Byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er strålende fornøyd med at de nye renovasjonsbilene i Oslo går på biogass.

Fagforbundet skeptisk til nytt søppelselskap

– Hver gang noe konkurranseutsettes, knipes det inn på lønns- og arbeidsvilkår, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundet.

 

Men miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er strålende fornøyd med Oslos nye renovasjonsselskap Veireno.

Fredag avduket byråden og direktør i Renovasjonsetaten, Pål A. Sommernes, en av de nye renovasjonsbilene som vil prege bybildet fra i dag.

For de fleste av oss vil det eneste vi har å forholde oss til være nye hentetider for avfallet. Renovatørene får en litt annen arbeidshverdag.

KOMMENTAR: Kamerater, ikke kolleger (David Stenerud)

Billigere

Renovasjonsselskapet Veireno holder til i Ytre Enebakk, og vant tidligere anbudet for ti Vestfold-kommuner, og nå hele Oslo. Pris: 420 millioner kroner.

Anbudet var hele 81 millioner kroner rimeligere enn Norsk Gjenvinning, som hadde det nest laveste anbudet.

– Grunnen til at vi er så mye billigere er at vi har færre biler som går lenger. Det var et ønske i anbudsdokumentene at avfallsstasjonen holdt åpent lenger enn den gjør i dag. Nå vil vi kjøre to skift, sier direktør i Veireno, Jonny Enger, til Dagsavisen.

Fagforbundet vil følge nøye med på den nye renovasjonsoperatøren i Oslo.

– Vi er opptatt av at de ansatte får anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Hvor de kommer fra er underordnet. Vi trenger arbeidskraft, sier seksjonsleder i samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

– Men det er meningsløst at renovasjonsavgiften skal bidra til privat profitt, sier han.

Veireno gikk tidligere ut og søkte etter blant andre rumenske sjåfører i rumenske medier.

– Det er svært få som er nyrekruttert, siden de aller fleste er med videre. Men jeg synes det er blitt litt for mye fokus på hvor folk kommer fra. Vi er mest opptatt av at de vi ansetter kan gjøre en god jobb, sier Enger, som er trygg på at de holder seg innenfor de lover og regler som er i bransjen.

– Det er vi helt trygge på. Alle ansatte i Veireno har avtaler som er godkjent av LO, sier direktøren.

Noe også Renovasjonsetaten mener.

– De vant fordi de var best på pris, oppdragsforståelse og miljø, sier kommunikasjonsdirektør Tone Dalen i Renovasjonsetaten til Dagsavisen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Knipes for profitt

Å legge ut Oslo-renovasjonen på anbud var noe av det siste det forrige byrådet gjorde.

– Hver gang noe konkurranseutsettes, knipes det inn på lønns- og arbeidsvilkår, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundet.

Dagsavisen har fått opplysninger om hjelpemenn som fortsetter som renovatører med den nye kontraktøren, og som mister akkordordningen. Akkorden er nærmest en signaturordning for den tradisjonelle «søppelmannen», og innebærer at de er ferdig på jobb når ruta og arbeidsoppgavene er unnagjort.

Men Dagsavisens opplysninger stemmer ikke, ifølge Veireno.

– Når renovatørene er ferdig med ruta, kan de gå hjem for dagen, sier direktør Jonny Enger.

– Alle renovatører skal ha lønns- og arbeidsvilkår i henhold til lover og forskrifter, forsikrer Renovasjonsetatens Tone Dalen.

Krevende og kravstor

Fram til 1. oktober var det et 70-talls biler i drift for å hente husholdningsavfallet i Oslo. Nå er antallet biler nær halvert.

Byråd Lan Marie Nguyen Berg er fornøyd med at en ny operatør er på plass. Hun forsikrer at alt er i orden, både når det gjelder lønninger og arbeidsvilkår.

– Oslo kommune er en krevende og kravstor innkjøper. Det vil bli færre biler i gatene, som igjen kjører mer effektivt. Alle går på biogass, noe som også er miljøvennlig, sier miljøbyråden.