Innenriks

14 ting du må vite om nedbemanning

Dette må du passe på når jobben skal kutte stillinger.

Det er mange fallgruver ved nedbemanning.
Det er mange fallgruver ved nedbemanning.
Publisert Sist oppdatert

1. Færre folk

  • Nedbemanning betyr å kutte i antall årsverk i bedriften.

2. Må være en begrunnet årsak

  • Det må alltid foreligge en saklig grunn for nedbemanning, for eksempel at bedriften går med underskudd.

3. Tillitsvalgte skal involveres

  • Arbeidsgiver skal drøfte alle forhold om nedbemanningen med tillitsvalgte, først grunnlaget for nedbemanning og deretter hvordan nedbemanningen skal gjennomføres. Det er nedfelt både i hovedavtalene mellom LO og arbeidsgiverorganisasjonene og i arbeidsmiljøloven.

4. Tillitsvalgte må få tilgang til dokumenter

  • Tillitsvalgte har krav på å få innsyn i relevante dokumenter, også ansiennitetslistene.

5. Ansiennitetsprinsippet skal følges

  • Det er viktig at den tillitsvalgte i protokollen (referatet) viser til at reglene om ansiennitet skal følges.
  • På arbeidsplasser med tariffavtale skal utvelgelsen av overtallige ansatte alltid ta utgangspunkt i ansiennitet som i praksis betyr at den sist ansatte mister jobben først.
  • I virksomheter uten tariffavtale veier ikke ansiennitetsprinsippet like tungt.

6. Tillitsvalgte må være obs på hva de underskriver på

  • Tillitsvalgte må ikke godta formuleringer i protokoller som er i strid med hovedavtalen eller på noen måte svekker ansiennitetsprinsippet.

7. Hele virksomheten bør være utvelgelseskretsen

  • Hovedregelen er at hele virksomheten er utvelgelseskretsen.
  • Hvis for eksempel en butikkjede skal legge ned en butikk, er det ikke nødvendigvis de ansatte i denne butikken som mister jobben. Utvelgelseskretsen kan være alle filialer i kjeden.

8. Ikke inngå lokale avtaler på arbeidsplassen

  • Som tillitsvalgt må du være varsom med å inngå egne avtaler med arbeidsgiver. Slike avtaler kan være i strid med tariffavtalen og den tillitsvalgte kan ende opp som «gissel» for sjefen.

9. Ta med en tillitsvalgt i drøftelsesmøte

  • Det skal gjennomføres individuelle drøftinger mellom ansatte og arbeidsgiver før en oppsigelse. Du kan ta med en tillitsvalgt eller en annen rådgiver i møtet.
  • Formålet er at alle relevante hensyn skal fram i lyset.

10. En oppsigelse er alltid skriftlig

  • En oppsigelse skal være skriftlig og leveres personlig eller sendes rekommandert.

11. Krev forhandlinger

  • Oppsagte ansatte kan han kreve forhandlinger innen to uker fra oppsigelsen fant sted. Ta med en tillitsvalgt til møtet og husk å skrive protokoll.

12. Tvister kan avgjøres i retten

  • Hvis arbeidsgiver opprettholder oppsigelsen og dere ikke blir enige, kan tvisten bringes inn for domstolene.

13. Dine rettigheter som oppsagt

  • Dersom arbeidsgiveren din igjen trenger arbeidskraft, har du som oppsagt fortrinnsrett til ny ansettelse i virksomheten i tolv måneder etter oppsigelsesfristens utløp.

14. Ring forbundet

  • Både medlemmer og tillitsvalgte i en bedrift som nedbemanner bør ta kontakt med forbundet for bistand.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Powered by Labrador CMS