å kjøre på de lave prisene om de blir regulert. Man må ha taksameter, alkolås fra nyttår. Man betaler 25.000 kroner i året for drosjeforsikring. 7000–8000 kroner per måned i taxisentralavgift. I dag har piratbilene ingen forpliktelser, sier styrelederen.

Han mener tilbudet til passasjerene vil bli dårligere.

– Disse aktørene kan velge å kjøre når de vil og for hvem de vil. Et taxiløyve er en samfunnskontrakt. Det må være hovedinntekten for at man får ha det, og man er nødt til å kjøre der man har løyve – nettopp for å sikre et godt tilbud overalt, hele tiden. Til gjengjeld skal antall løyver behovprøves slik at utøverne kan leve av yrket, sier Ramsland, som er forundret over statsminister Erna Solberg og andre politikere som snakker varmt om Uber og lignende aktører.

– Glemmer de at de snakker imot det gjeldende lovverket, spør Ramsland.

Mer fra Dagsavisen