Verden

Migranter har mistet livet i nye forlis: – Nok en tragedie i Middelhavet

En seks måneder gammel baby er blant de døde etter at en gummibåt med over 100 migranter om bord sank utenfor Libyas kyst. I Italia har flere redningsskip blitt holdt igjen i havnene.

Refugees and migrants are rescued by members of the Spanish NGO Proactiva Open Arms, after leaving Libya trying to reach European soil aboard an overcrowded rubber boat in the Mediterranean sea, Wednesday, Nov. 11, 2020. The Open Arms rescue ship had been searching for the boat in distress for hours before finally finding it Wednesday morning in international waters north of Libya. The NGO had just finished distributing life vests and masks to the passengers to begin transferring them to safety when the flimsy boat split in half throwing them into cold waters. (AP Photo/Sergi Camara)

Seks måneder gamle Joseph var blant migrantene den ikke-statlige organisasjonen Proactiva Open Arms reddet opp av Middelhavet etter et forlis onsdag, skriver den italienske avisa La Repubblica.

Den spanske organisasjonen ba om øyeblikkelig evakuering av Joseph og fem andre, men den kom ikke fram i tide. Den seks måneder gamle gutten døde onsdag.

– Så mye sinne og smerte, skriver Open Arms på Twitter

Joseph og moren hans, som opprinnelig er fra Guinea, var blant 120 migranter om bord i en overfylt gummibåt som sank rundt 30 nautiske mil utenfor Libyas kyst.

Open Arms hadde akkurat rukket å dele ut redningsvester og munnbind for å ta migrantene om bord på redningsskipet da gummibåten ga etter, ifølge nyhetsbyrået AP. Da hadde de lett etter båten i flere timer.

Felles innsats

Så langt er seks mennesker bekreftet omkommet, men Riccardo Gatti, leder for Open Arms, er sikker på at enda flere mistet livet. Hvor mange vet de ikke, sier han.

– Dette viser hvor viktig det er med en felleseuropeisk innsats for redningsarbeid og humanitære korridorer for trygg ilandstiging, sier Gatti, ifølge La Repubblica.

Et fly fra Frontex, EUs grense- og kystvaktbyrå, meldte fra til Open Arms om hvor gummibåten befant seg.

– Nok en tragedie i Middelhavet, skriver Palermo-ordfører Leoluca Orlando på Twitter

Les også: Migranter hoppet i havet fra redningsskip – forsøkte å svømme til Sicilia

Flere denne uka

Forliset onsdag var bare ett av flere det er meldt om så langt denne uka. Tirsdag druknet 13 mennesker utenfor Libyas kyst, skriver nettsida InfoMigrants. Minst tre kvinner og ett barn er blant de døde, ifølge talsperson Flavio Di Giacomo i Den internasjonale organisasjonen for migrasjon (IOM).

IOM er FNs migrasjonskontor. Di Giacomo skriver på Twitter at de overlevende ble tatt med tilbake til Libya.

– Folk fortsetter å dø i Middelhavet og Libya er fortsatt et farlig land og ikke en trygg havn, skriver han. 

Så langt i 2020 har over 10.300 migranter blitt tatt med tilbake til Libya etter å ha blitt stanset på havet, ifølge IOMs tall.

575 migranter er bekreftet omkommet i det sentrale Middelhavet i år, men IOM tror det faktiske antallet er høyere.

A pregnant migrant gets an ultrasound scan aboard a Spanish NGO Proactiva Open Arms rescue boat, after being in the Mediterranean sea, Wednesday, Nov. 11, 2020. The Open Arms rescue ship had been searching for the boat in distress for hours before finally finding it Wednesday morning in international waters north of Libya. The NGO had just finished distributing life vests and masks to the passengers to begin transferring them to safety when the flimsy boat split in half throwing them into cold waters. (AP Photo/Sergi Camara)

En ultralydundersøkelse av en gravid kvinne som onsdag ble reddet av Open Arms. Foto: Sergi Camara/AP/NTB

Godt vær den sista tida har fått flere til å ta sjansen på å legge ut mot Europa, skriver det tyske nyhetsbyrået epd (Evangelischer Pressedienst). Mottakssenteret på den italienske øya Lampedusa er igjen fullt, ifølge epd.

Flere andre båter med migranter om bord har enten meldt fra om trøbbel eller blitt observert denne uka. Organisasjonen Alarm Phone, der mennesker kan melde fra om problemer, skriver på Twitter at de har mistet kontakten med flere av dem.

