Nyheter

Stortinget har slanket E18 – ber Viken snu

Høyre på Stortinget mener det nye E18 prosjektet nå er så nedkskalert at Viken må si ja til motorveien.

– Det har skjedd vesentlige endringer i prosjektet som vi mener bør imøtegå de motforestillingene som har vært fra enkelte hold, sier stortingsrepresentant Nils Aage Jegstad (H).

På torsdag kommer Stortinget til å vedta en ny plan for E18. Planen gikk gjennom i transportkomitéen på fredag med bredt flertall etter at Arbeiderpartiet varslet at de ville støtte planene. 

Men det er én viktig forutsetning for at motorveiprosjektet skal bli noe av. Noen må stille med en økonomisk garanti for realisering av veien. I utgangspunktet er det Viken fylkeskommune som skal gjøre dette, men i vinter trakk de garantien til prosjektet.

LES OGSÅ: Spillet om Oslopakke 3: Derfor raknet milliardavtalene (+)

– Å trekke garantien er et nei til regjeringens forslag og et ja til å få på plass en bedre løsning for E18-prosjektet, sa fungerende fylkesrådsleder Halvard Ingebrigtsen (Ap) til NTB da saken var et faktum.

– Ikke trafikkvekst

Viken krevde særlig en bedre løsning for kollektivtrafikken og lavere bompenger på nye E18 vestkorridoren. Det mener Høyre på Stortinget de nå har funnet en løsning på. Blant annet har de lagt opp til å strekke bompengenedbetalingen utover flere år, slik at hver enkelt passering blir billigere.

LES OGSÅ: Høyre med forhandlingsfinte: Vil sikre E18 med Bærum som garantist

– Det blir heller ikke trafikkvekst. Det som ligger der nå er at man legger til et ekstra kollektivfelt i utgående løp langs E18 i stedet for bussvei. Det investeres i et tverrgående nett mellom Gjønnes og Fornebu som også skal ha kollektivfelt. Det bidrar til at mye av trafikken som er ren lokaltrafikk kan gå utenom E18, sier Jegstad.

Han sier at Stortinget har flikket på planene i dialog med nettopp Viken og Bærum kommune, der veien skal gå. 

– Det som kommer nå har vi laget i dialog med Viken og Bærum. Det har vært veldig viktige innspill fra begge parter som har gjort dette mulig. Vi stanset prosessen i komiteen for å ta den runden, og det har vært veldig nyttig. De endringene vi har gjort med å ta ut bussveien og bygge kollektivfelt langs E18 var etter innspill fra lokale myndigheter. Totaliteten burde være tilfredsstillende for alle parter, sier stortingsrepresentanten.

Veien videre

Det store spørsmålet nå er om Viken kan akseptere den nye, noe slankere E18-løsningen fra Stortinget. Ingen i fylkesrådet vil foreløpig uttale seg om saken. Det finnes også teoretiske muligheter for at Bærum kommune eller staten kan stille med en lignende garanti, men det vil i så fall være en uvanlig løsning.

LES OGSÅ: – Hvis mange var blitt smitta under demonstrasjonen, så skulle vi egentlig ha sett det nå

– Jeg syntes dette også svarer på Oslos innvendinger. De snakker om en ny vei, men veien ligger der jo allerede med seks felt. Det vi gjør nå er å bidra til at beboerne i området får redusert støy, og vi frigjør arealer til byutvikling på overflaten. Det bidrar til å redusere opphopning av biler i byområdet, sier Jegstad, og legger til:

– Det er mange kvaliteter ved dette prosjektet som ikke kommer fram fordi noen har fått for seg at dette blir en monstervei. Men det stemmer ikke. Det er veien som ligger der i dag som får en mer moderne fasong og blir lagt delvis i tunell for å hindre støy og støv.

Interne prosesser

Dersom Viken skulle endte opp med å stille en garanti vil det ikke bli tatt godt imot i MDG eller SV. Partiene har allerede gått ut i Aftenposten og varslet motstand mot Stortingets forsøk på kompromiss. Også Oslopolitikerne har stått knallhardt på sin motstand mot E18.

LES OGSÅ: Dette er de nye direktørene i Utdanningsetaten (+)

Tirsdag satte Oslo og Viken seg ned rundt forhandlingsbordet for å forsøke å finne en enighet om Oslopakke 3. Forhandlingene kollapset tidligere i år. Neste torsdag har samferdselsminister Knut Arild Hareide innkalt partene til et møte der det er forventet at han vil skissere en løsning for E18.

Mer fra Dagsavisen