Stavanger

Mohammed fikk ferien ødelagt:Advarer mot nettreiser

Ødelagt ferie og tapte penger. Det var resultatet for Stavanger-mannen som bestilte flybilletter på Tripmonster.

Publisert Sist oppdatert

I desember satte Mohammed (han ønsker ikke å bli omtalt med etternavn) seg ned for å søke opp billetter til juleferien i Kurdistan. Via reiseportalen Momondo fant han billige billetter fra Tripmonster. Han bestilte fire billetter – til seg selv, kona og de to barna. På reiseoversikt og kvittering viste fullt navn og opplysninger for alle de reisende – alt så ut til å være i orden. Vel framme på flyplassen viser det seg at én av de fire billettene ikke var aktivert.

– Det manglet e-ticketnummer på billetten til min 12 år gamle sønn. Han får ikke reise. Dermed måtte alle bli hjemme.
Ringte 47 ganger

Avreisedato var 21. desember. Mohammed prøver desperat å komme i kontakt med selskapet. Første gang han snakker med dem spør han om det er mulig å endre billettene slik at barna og kona reiser i forveien.

– Jeg kunne blitt hjemme og skaffet en ekstra billett til meg selv. Nei, var svaret, det var ikke mulig å endre billettene. «Men sønnen din kan jo bli igjen og reise etter senere,» foreslo kundebehandleren. Galskap!

De neste dagene prøver han desperat å få kontakt med Tripmonster. De har kun telefontid tre timer på hverdagene.

– Lille julaften ringte jeg 46 ganger. Alle gangene sier en telefonsvarer at jeg står i kø, men når du står som nummer 1 i køen, blir det brutt. Den 47. gangen kom jeg endelig gjennom.

Etter å ha sendt e-poster med klageskjema og visittkort fra Forbrukerrådet, kommer Tripmonster endelig på banen. 26. desember kan familien reise.

– Ikke noe liv

– Vi reiste samme dag som vi hadde planlagt et stort bursdagsselskap for barnet mitt. Vi tapte alle pengene vi hadde brukt på selskapslokale og hotell – i tillegg til de ekstra utgiftene vi måtte ut med for den fjerde flybilletten. Men det verste var kanskje at vi ikke hadde noe liv de fem dagene vi kjempet mot dette selskapet.

RA lyktes ikke med å komme i kontakt med Tripmonster.

– Stadig flere slike saker

Det florerer av reiseaktører på internett. Forbrukerrådet ber kunder være oppmerksomme.

– Denne type saker er en økende tendens. Én av grunnene til det, er at det dukker opp stadig flere av disse selskapene. Det folk må være klar over, er at slike aktører har egne avtalevilkår, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Edith Kristin Nøkling.

Når du bestiller flybilletter gjennom disse aktørene i stedet for direkte hos flyselskapene, sier du fra deg en del vilkår. Du kan for eksempel ikke forvente kundeservice hele døgnet.

– De gjør seg svært lite tilgjengelige. Og hvis du ikke leser det med liten skrift i vilkårene, kan du få problemer, sier Nøkling.

Hun ber også folk være oppmerksom på betalingsløsningene.

– Ikke forhåndsbetal slike billetter. Vi råder folk til å betale med kredittkort, så har du en forsikring hvis noe skulle skje.

Powered by Labrador CMS