SV-er Sunniva Holmås Eidsvoll.

– Hvis du er opptatt av sykkel er det ingen vits å stemme Venstre

Det er bare venstresida som får på plass sykkeltiltak, mener Sunniva Holmås Eidsvoll i SV. – Det var et pussig utsagn, svarer Guri Melby.

 

Både SV og Venstre markedsfører seg som sykkelvennlige partier. Men bare ett av dem får gjennomslag. Det mener i hvert fall Sunniva Holmås Eidsvoll, gruppeleder i Oslo SV.

– Mellom 2006 og 2015 ble det i snitt bygget halvannen kilometer med sykkelvei, sier hun. Til sammenligning trekker hun fram at det i fjor ble bygget 11 km, og det ser ut til å bli 10 nye kilometer i år.

– Det har ikke vært mangel på strategier og planer før, det har vært problemer med gjennomføringa, sier hun.

Holmås Eidsvoll mener Høyre og Frp er de store bremseklossene, og at de hindrer Venstre i å få gjennomført.

– Hvis du er opptatt av sykkel er det ingen vits i å stemme Venstre. for de samarbeider med Høyre og Frp, sier hun.

Les også: Parkeringsplassene som forsvinner

Påbegynt under Venstre

– Det var et pussig utsagn, svarer Venstres Guri Melby.

– Dette viser jo at Venstre er til å stole på i sykkelpolitikken. Vi stemte for sykkel.

Melby sier at hun er skuffet over Høyre i disse sakene.

– Etter at de gikk ut av byråd har de glidd altfor langt i bilvennlig retning, sier hun.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Godtar ikke tall

Samtidig presiserer hun at det SV og de rødgrønne skryter av i dag, tross alt ble påbegynt da Venstre satt i byråd med KrF og Høyre.

Melby sier også at hun ikke godtar SVs tall om sykkelvei. For det første er det urimelig å kritisere Venstre for ting som skjedde før de var i byråd. For det andre sammenlignes sykkelvei i sykkelveinettet mot et hvilket som helst sykkelfelt.

– De sammenligner epler og pærer. Om vi skulle regnet med alle steder vi la nye sykkelfelt ville vi også fått mye høyere tall, sier Melby.

Da Guri Melby var miljøbyråd i Oslo måtte også hun ta noen fighter mot parkeringsplasser.

– Jeg har lært av Thereses gate. Det som er synd er at ikke resten av Oslo kommune har lært, sier hun.