Innenriks

Økt lobbypress på Stortinget

Publisert Sist oppdatert

– I en situasjon med en svak mindretallsregjering har Arbeiderpartiet Fremskrittspartiet og SV flertall på Stortinget. Det gjør oss mer utsatt for saker lobbyorganisasjoner ikke har nådd fram med før forteller SV-leder Kristin Halvorsen.

Beregninger Mandag Morgen har gjort ut ifra Geelmuyden Kieses (GK) lobbyundersøkelse for 2004 viser at lobbyister opptar hele ti prosent av enkelte Stortingspolitikeres tid.

– I Stortinget er vi avhengige av at organisasjoner kommer og sier hva de mener om ting men det er stor forskjell på ressurser og kunnskap om hvordan Stortinget fungerer blant lobbyistene. Det å finne ut hvor mye ressurser man står ovenfor når man får en lobbyhenvendelse kan være svært vanskelig. Derfor jobber vi i SV med å få grupper i tale som ikke kommer av seg selv sier Halvorsen.

Positive holdninger

Det økte lobbypresset på stortingspolitikerne er en følge av flere grunner:

"Den svake mindretallsregjeringen.

"Stortinget har tatt en mer aktiv rolle og venter ikke på at regjeringen kommer med saker men setter i gang selv.

"At holdningene til lobbyistene er svært positive blant stortingsrepresentantene.

Det er særlig foran høstens stortingsforhandlinger om statsbudsjettet at lobbyistene er ivrigst.

– Mange kommer til oss i finanskomiteen med konkrete forslag til hva budsjettpengene skal brukes til. Da møtes de med motspørsmål om hvor de har tenkt at disse pengene skal tas fra og da blir svært mange svar skyldig sier Høyres finanspolitiske talsmann Jan Tore Sanner.

Skjulte kampanjer

SV-lederen ønsker større gjennomsiktighet i forhold til hvem de ulike lobbybyråene representerer.

– De som hjelper ulike organisasjoner om å forberede en lobbykamp jobber samtidig mot pressen for å få medieomtale med så nær som ferdiglagde saker. Pressen setter i stor grad dagsorden for oss og både vi og pressen står ofte overfor planlagte kampanjer uten at vi klarer å gjennomskue det. Vi møter nesten aldri informasjonsbyråene direkte men deres oppdragsgivere. Derfor kan vi vanskelig vite om vi står overfor en kampanje som har kostet mange hundre tusen kroner eller ikke. SV ønsker at disse byråene skal ha plikt til å oppgi sine oppdragsgivere i sine årsoppgaver sier Halvorsen.

Det synet deler ikke Sanner.

– De fleste politikere er såpass profesjonelle at de gjennomskuer slike henvendelser mener Sanner.

Engasjement

Kristin Halvorsen har skrevet om den økte lobbyvirksomheten i sin nye bok «Rett fra hjertet».

– Den mest fantastiske lobbyhistorien var da partnerskapsloven var oppe til behandling. Det var en sak som i utgangspunktet hadde alle odds mot seg men lobbyistene ga seg ikke. Fire år tok det før partnerskapsloven ble vedtatt med én stemmes overvekt i Lagtinget. Den loven ble vedtatt på grunn av fire år med bearbeiding av enkeltrepresentanter godt håndverk overbevisende argumentasjon og en stor grad av entusiasme. Det viser at man ikke nødvendigvis trenger mye penger og profesjonelle byråer i ryggen for å fremme sin sak. Har man en god sak engasjement og stå på vilje vil man bli hørt. En telefon til en oppvakt stortingsrepresentant kan spare lobbyister for mye penger sier Halvorsen.

– Mange har også en overdreven tro på effekten av lobbyvirksomhet. Det er stor pågang og uten timing og en overbevisende argumentasjon kommer du ikke langt sier Sanner.

Powered by Labrador CMS