Nyheter

Fossilbiler ett skritt fram

BILMESSE: En eim av bensin- og dieseleksos fyller luften over Europa. Det norske elbileventyret har knapt noen hørt om.

Publisert Sist oppdatert

FRANKFURT: Miljøet var i fokus - i det minste på papiret - under høstens gigantmesse i Frankfurt. Shuttlebilene som fraktet folk mellom de ulike hallene slapp knapt ut en eneste fjert, og var i hovedsak av typen BMW i3 (hel­elektrisk), Opel Ampera (ladbar hybrid) eller Hyundai ix 35 med hydrogen på tanken.

Fremmed verden

Likevel: Selv om både BMW og Volkswagen denne gang snakket lenge og høyt om den elektriske bilens fortrinn for alle som orket å høre, er det ikke til å komme forbi at elbilene hører hjemme i en verden fremmed for folk flest i Europa.

Og forklaringen er såre enkel: Hvorfor betale henimot det dobbelte for en bil med svært begrenset rekkevidde, og høyst usikker andrehåndsverdi, så lenge verden flommer over av bensin og diesel? Ikke finnes det ladepunkter, og myndighetene bryr seg i liten grad - foreløpig.

Venter på insentiver

Slik er situasjonen i Europa, med unntak av Norge og Estland. Så i flere tiår kommer det til å lukte bensin og diesel av fingrene til de fleste bileiere, uansett hvor elendig kloden har det.

Både BMW og VW - og for så vidt store elbilprodusenter som Nissan og Renault - tar det for gitt at Angela Merkel vinner valget i høst, og deretter kaster inn omfattende støtteordninger til teknologihungrige tyskere som tross alt er opptatt av miljøet - bare staten betaler.

Sånn sett har de mange fellestrekk med nordmenn, som heller ikke hadde kjøpt elektriske biler uten omfattende offentlige insentiver.

Mer tvang enn lyst

Selv om Mercedes-Benz arbeider både med strøm og hydrogen, snakket de i Frankfurt helst om store kupeer og små SUV-er. Brenselcelledrevne hydrogenbiler har koreanske Hyundai forresten allerede satt i serieproduksjon (ix35), men til en pris som er en lottogevinst unna for de fleste.

Ford har allerede startet salget av batteridrevet Focus, men hele elbilsatsingen til Ford i Europa bærer mer preg av tvang enn lyst. Prisingen og måten bilene er bygd på, viser det.

Opel selger elendig med ladbare Ampera og senker nå prisen, i Norge med 60.000 kroner. Og flere av bilgigantene sør og øst i Europa løper og gjemmer seg når noen vifter med en stikkontakt.

Evolusjon

- Vi har utviklet dieselmotoren til å bli renere og mindre tørst, er svaret til informasjonssjef Stian Gihle på spørsmål om hvorfor ikke Peugeots nye 308 kommer med elektrisk motor à la klasseleder VW Golf.

Og nå er vi ved bilindustriens hovedbudskap: Å effektivisere eksisterende teknologi er både en enklere og rimeligere måte å tilfredsstille EUs utslippskrav på 95 gram CO2/km fra 2020 enn både hybrid og elmotor. Sør i Europa selges det mange små biler, og deres gjennomsnittlige utslipp ligger tross alt ikke så langt unna kravene. Å få bilvekten ned betyr mer enn å øke den med massive batteripakker.

Skjult aksept

Tyskernes mas om nullutslippsbiler forklares derfor med deres behov for å samle EU-bonuser, som i neste omgang kan veksles inn for å rettferdiggjøre produksjon av blytunge fartsmonstre med digre motorer, samt SUV-er med komplisert sosial aksept utenfor Tyskland.

Sånn sett befinner elbilenes skjebne seg i hendene til Angela Merkel. Uten solide tyske, og deretter franske og britiske, insentiver kan elbilene - selv de japanske - fort bli parkert i evighetens strømløse og mørke garasje, uansett hvor mange det ruller av dem på norske veier. (NTB tema)

Powered by Labrador CMS