Tv

«Alt du elsker» – nyansert om hatets ringvirkninger

Lidenskapelig kjærlighet og beksvart hvitt hat kolliderer med voldsom emosjonell kraft i «Alt du elsker». Den nye norske serien på Discovery+ gir et nyansert bilde av radikalisering blant unge menn.

---

5

TV-DRAMA

«Alt du elsker»

Serieskaper: Marie Hafting

The Oslo Company/Discovery+

---

Anslaget i den nye dramaserien «Alt du elsker» er skremmende. En liten gruppe unge menn i spektakulære omgivelser fotograferer seg selv idet de gjør nazihilsen med hakekorsflagget mellom seg. Senere skal vi vite at de egentlig ikke kjenner hverandre annet enn fra en chatgruppe på det mørke nettet. En av dem er Jonas, en i utgangspunktet helt vanlig norsk ungdom i begynnelsen av tjueåra. Nå er han i ferd med å bli oppslukt av mørket, og «Alt du elsker» er en klok fortelling full av nyanser og varme, om forelskelse, vennskap og samhold i en urban hverdag, men hvor det etter hvert sirkles inn erkjennelser av utenforskap og ulmende politiske konspirasjonsteorier i et nettverk av høyreekstremisme og nynazisme.

Ideen til serien som er skapt og skrevet av Marie Hafting ( «Unge lovende», «Jordbrukerne»), i samarbeid med Erika Calmeyer, ble sådd i forbindelse med Philip Manshaus’ terrorangrep mot Al-Noor Islamic Centre-moskeen i Bærum. Forelegget fra produsent Nora Ibrahim, som i NRK sto bak serier som «17» og «Faten tar valget», er en utforskning av spørsmålene rundt hvordan det har seg at unge hvite gutter og menn som tilsynelatende har alt, lar seg oppsluke av høyreradikale ideologier. Serieskaperne har dessuten samarbeidet tett med ekstremismeforskere, PST og andre fagpersoner, noe som åpenbart er med på å styrke framstillingen av de ulike miljøene.

«Alt du elsker»

«Furia» og Manshaus-dokumentar

Anders Sømme Hammer lagde nylig dokumentarserien «Philips vei til terror», om Manshaus, mens dramaserien «Furia» gikk inn i materien på et internasjonalt nivå hvor konspirasjonene og rollene var langt mer etablerte. «Alt du elsker» er altså ikke den eneste serien som omhandler høyreradikale bevegelser tematisk, men det unike og friske med denne serien hvordan den går inn i kompleksiteten via det trivielle og det hverdagslige. Her er alle slags unge følelser i sving, og det er liten tvil om at det er nettopp målgruppen unge voksne serien først og fremst henvender seg til. Likevel glemmes ikke de voksne, fjerne, dels preget av avmakt.

Haftings serie skildrer den ideologiske utviklingen hos Jonas (Jakob Fort) samtidig som omgivelsene langsomt blir oppmerksomme på at denne hyggelige fyren, trofaste barndomsvennen og omtenksomme kjæresten skjuler en hatefull høyreekstrem legning. Den innebærer troen på den hvite rasens overlegenhet og aksept for vold som våpen mot kulturell «utvanning». Slik blir «Alt du elsker» en serie som utforsker akselerasjonismens mekanismer på det man kan kalle et ungt og påvirkelig nivå, blant miljøer som mener å kunne framdyrke radikale samfunnsendringer gjennom ekstremisme og terrorhandlinger.

Sara (Mina Dale) møter Jonas helt tilfeldig. Hun er en åpen, reflektert og tillitssøkende virvelvind som nettopp har flyttet til Oslo, begynt på Blindern og er på jakt etter et sted å bo etter at den opprinnelige planen har gått skeis. Venninnegjengen har snudd Sara ryggen, og akkurat hvorfor tar det litt tid å skjønne, men det har noe med bestevenninnens kjæreste å gjøre. Med andre ord er vi midt i et helt vanlig intrigelandskap studenter og venner imellom idet Jonas dukker opp, og for Sara blir han både en forelskelse og et nytt holdepunkt. En gang var de småkjærester på en ungdomsleir, nå treffer de hverandre igjen på terskelen til voksenlivet, og et søkende og varmt kjærlighetsforhold oppstår idet han hjelper henne å flytte inn på en hybel hun har funnet på Finn.

