Innenriks
Partiet For avslutter omstridt reklamekampanje
Partiet For har hatt en stor reklamekampanje om Ukraina i kollektivtrafikken i Oslo. Den har de nå avsluttet.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Partiet Fred og Rettferdighet (FOR), som stiller i stortingsvalget til høsten, har besluttet å avslutte kontrakten med Sporveien om reklameplakater på T-banevogner i Oslo.
Det opplyser partiet i en pressemelding partileder Marielle Leraand har lagt ut på sin Facebook-side.
– Årsaken er at Sporveien ikke har vært i stand til å opprettholde kontrakten på grunn av systematisk, politisk motivert hærverk rettet mot våre plakater. Hærverket kommer fra aktører som støtter NATOs proxykrig i Ukraina, og avslører en urovekkende intoleranse for ytringsfrihet og demokratisk debatt, skriver partiet i sin pressemelding.
Det var NRK som først meldte om saken.
Kampanjen startet 17. mai.
Ikke anmeldt
VG har spurt partileder Leraand om hærverket mot reklameplakatene i løpet av helgen. Og fått dette svaret:
– Vi har selvsagt ikke mulighet til å jage rundt på t- banene og knipse bilder av dette. Men, det er snakk om en omfattende vandalisering. Og dette burde politiet etterforske.
Pressekontakt Gina Scholz i Sporveien sier til NRK at de følger opp alle slike saker. Men:
– Vi har ikke anmeldt noe, og det er jo knyttet til i hvilken grad en har sikre observasjoner, sier Scholtz.
Mot Ukraina-støtte
Partiet Fors kampanje retter seg mot Norges støtte til Ukraina i krigen mot Russland. «Nei til 85 milliarder til krig i Ukraina» er ett av slagordene som er brukt på plakatene på Oslos T-banevogner.
– Våre plakater, som utfordrer Norges rolle i konflikten, har tydeligvis truffet en nerve, og hærverket vitner om et demokratisk underskudd når kritiske stemmer forsøkes kneblet, skriver
Partiet har så langt nektet å fortelle hvem som har finansiert kampanjen, og Partilovnemnda har opplyst til NRK at de skal diskutere saken på sitt neste møte 27. mai.
Les også: Vedum advarte mot kutt i matmomsen – nå krever han det (+)
Les også: Trump «2.0» fikk Nato til å skjelve. Nå er stemningen snudd på hodet (+)