Nyheter

– Liten vilje hos Solvik-Olsen

Oslo vil fortsatt slite med dårlig luft, mener byråd etter møte med statsråd.

Bilde 1 av 2

– Jeg ønsker at lufta skal være ren og trygg, men under møtet opplevde jeg liten vilje hos samferdselsministeren til å komme oss i møte på de mest effektive og treffsikre tiltakene, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

LES OGSÅ: Ber om lufthjelp

Ingen avklaring

– Det vi må gjøre er å begrense bruken av de kjøretøyene som slipper ut mest NOx, dieselbilene, både på dager med akutt luftforurensning og på permanent basis. Men vi fikk ingen avklaringer fra ministeren for når vi kan få tillatelse til å opprette lavutslippssoner, fortsetter hun.

Siden 17. mars i fjor har Stortinget ventet på at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), skal effektuere et vedtak om en lovhjemmel som gjør det mulig for kommunene å opprette slike lavutslippssoner.

LES OGSÅ: Byråd for farlig luft

Ble invitert

Det var Ketil Solvik-Olsen (Frp) selv som hadde invitert Nguyen Berg og representanter fra Bergen til møtet i Samferdselsdepartementet i går, «for å se på kommunens fullmakter og muligheter for å håndtere slike akutte situasjoner» som både Oslo og Bergen har opplevd i vinter. I perioder har luften vært svært helsefarlig.

Før jul foreslo Aps Jan Bøhler at Stortinget skulle hoppe bukk over Solvik-Olsen og vedta et forslag til lovhjemmel for lavutslippssoner fra 2012. MDGs Rasmus Hansson tok til orde for en hastebehandling av dette forslaget mandag.

– Siden Solvik-Olsen somler, må vi sette vår lit til Stortinget. Fra Oslos side vil vi ha klar en forskrift for de første lavutslippssonene, som vi kan sende til Samferdselsdepartementet i løpet av en måned, sier Nguyen Berg.

Trist tilnærming

Samferdselsministeren har en helt annen oppfatning av hvor problemet ligger:

– Dette er en trist tilnærming, og det er lite løsningsorientert. Jeg trodde det var viktigere med god luft i Oslo enn å rekke pekefinger mot hverandre, sier Solvik-Olsen til Dagsavisen.

Han mener Oslo kommune med Berg i spissen har latt være å ta i bruk tiltak som kunne gitt bedre byluft, som f.eks datokjøring og ha høyere bomtakst på dager med dårlig luft.

– I Bergen kommune har de tatt i bruk virkemidler som Oslo ikke har. Lager Berg denne debatten for å dekke over sin egen ubeslutsomhet? MDG peker kun på ett tiltak: permanente lavutslipssoner. Men det er ikke et spesifikt tiltak for å få bukt med den akutte situasjonen nå. At MDG ønsker å bli kvitt biler innenfor ring 1 er ikke kjernen her nå, men en avsporting av debatten, sier Solvik-Olsen.

Han forsikrer imidlertid at departementet jobber med lovhjemlene om utslipssoner.

LES OGSÅ: Venstre-topp oppfordrer til sivil ulydighet

LES OGSÅ: Vedfyring gjør lufta i Oslo rød

Mer fra Dagsavisen