Byrådserklæringen i Oslo legges fram på Østmarkssetra. Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Raymond bytter ut byrådet med byregjering

– Vi har vært her fra 25. september til 16. oktober, og det har vært solskinn nesten hver eneste dag. Så dette borger bra, sier Raymond Johansen stolt.

Av Marie Melgård og Kristin Fredriksen

– Det har vært veldig spennende og veldig utfordrende å stake ut en kurs for en ny retning for hovedstaden. Oslo er ikke en vanstyrt hovedstart, men det er heller ingen rød løper: Vi har store utfordringer innen områder som boligbygging, barnehager, skole, samferdsel og miljø.

– Oslo er landets hovedstad, hvordan vi velger å utvikle denne byen og denne regionen kommer til å få betydning også for Norge. Derfor har jeg gått til denne oppgaven med stort alvor, fortsatte han under pressekonferansen på Østmarksetra.

KOMMENTAR: «Mor Oslo» tar klubba

Grønn by

Klimaendringene vil gripe inn i all politikk i årene som kommer. Dette er ikke politikk som skal gjennomføres et annet sted, sa Raymond Johansen

Lan Marie Nguyen Berg fra MDG var neste ut. Hun understreket hvor grønn by Oslo vil bli.

– Dette er en byrådserklæring Miljøpartiet de grønne er veldig fornøyde med, sa Nguyen Berg og listet opp de grønne tiltakene:

– Oslo kommune skal trekke alle sine investeringer fra selskaper som investerer i fossil brensel, vi skal halvere klimagassutslippene i Oslo innen 2030, byrådet vil ha en massiv satsing på miljøvennlig transport, og vi vil sette full fart i bygging av sykkelvei og skal bygge minst 60 km i løpet av 4-årsperioden, sa Nguyen Berg.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

For første gang i historien har et byråd lagt fram en byrådserklæring som skal redusere biltrafikken, understreket hun videre. Slik som Dagsavisen skrev fredag kveld vil det bli bilfritt sentrum:

– Erklæringen slår fast at byrådet ikke skal bidra til å øke kapasiteten på E18 Vestkorridoren. Vi vil innføre lavutslippssoner så snart lovverket er på plass. I 2030 vil det fortsatt være mulig å kjøre bil i Oslo – men de bilene skal være utslippsfrie, lover Nguyen Berg.

Miljøpartiets førstekandidat Lan Marie Nguyen Berg vil gjøre Oslo til klimaspydspissen i Norge. Og da er en ny stor E18 utelukket.

– Jeg gleder meg til å starte samtalene med Akershus-politikerne om ny E18. Det som er viktig å huske på er at økt kapasitet i E18 i vestkorridoren, vil føre til økt trafikk i alle boligområdene i Akershus. Og det tror jeg egentlig ikke at de ønsker. 80 prosent av biltrafikken i Akerhus er fra biler som starter turen fra en garasje i Akershus. Jeg tror vi vil komme fram til en enighet, sier Nguyen Berg.

– Og nå er du sikker på at du har fått igjennom mer grønn politikk enn dere ville fått med Høyre?
– Det er et fantastisk miljøprogram som jeg gleder meg til å jobbe med. Nå snakker vi ikke bare om det grønne skfitet, vi kommer også til å gjennomføre det, sier Nguyen Berg til Dagsavisen.

Byregjeringsleder Johansen

– Hvordan skal dere få flertall for deres saker uten en samarbeidsavtale med Rødt?

– Nå har jeg veldig stor tro på at vi kommer til å få en samarbeidsavtale med Rødt. Men jeg tror også at andre av bystyrepartiene vil finne saker de vil kunne støtte, som satsing på barn og unge, klima osv Vi ønsker å være en åpen by, og denne åpenhetskulturen skal gjennomsyre alt vi gjør, svarer Raymond Johansen.

Dette er de nye navnene og titlene:

  • Bydelsutvalg – bydelsstyre
  • BU-leder til bydelsordførere
  • Byråd blir byregjering – og Raymond Johansen blir byregjeringsleder

– Har dere blitt enige om tall på hvor mange flyktninger Oslo skal ta imot?

– Nei, vi hadde ambisjoner om å legge fram en egen pakke på flyktninger. Det fikk vi ikke til, blant annet fordi PU flyttet fra Tøyen til Østfold i løpet av forhandlingene. Men vi vil likevel ta imot vår andel og det som Imdi spør oss om.

Les hele byrådserklæringen her

Dere vil ta inn eiendomsskatt fra vest og gi gratis akvitetetsskole til øst. Er dere først og fremst et østkantbyråd?
– Nei, vi er og må være først og fremst et byråd for hele byen. Vest sliter med stor forurensing, derfor er reduskjon i biltrafikk viktig også der. I tillegg er det slik at løftene knyttet til eldreomsorg også vi være viktige på vestkanten. Men vi vil først og fremst gjøre det som er viktig for byen og skjeler ikke til øst og vest med tanke på det.

Mener det var feil å anmelde Rødt-leder

Raymond Johansen mente det var feil av daværende bystyregruppe i Arbeiderpartiet å anmelde Bjørnar Moxnes for å offentliggjøre Lindeberg-rapporten.  10. september ble Moxnes frifunnet i Oslo tingrett. I forrige uke ble det klart at frifinnelsen ikke ville bli anket.

Og nå skal du forhandle med Moxnes?
– Nå skal vi forhandle med Rødt. Domsavsigelsen i den saken legger vel ganske tunge føringer om hvordan man bør forholde seg til slike saker, sa Johansen.

Positiv Moxnes

Bjørnar Moxnes forhandler om nå en samarbeidsavtale med det nye rødgrønne byrådet. Og Moxnes likte det han hørte.

– Gode takter av Raymond! Og mye god rødgrønn politikk i byrådserklæringa deres, skriver han på sin Facebook-side.

– Nå begynner jobben

Forslag som gratis heldagsplass for noen bydeler, flere lærere og bygge 3.000 nye barnehageplasser koster penger. Eiendomsskatten løser vel ikke alt?
– Det er mange ting vi skal gjøre annerledes. Vi må bruke kommunens midler mye smartere, sier påtroppende ordfører og SV-politiker Marianne Borgen.

Om tre uker skal det rødgrønne byrådet, eller byregjeringen, legge fram deres endringer på budsjettet.

–   Nå har vi ikke begynt de budsjettforhandlingene enda, men vi må selvsagt endre på budsjettet og gjøre det grønnere og mer rettferdig. Det er nå vi skal gjennomføre dette. Det er nå jobben begynner, sier Borgen til Dagsavisen.