Snapchats nye reklamer: – Åpenbart problematisk

– «Farlig nært» grensen til villedende reklame, mener medieforsker.

Snapchat begynte nylig med reklamer som kan framstå som meldinger fra bekjente i innboksen.

Verden

Publisert Sist oppdatert

Allerede i februar dukket det opp annonser i innboksen til Snapchat-brukere fra blant andre Volkswagen og Rema 1000. Siden har det dukket opp reklamer fra stadig flere bedrifter.

Tidligere var det kun mulig for venner å sende snapper som havner i innboksen, mens annonser har vært forbeholdt «utforsk»-siden og Snapchat-linser. Med den nye funksjonen kan kommersielle aktører nå betale for at reklamen deres skal «se ut som» en melding fra en bekjent. 

Dette har skapt reaksjoner blant Snapchat-brukere verden over.

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS