MAKTKAMP: Fram til nå har bilen vunnet kampen om arealet på Frogner i Oslo. Men nå ser det ut til at bilen må vike til fordel for sykkelveier. FOTO: BERIT ROALD/NTB SCANPIX

Parkeringsplassene som forsvinner

Onsdag vedtok Oslo bystyre å fjerne hundrevis av parkeringsplasser til fordel for sykkel. – Det gir en dårligere by, mener Eirik Lae Solberg.

 

Sykkel mot bil! Lik det eller ei, det er en av de store kampene i Oslo om dagen. Onsdag vedtok Oslo bystyre en stor omregulering i Åkebergveien på Grønland i Oslo. Der forsvinner 60 parkeringsplasser, til fordel for bedre sykkelveier.

På Frogner røyk enda flere parkeringsplasser. Nærmere 500, skal vi tro motstanderne. Flere titalls Frogner-folk troppet opp på tilskuerplass i bystyremøtet for å riste på hodet når parkeringsplassenes skjebne ble bestemt.

Les også: – Hvis du er opptatt av sykkel er det ingen vits å stemme Venstre

Frykter at folk flytter

– Vi ser begynnelsen av en utvikling der folk ikke lenger finner gateparkering. At folk må parkere langt fra der de bor eller rett og slett ikke finner parkering, sier Høyres Eirik Lae Solberg.

Høyre var blant de mest skeptiske i bystyret onsdag. Blant annet krevde Lae Solberg å få vurdert om vedtaket på Frogner er lovlig. Men utbygging i Åkebergveien stemte han nølende for.

– Vi er ikke mot sykkelvei i Åkebergveien. Vi aksepterer at noen parkeringsplasser må fjernes. Men det var mulighet til å ha begge deler, sier han.

– Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg haka, legger han til.

Lae Solberg mener disse fjerningene av parkeringsplasser reduserer mulighetene til folk som bor i sentrum.

– Særlig barnefamilier vil se seg om etter andre steder å bo. Det reduserer mangfoldet og gir en dårligere by, sier han.

Høyre gikk for en mellomløsning med sykkelvei på den ene siden av bilveien, mens byrådets forslag om sykkelvei på begge sider fikk flertall.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Flere sykkelprosjekter

Både Frogner og Åkebergveien er deler av et prosjekt som heter «Byruter for sykkel». Det er åtte forskjellige sykkelveier, som er høyest prioritert av byrådet. Totalt blir det fjernet rundt 1300 parkeringsplasser for å få plass til byrutene.

Men det er ikke det eneste prosjektet som går ut over parkeringsplasser. Før sommeren vil sannsynligvis bystyret også vedta «Plan for sykkelveinettet», som handler om hvordan sykkelveinettet for hele Oslo skal bli mot 2025.

I tillegg kommer prosjektet «Bilfritt Byliv», hvor området innenfor Ring 1 skal bli mer eller mindre parkeringsfritt. 650 parkeringsplasser skulle fjernes første juni, men i går rykket byråd Hanna Marcussen ut i NRK Østlandssendingen og fortalte at den prosessen kom til å skje litt mer gradvis.

Og om ikke det er nok, i de nærmeste årene kan fort 300–400 parkeringsplasser måtte vike til fordel for trikken.

Les også: Nye parkeringsregler fra nyttår

En gladsak

– Fornøyd med bystyremøtet?

– For de av oss som er begeistret på vegne av syklistene, så gikk det veldig bra. Vi synes jo det er en gladsak, sier Arbeiderpartiets Victoria Evensen.

– Hvorfor så mye motstand på Frogner, og så lite på Grønland?

– Det er vanskelig å svare på. Men veldig mange i dette området har ønsket seg bedre sykkelveier. Jeg bor jo på grunerløkka selv, og ser at folk liker å gå og sykle. Vi er kanskje mindre knyttet til å ha bil, sier hun.

Les også: Irriterende sykkelsjef