Alt du elsker

Kjærlighet gjør kanskje ikke blind, men noe skurrer ved Jonas uten at Sara helt kan sette fingeren på hva. Stikkord er usikkerhet rundt nærhet, hans valg om å drive «selvstudier» og den velformulerte overlegenheten i argumentasjonen når han møter intellektuell motbør. Sara har dessuten funnet nye vennskap i sin nye «roomie», kriminologistudenten Hina (Hibba Najeeb fra blant annet «Skitten snø») og hennes gjeng, men Jonas er åpenbart utilpass i møtet med mennesker som er mer melaninrike i huden enn hans foretrukne «rase». Gjennomgående vet «vi» seerne til enhver tid mer enn Sara. Vi vet hvem og hva Jonas chatter med på nettet, hvilke miljøer han oppsøker og hvem han møter. Ved å følge begges historier og reaksjoner parallelt fargelegges bildet av så vel hans radikaliseringsprosess som Saras avsky.

Ary har laget musikken til «Alt du elsker»

De tre episodene som legges ut først ved lanseringen på Discovery+ er viet møtet mellom Sara og Jonas, etableringen av forholdet og Jonas’ mørke hemmeligheter, men det er ingen spoiler at Sara oppdager hva han holder på med. Og dette er seriens uttalte premiss: «Kan man elske en som hater?» Ut mot sjuende og avsluttende episode vakler Jonas noe, dratt mellom det han føler for Sara og det han brenner for ideologisk. Sara på sin side søker å forstå. Det skal gå veldig galt, og omgivelsenes reaksjoner når alt kommer til overflaten skaper noen av seriens mest intense partier.

«Alt du elsker»

Stian Kristiansen er episoderegissøren som langsomt vikler ut dramaet og konsekvensene ved Jonas’ handlinger. Trond Tønders foto er bunnsolid og utvider historien, enten det er i nærscener eller i møte med naturen, eller i de fantastiske sveipene over Oslo, over «Løkka», Blindern, parkene, kjente vannhull og fine gatepartier. Arys musikk og sanger snører det hele sammen på stemningsfullt vis, og skaper både skjønnhet, dybde og den nødvendige mørke uroen som hele tiden ligger under.

Mina Dale og Jakob Fort

«Alt du elsker» legger ut flere tråder og sidehandlinger, og gode typer og situasjonsbeskrivelser avviker fra stereotypene. Blant mange gjør Hibba Najeeb og Sjur Vatne Brean formidable biroller, hun som Saras venninne Hina og han i en bitte liten visitt som nynazist. En annen sterk prestasjon leveres av William Gundersen som barndomsvennen Mons i scener med foreldrene, spilt av Iren Reppen og Anders T. Andersen. Ikke alt i handlingsoppbygningen av de rundt 25 minutter korte episodene er like lysende, og noen konstruerte sekvenser, som møter med et «tradisjonelt» nynazistisk parti og et overraskende passivt etterretningspoliti, blir mest handlingsunderstrekende markører.

Det spiller mindre rolle, for først og fremst stråler samspillet mellom talentene Mina Dale ( «Nattens arvinger») og Jakob Fort ( «Blank», «Stjernestøv»). Hovedrollene som Sara og Jonas plasserer dem begge i rett i sjiktet av spennende og karaktersterke unge skuespillere her hjemme, og sammen og hver for seg aksler de den vanskelige og utfordrende emosjonelle nyanseringen som tilfeldigheter og valg påfører forholdet dem imellom, og reaksjoner de begge møter som enkeltindivider med klart uttalte politiske ståsteder.

Selv om det er svært sannsynlig at det legges til rette for en sesong to, er det befriende at Hafting ikke forsøker å knytte alle trådene i «Alt du elsker» sammen. Som ellers i livet får ting lov til å utvikle seg, og forbli hengende i det uvisse, uten moralske pekefingre eller pedagogiske føringer selv om utfallet er nattsvart. De forteller historien, alt annet overgis til betrakteren. Slik det ofte er tilfelle med hat og kjærlighet og alt midt imellom også i virkeligheten.

Strømmepremiere på Discovery+ torsdag 17. februar. Anmeldelsen er basert på alle syv episodene.


Mer fra Dagsavisen