Nyheter

Lever i frykt for kutt i båtrutene til Byøyene

Astrid Todnem, Ståle Finnesand og andre på Byøyene lever i frykt for harde kutt i rutene. I juni er det skjebnemøte.

Endring i beregningsmåten for kystfylker fratok Rogaland 90 millioner kroner til båtruter. Nå er det varslet kraftige kutt.

På hurtigbåtene til de veiløse øyene i Stavanger kommune er bekymringen stor, som også i Ryfylke. Fylkestinget har vedtatt kutt, de er satt på vent til regjeringen legger endelige rammer og fylkets øverste organ igjen møtes i juni.

– Vi vet hvor vi bor, vi vet vi må planlegge, og vi ber ikke om avganger hver halve time. Men: Vi ber om å få muligheter til å ha et sosialt liv for familiene våre, og at for eksempel min datter fortsatt kan møte sine skolevenner også om ettermiddagen og i helger, sier Astrid Todnem, som bor på Hellesøy.

Eneste «vei»

Vassøy er nærskolen, barnehagen ligger også der, og fra Hellesøy og fem andre øyer er hurtigbåten eneste reisevei. 21 personer bor nå på Hellesøy.

– Det er slitsomt å leve i usikkerhet. Vi har bare én «vei», sier Ståle Finnesand, som bor på samme øy, og peker på at andre beboere i kommunen har bussavganger hvert 7. minutt.

Han peker på at de signaliserte rutekuttene kan føre til at et nødvendig ærend til byen kan ta opptil fem timer.

Bjarne Middelthon driver nå koronarammede Kalvøy Maritime Park og er pensjonert kaptein for Stavangerske og senere Norled på nettopp Byøyene-rutene.

– Vår bedrift er avhengig av rutetilbud for å kunne ta imot gjester. Familier må kunne reise på besøk, og ta imot besøk. Byens befolkning, barnehager og andre som vil bruke turområder på Langøy og Lindøy, trenger for eksempel 10.15-avgangen fra byen, sier Middelthon.

Ordføreren: – Svært uheldig

Han har i frustrasjon over fylkespolitikerne skrevet til sin egen ordfører og bedt om hjelp.

– Når regjeringen kutter i overføringene setter de fylkeskommunen i en vanskelig situasjon. Kutt i rutetilbudet gjør det vanskeligere å bli boende på en øy. Det er svært uheldig, sier Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) til RA.

Hun viser til at fylkeskommunen har ansvaret.

–Nå er de i en vanskelig situasjon med reduserte bevilgninger fra regjeringen. Det er vanskelig å se andre løsninger på dette enn at staten må øke sine bidrag, sier Nordtun.

– Kutt vil få følger for barn, familier, for alle, sier Roland Czybulla, bosatt på Kalvøy.

###

Roland Czybulla og Bjarne Middelthon, begge Kalvøy-beboere, er bekymret for kutt i rutene.Foto: Stein Roger Fossmo

– Livsnerven

– Dette er en ubehagelig situasjon. Folk på øyer i Stavanger som ikke er landfaste skal vite at vi forstår at rutetilbudet er på et minimum, og at rutene er livsnerven for beboerne, sier Alexander Rügert-Raustein (MDG).

Han leder samferdselsutvalget og en tverrpolitisk gruppe som arbeider med ruteendringene. Gruppelederne fra alle fylkespartiene deltar.

Rügert-Raustein legger til at fylkespolitikerne har subsidiert båtrutene ekstra i etterkant av omlegging av beregningsmåten.

– Vi arbeider knallhardt for å unngå rutekuttene, sier han, og legger til at politikerne setter rammene, mens Kolumbus’ ansvar blir å lage ruteopplegg.

Fakta:

Fylkestingets vedtak 8. desember (Ap, KrF, Sp, MDG og V), med kalkulerte innsparinger: Rundturer til Byøyene, hverdager: 1.584.000 kroner, Rundtur kl. 14:15 lørdag og søndag: 240.000 kroner. Kutt i ruter for hurtigbåt trer ikke i kraft før ny struktur er vedtatt av fylkestinget. Den resterende kostnadsreduksjon gjennomføres i forbindelse med konkurranse om nye driftskontrakter fra 2023.

Mindretall: (H, SV, FNB og Rødt) Det gjennomføres ikke reduksjoner i rutetilbudet for hurtigbåter på det nåværende tidspunkt. Nødvendige endringer gjøres i forbindelse med konkurranse om nye driftskontrakter, som et helhetlig opplegg, fra 2023.

Mindretall (Frp): Fylkestinget ønsker å skjerme de øyer som ikke er landfaste, og ber Kolumbus finne alternative kutt i eksisterende rutetilbud.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har sendt et forslag om endringer i båt- og ferjenøkkelen i inntektssystemet for fylkeskommunene til høring.

Fylkestinget skal etter planen behandle rutekutt i møter satt opp 15. og 16. juni.

Mer fra Dagsavisen