Innenriks

Vanskelig å slippeunna telefonsalg

Publisert Sist oppdatert

I desember i fjor hadde over en million mennesker reservert seg mot direkte markedsføring i det sentrale reservasjonsregisteret i Brønnøysund. Men mye tyder på at systemet ikke fungerer etter hensikten.

I 2004 kontaktet 1.800 personer Datatilsynet og lurte på hvorfor de fortsatt fikk henvendelser fra markedsførere på tross av at de har reservert seg.

– Kanskje bør Stortinget nå vurdere om ikke reservasjonsordningen bør avvikles og erstattes med et register over dem som faktisk ønsker å få slik markedsføring spør direktør Georg Apenes i Datatilsynet.

– Vil drepe bransjen

Utspillet fra Datatilsynet faller ikke i god jord hos telefonselgerne.

– Apenes vil drepe en hel bransje som består av 10.000 arbeidsplasser svarer formann Øystein Svarød i bransjeforeningen Nordma (Norsk Direkte Markedsføringsforening). Svarød mener Datatilsynet ikke har noe med å kritisere telefonsalg – selv om 1.800 personer bare i fjor klaget på at de fortsatt ble oppringt av telefonselgere også etter at de hadde reservert seg mot telemarketing. Svarød tror telefonselgerne vil begynne å ringe fra utlandet om det blir for vanskelig for dem å operere i Norge.

Nordma representerer 80 prosent av telefonsalgfirmaene i Norge. Svarød mener Datatilsynet enten må kritisere reklame i sin helhet eller la være å komme med kritikk. Han mener telefonsalg og TV-reklame er samme sak.

– Ingen snakker om reservasjon mot TV-reklame. Det er konkurransevridning når man vil stenge en reklamekanal som telefonsalg men ikke en annen sier han.

– Men forstår du at det er irriterende å bli oppringt av telefonselgere når man har reservert seg mot telefonsalg?

– Det er klart det kan være irriterende men det kan TV-reklame også være svarer Svarød.

Fra utlandet

– Det er helt uinteressant for Datatilsynet å diskutere TV-reklame. Vårt utgangspunkt er at noen sitter på personopplysninger og bruker dem til noe helt annet enn det de var tenkt til sier informasjonssjef Ove Skåra i Datatilsynet.

– Det er ikke noe tema som engasjerer de som kontakter oss mer enn direkte markedsføring. Folk merker på kroppen at de ikke blir respektert fortsetter Skåra.

Svarød har ingenting til overs for kritikken og er like lite begeistret for at Brønnøysundregistrene informerer om hvordan du og jeg kan reservere oss mot adressert reklame enten i postkassa eller per telefon.

– Dette er ikke samfunnsinformasjon sier han og advarer:

– Om markedsføringsselskapene finner det for vanskelig å operere i Norge ser jeg ingen grunn til at de ikke skulle begynne å ringe fra utlandet.

– I stedet for å reagere på denne måten burde Nordma tenkt kreativt for å finne måter å ha en god dialog med dem som ønsker direkte markedsføring. Dette bør baseres på frivillighet og interesse mener Skåra.

Powered by Labrador CMS