Stavanger

Skipsstøy på Steinsøy

Noen steder må arbeidsledig tonnasje ligge, men Norge har som kjent en del kilometer kystlinje å ta av.

Publisert Sist oppdatert

I flere generasjoner har Steinsøy vært Stavangers opplagsplass for skip. De siste årene har området vært forbeholdt småbåter som tøffer mellom byøyene, men finanskrisen har endret både syns- og hørselsinntrykk mellom Ormøy og Hundvåg. Store skip uten oppdrag er parkert midt i Stavangers skjærgård, der de uten landstrøm er blitt en helsefarlig støykilde. Høyre-politiker og lege Kåre Reiten har fått henvendelser fra søvnløse øybuer som plages av durende lyd fra skipenes aggregater, og støyen er nå i ferd med å bli en sak i Stavanger kommune. Helsesjef Egil Bjørløw har satt frist til 1. august for Stavanger Havns og Stavanger Havnedrifts dokumentasjon av støynivået. Forurensningsforskriften krever at støyen må være lavere enn 42 desibel inne i hus med lukkede vinduer og ventiler.

Skip i opplag er et globalt varsel om at handelen mellom nasjoner og verdensdeler er i ulage som følge av økonomisk krise. I tillegg er skipene på Steinsøy et bilde på skipsfartsnæringens evige overmot. I gode tider bestilles og bygges det nye skip i rasende fart, til tross for at alle vet at veggen før eller siden møtes. De heldige tjener mye penger, de uheldige som er for sent ute til å treffe konjunkturbølgene når fraktratene er høye, må legge tonnasjen sin i opplag. Ved årsskiftet var 80 av verdens bilfrakteskip i opplag etter nedgangen i bilsalget. I tillegg lå ti prosent av containerskipsflåten stille. Fordi det ennå kommer nybygde skip fra verftene er utnyttelsesgraden på bare 72 prosent.

For diverse havneselskaper er det selvsagt god butikk ha skip liggende i opplag. Med full uttelling kan det ligge syv skip ved Steinsøy, noe som gir 7000 kroner dagen i inntekter - eller drøyt 2,5 millioner på ett år, som er maksimal liggetid. Også nordover langs kysten noterer havneselskapene seg for pene inntekter, mens fastboende, hytteeiere og hytteutleiere fortviler.

Høyre-politiker og bydelsutvalgsleder Egil Olsen har helt rett når han krever skipene vekk fra opplagsbøyene på Steinsøy. Selv om rederiene ønsker å legge skipene nær byer og steder der det er lett tilgang til leverandører og verksteder, må hensynet til fastboende gå foran. En folkerik kommune med lite areal, som Stavanger som kjent er, bør ikke skip i opplag være noe det legges til rette for. Noen steder må arbeidsledig tonnasje ligge, men Norge har som kjent en del kilometer kystlinje å ta av.

Som et interkommunalt selskap bør heller ikke Stavanger Havn IKS ha vansker med å finne opplagsplasser som ikke ligger utenfor stuevinduene til Ormøys innbyggere. Havneinntekter er kjekke å ha, men ikke på bekostning av helse og trivsel.

Powered by Labrador CMS