Stavanger

Starter kiropraktorkjede

Solaklinikken skifter nå navn til Klinikk for Alle og starter opp en landsdekkende tverrfaglig kjede med kiropraktorer.

Publisert Sist oppdatert

- Sammen står vi sterkere og kan tilby det beste produktet ut i markedet, sier Jan Rune Austad.

Austad startet opp Solaklinikken som enslig kiropraktor i 1996. Nå, tolv år senere, har han rundt 30 ansatte både på Sola og i Stavanger, deriblant åtte kiropraktorer, ti fysioterapeuter, tre massører, to akupunktører og coach. Klinikken har også samarbeid med to leger.

- Har vi pasienter med kroniske lidelser - kan vi dermed jobbe tverrfaglig med både fysioterapeut, kiropraktor og lege til stede samtidig med pasienten, sier Austad.

Klinikkjeden starter de opp sammen med Klinikk for Alle i Oslo - som har drevet tilsvarende virksomhet i hovedstaden.

- Solaklinikken fungerer ikke veldig bra som kjedenavn utenfor Sola. Det gjør til gjengjeld Klinikk for Alle, sier Austad om navnevalget.

Rask behandling

Hans kongstanke er å behandle hvermannsen så vel som topp- idrettsutøvere. Det vil si hurtig behandling av et tverrfaglig team - for å få folk så raskt som mulig tilbake i jobb igjen. Og når en vet at 40 til 50 prosent av alle sykmeldte sliter med skjelett- og muskelplager - er det et stort markedspotensial.

- Dersom en Viking-spiller er skadet står han ikke i kø. Han venter ikke 14 dager for å få time hos legen. Helseapparatet gjør alt for å få ham tilbake på banen igjen. Hvorfor er det ikke slik når hvermannsen trenger hjelp, spør Austad.

Og derfor har også Solaklinikken skaffet seg avtaler med 350 bedrifter i Stavanger-området. Sykefravær koster bedrifter i snitt 5000 kroner per ansatt per dag. Da kan det fort lønne seg for bedrifter å kjøpe seg raskere hjelp til sine ansatte. Mange bedrifter kjøper også behandlingsforsikring for å være garantert raskest mulig behandling.

- Når vi nå blir en kjede, er forsikringsmarkedet et interessant satsingsområde. Per i dag er det rundt 100.000 arbeidstakere med behandlingsforsikring. Dette regner bransjen med vil øke til mellom 500.000 og 600.000 i årene som kommer, sier Austad.

1. november

Startskuddet for den nye kjeden er 1. november. Da skifter Solaklinikken offisielt navn. Fra årsskiftet blir en klinikk i Moss og én klinikk i Drøbak med, i tillegg til de fire i Stavanger- og Oslo-området. Dessuten er kjeden i dialog med klinikker i Bergen, Haugesund og Trondheim.

- Vi skal fortsatt eksistere som selvstendige foretak, men stå sammen om markedsføring og ha felles representanter som kan jobbe opp mot forsikringsmarkedet og bedriftsmarkedet. Her har vi ikke mulighet alene, sier Austad.

Solaklinikken omsatte for 17 millioner i 2007, og gikk med 1,9 millioner i pluss. I 2008 forventer selskapet å passere 20 millioner i omsetning.

Powered by Labrador CMS