Nyheter
Nå blir det mulig å søke om hjelpemidler fra Nav digitalt: – Det er litt på overtid
Til nå har all søking om hjelpemidler skjedd på papir. Den nye, digitale løsningen forenkler prosessen og lar brukeren følge saken sin underveis.
Onsdag var Kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) på besøk hos Nav Hjelpemiddelsentral Rogaland. Fra venstre står Trygve Kalvenes, leder for DigiHOT-prosjektet i Nav, Morten Auglend, leder for hjelpemiddelsentralen, statssekretær Kjersti Bjørnstad (Sp) og kommunalministeren.
Tone Helene Oskarsen
Nav melder at antall innbyggere som har behov for hjelpemidler er sterkt økende, og det er beregnet at antall brukere som trenger hjelpemidler vil øke med 45 prosent fram mot 2035. Ifølge Nav skyldes dette at vi blir flere innbyggere, vi lever lenger, vi overlever oftere alvorlig sykdom og ulykker og vi bor lenger hjemme. Økningen vil bli størst blant eldre brukere, særlig de over 80 år. Dette er en utfordring både for kommunene og Nav, og for å håndtere denne veksten er det utviklet en digital løsning for hjelpemiddelsøknader, som gjør at man nå slipper en del av papirarbeidet. Tjenesten er ikke ferdig, men er under kontinuerlig utvikling.
– Det er behov for å tenke innovasjon og utvikling innenfor offentlige tjenester hele tiden. Dette er kjempemessig, både for dem som jobber med dette i kommunene og Nav-systemet, men også for den enkelte bruker som får ting mye raskere på plass og føler at en blir bedre ivaretatt, sier kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til RA.
Onsdag var han på besøk hos Nav Hjelpemiddelsentral Rogaland for å høre mer om den digitale løsningen. I dag er det kommunalt ansatte som søker om hjelpemidler på vegne av brukerne, og i en uformell måling Nav har gjort kommer det fram at kommunene sparer 14 minutter på hver søknad som ergoterapeuter og hjemmetjenesten sender inn digitalt – sammenlignet med papirsøknad. I tillegg gir det også brukeren mulighet til å følge med på prosessen underveis.