Innenriks

Butikkene skjerperseg før Lidl-kampen

Publisert Sist oppdatert

I en ny rapport har det svenske Konkurrensverket undersøkt konsekvensene avat den tyske lavprisgiganten Lidl og den danske kjeden Netto nylig haretablert seg i landet. Resultatet er hyggelig lesning for svenske forbrukere:

Økt konkurranse fra Lidl og Netto fører til at andre kjeder satser på øktsortiment og bedre service.

Lidl og Netto kan på sikt bidra til å senke matvareprisene i Sverige.Foreløpig har man ikke sett en entydig priseffekt.

Hvis konkurransen blir enda sterkere kan Sverige få minst fem prosentlavere matvarepriser.

– Lavere priser

Jan Ivar Fredriksen fagsjef i markedsføring ved BI NorgesVarehandelshøyskole tror bedre service og utvalg kan bli resultatet i Norgeogså.

– Det er ikke sikkert at det lønner seg for de eksisterende kjedene åkonkurrere på pris. Da må de konkurrere på service og sortiment i stedetsier Fredriksen til Dagsavisen.

Han tror likevel etableringen av Lidl kommer til å bidra til lavere priser.

– I Finland har Lidl lagt seg 10-20 prosent lavere i pris enn eksisterendekonkurrenter. Jeg tror Lidl vil utfordre med ekstremt lave priser også iNorge. Rema Prix og Kiwi som er de som først og fremst konkurrerer påpris vil måtte tilpasse seg Lidls priser sier Fredriksen.

– Gode produkter

Lidl satser på å selge sine egne merker i butikken ikke norske merkevarer.Fredriksen har testet en del av kjedens produkter og tror ikke norskeforbrukere kommer til å bli skuffet.

– Varene deres holder høy kvalitet. Mange nordmenn vil bli fornøyde sierFredriksen.

Han tror likevel Lidl vil ha noen problemer i startfasen.

– For det første er de ikke tilgjengelige for så mange mennesker men detvil endre seg. Når Lidl har etablert seg overalt blir konkurransen tøff.For det andre tar det tid før kundene aksepterer nye varer. Det vil ogsåendre seg men det er ikke gjort med et trylleslag sier Fredriksen.

Vil konkurrere

Også Konkurransetilsynet tror Lidl kan bidra til at prisene i Norge blirlavere.

– Vi synes det er positivt for konkurransen i Norge at Lidl etablerer segog mener det vil bidra til økte valgmuligheter og lavere priser sier AstridKjellin seniorrådgiver i Konkurransetilsynet.

Konserndirektør Per Roskifte i Norgesgruppen sier de kommer til å konkurreremed Lidl på pris men også på service og vareutvalg. Norgesgruppen erlandets største aktør i dagligvarebransjen og omfatter blant Kiwi Joker ogSpar.

– Det kommer til å bli økt fokus på merkevarer. Vi kommer til å satse på åbygge opp merkevarer som man ikke vil finne hos konkurrenten. Merkevarenevil ha spesielle særtrekk enten på pris kvalitet eller annet sierRoskifte.

Han tror de eksisterende kjedene i tiden framover kommer til å gjøreforandringer.

– Dette blir et spesielt år og jeg tror vi kommer til å se store endringeri kjedenes konsepter. Vi kommer til å måtte utvikle oss for å henge med idansen hvis ikke blir vi fort akterutseilt.

Powered by Labrador CMS