De øvrige 1.076 milliardene kommer fra statlige midler.
– Det kommer over 80 nye prosjekter i første periode. Vi bygger nytt fra nord til sør, sier statsminister Erna Solberg (H).
Midlene skal brukes på å utvikle og ta vare på gode og framtidsrettede transportløsninger i hele landet, skriver regjeringen i rapporten.
– I Norge bor og lever vi i hele det langstrakte landet vårt, og store deler av verdiskapningen skjer i distriktene. Samferdselssatsingen må derfor også være en distriktssatsing. Det sikrer vi i den transportplanen regjeringen nå legger fram, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.
[ Paul (70) fratatt førerkortet på grunn av helsa: – Jeg kunne like gjerne sittet i fengsel ]
Satser tungt på tog
Nasjonal transportplan er en plan for transport og samferdselsprosjekter i Norge, som regjeringen legger fram. Stortinget skal senere ta stilling til den.
I planen er det satt av 393 milliarder kroner til jernbaneformål. Pengene skal forhåpentlig fjerne en av togpassasjerens største frustrasjoner, nemlig signalfeilene.
– Vårt ønske er at «signalfeil» skal gå ut av det norske språk. Det er vår ambisjon med denne satsingen, sier Hareide.
I transportplanen prioriteres InterCity-prosjektene til Hamar, Tønsberg og Moss. Moderniseringen av toglinjer til Halden, Lillehammer og Porsgrunn/Skien skyves til perioden 2028–2033, skriver Aftenposten.
[ Hareide tror stortingsvedtak vil kreve liv ]
Flere byvekstavtaler
Byvekstavtalene for Oslo-området, Bergen-området, Trondheim-området og Nord-Jæren blir forlenget.
– Vi legger også til rette for fem nye byvekstavtaler, i Kristiansand, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø, sier samferdselsministeren.
I tillegg vil regjeringen bidra i byggingen av ny Majorstuen stasjon i Oslo og at Åsane i Bergen får bybane.
Saken fortsetter under videoen
Gardermoen ikke med
En tredje rullebane på Gardermoen er ikke prioritert i ny nasjonal transportplan (NTP). Nesten hele lufthavnpotten på 5 milliarder kroner går til Bodø og Mo i Rana.
Videre vil regjeringen sette av 33 milliarder kroner til sjøtransporten. Blant annet ønskes det å utbedre innseilingene til Røst, Værøy, Andenes, Årviksand, Kjøllefjord og Vardø.
I 2017 lanserte regjeringen en Nasjonal transportplan til 1.064 milliarder kroner. Omregnet til 2020-kroner er dagens plan enda mer omfangsrik.
[ «Arbeiderpartiet – The Musical» er en klar vinnersak. På Arbeiderpartiets bekostning ]
Bompengekritikk fra Rødt og Frp
Bompenger står for 123 milliarder kroner av NTP-rammen. Frp stiller seg kritisk til beløpet, og Rødt frykter et nytt bompengeopprør.
– Med 123 milliarder i bompengefinansiering legger regjeringen opp til et nytt bompengeopprør langs kysten, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes
Frps Bård Hoksrud er også skeptisk.
– Regjeringen vil bygge mindre vei, men at bilistene skal betale mer i bompenger for å finansiere flere byvekstavtaler. Det betyr at bilister rundt i hele landet skal betale for kollektivtrafikk, gang- og sykkelveier i byene, sier Hoksrud.
---
Slik fordeles rammen
De statlige midlene på 1.076 milliarder kroner fordeler seg slik:
* Riksveier: 510 milliarder kroner.
* Tilskudd til fylkesveier: 52 milliarder kroner.
* Jernbaneformål: 393 milliarder kroner.
* Kystforvaltningen: 33 milliarder kroner.
* Tiltak i byområdene: 80 milliarder kroner.
* Lufthavner: 5 milliarder kroner.
* Øvrige områder: 3 milliarder kroner.
---