Les også: Brukte tre år på reisen fra Libya til Italia: – Jeg hadde aldri vært på havet før (+)

Holdes igjen i Italia

Flere titalls tusen flyktninger og migranter har siden 2015 forsøkt å ta seg til Europa via den såkalte sentrale middelhavsruta, som vanligvis går fra Libya mot Italia.

Flere redningsskip har de siste årene patruljert området, men i år har skipene til flere ikke-statlige organisasjoner (NGO'er) blitt holdt igjen i havner. Blant annet i Italia, skrev La Repubblica tidligere i år. Det hindrer dem fra å redde liv, sier organisasjonene.

An NGO Proactiva Open Arms member checks on rescued migrant in the Mediterranean sea, Wednesday, Nov. 11, 2020. The Open Arms rescue ship had been searching for the boat in distress for hours before finally finding it Wednesday morning in international waters north of Libya. The NGO had just finished distributing life vests and masks to the passengers to begin transferring them to safety when the flimsy boat split in half throwing them into cold waters. (AP Photo/Sergi Camara)

En mann fra Open Arms undersøker en migrant som ble reddet onsdag. Foto: Sergi Camara/AP/NTB

Leger Uten Grenser har det medisinske ansvaret på skipet Sea Watch 4, som holdes i igjen i Italia. Ifølge organisasjonen er det den femte uavhengige redningsbåten som har blitt holdt igjen i landet de siste seks månedene.

– Vi har gjort alt vi kan for å rette de påleggene vi har fått beskjed om, på tross av at noen av disse er svakt begrunnet eller umulig å gjøre noe med. Vi frykter at legitime prosedyrer og maritim lov blir brukt bevisst av italienske myndigheter for å stanse søk- og redningsarbeid, sier prosjektansvarlig i Leger Uten Grenser, Barbara Deck, i en pressemelding.

Organisasjonen understreker at de anerkjenner behovet for grundige skipskontroller, men at de er ment å ivareta og øke sikkerheten til sjøs. For mange redningsvester om bord er blant avvikene mannskapet på Sea Watch 4 har fått beskjed om.

Kritikere av de private redningsoperasjonene har blant annet tatt opp utfordringene med menneskesmuglere og hevdet at flere tar sjansen på å krysse Middelhavet når de vet at redningsskip er på plass. Det er flere av organisasjonene uenige i.

Les også: På plass i Middelhavet: – Hvem vet egentlig hvor mange liv som er tapt

Tilbake til Libya

Europeiske land har inngått et samarbeid med den libyske kystvakta for å stanse båter på vei til Europa. Flere europeiske havner har også innført restriksjoner som gjør det vanskelig for frivillige redningsskip å operere i Middelhavet.

Leger Uten Grenser sa tidligere i november at norsk støtte til Libyas kystvakt er «hårreisende». Norge har bidratt med nærmere 300 millioner kroner til EUs fond for å bremse strømmen av flyktninger og migranter over Middelhavet (EUTF), som blant annet støtter den libyske kystvakta, ifølge NTB.

EU-parlamentet krevde tidligere i år at søtten til Libyas kystvakt måtte stanses.

– Vi mener at det er positivt at libysk kystvakt tar ansvar for søk- og redning i sitt eget territorielle farvann, sa statssekretær Marte Ziolkowski (H) i UD til NTB.

Ziolkowski sa samtidig at de er bekymret både for sikkerhetssituasjon og den politiske situasjonen i Libya, og at forholdene mange migranter lever under er vanskelige og uverdige.

Les også: Leger Uten Grenser: Norsk støtte til Libyas kystvakt er hårreisende

Forhold i leirene

Minst 3.400 flyktninger og migranter holdes nå i offisielle leire i Libya, anslår FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR). Flere av leirene kontrolleres av væpnede grupper. På toppen kommer et ukjent antall som bor i skitne og slitte sentre som styres av menneskesmuglere, ifølge FN.

FN og andre menneskerettsorganisasjoner har gjentatte ganger de siste årene kritisert forholdene i leirene, og militsgrupper har blitt anklaget for voldtekter, overgrep og tortur.

Les også: Leger Uten Grenser om Libya: Tortureres mens familien hører på (+)

Ines Margot Zander

Ines Margot Zander

Journalist