Israel angriper mål i Sør-Beirut
Israel angrep flere mål i det sørlige Beirut torsdag kveld, opplyser det israelske militæret. Målene skal være hus der Hizbollah-militsen produserer droner.
Angrepene kom etter at Israel tidligere på dagen advarte innbyggerne i de sørlige bydelene av Beirut om at et angrep var nær forestående.
Nyhetsbyrået AFP meldte like etter klokka 21 at åtte bygninger ble truffet på fire ulike steder. Israel hevder at Hizbollah forbereder seg på neste krig og bruker anlegg under bakken til å framstille droner.
Den israelske hæren sier i en uttalelse at Hizbollah var i ferd med å produsere tusener av droner med teknisk hjelp og finansiering fra iranske terrorgrupper.
Angrepet mot de sørlige delene av Beirut i Libanon torsdag var det første på over en måned. Det er det fjerde siden en våpenhvileavtale mellom Israel og Hizbollah ble inngått, med USAs bistand, i november i fjor.
Områder sør i Libanons hovedstad er kjent som en høyborg for den sjiamuslimske Hizbollah-militsen.
Storbritannia advarer Israel
Hvis ikke Israel stanser sin militæroffensiv og fjerner restriksjoner på nødhjelp i Gaza, kan Storbritannia og andre land svare med «nye konkrete grep».
Det sa en talsperson for statsminister Keir Starmer torsdag. Uttalelsen kom etter et møte mellom Starmer og Jordans kong Abdullah i London.
Angivelig vil både Storbritannia og landets partnere vurdere nye tiltak mot Israel.
Britiske myndigheter har allerede stanset forhandlinger med Israel om en ny handelsavtale og kalt landets ambassadør inn på teppet. I tillegg skal sanksjoner innføres mot israelske bosettere på den okkuperte Vestbredden.
Både Storbritannia, Frankrike og Canada har truet med målrettede sanksjoner mot Israel. Frankrike og Storbritannia var onsdag blant landene som i FNs sikkerhetsråd stemte for et krav om våpenhvile i Gaza.
USA var det eneste landet som stemte mot, men siden USA har vetorett, ble forslaget ikke vedtatt.
Flykter fra Sør-Beirut
Et stort antall mennesker flykter fra forsteder sør i Libanons hovedstad Beirut etter en advarsel fra militæret i Israel.
Det melder nyhetsbyrået AFP. Tidligere torsdag kveld skrev en israelsk militær talsmann på X at innbyggere i Sør-Beirut befinner seg nær anlegg som tilhører Hizbollah-militsen.
Så sent som i slutten av april ble en bygning i Sør-Beirut bombet av Israel. Områder sør i Libanons hovedstad er kjent som en høyborg for den sjiamuslimske Hizbollah-militsen.
Enighet om havbruksmeldingen
Et bredt flertall på Stortinget er blitt enige om havbruksmeldingen. Den sier blant annet at et nytt reguleringssystem for oppdrettet skal komme innen fire år.
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV, Høyre, Venstre og Frp er partiene som nå er samstemte i fremtidens regulering av havbruksnæringen.
Inntil det nye reguleringssystemet er på plass, videreføres dagens ordning for oppdrettet med trafikklyssystem og MTB (maksimalt tillatt biomasse). Men i tillegg skal det være insentivmekanismer for å redusere miljøavtrykket, skriver partiene i en samlet pressemelding.
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) er glad for at så mange partier er med på forliket og mener det vil gi både næringen og lokalsamfunn langs kysten forutsigbarhet.
– Vi har landet en politikk som balanserer vekst og miljø på en god måte. Den skal gi mer dyrevelferd og mindre dødelighet. Det er vinn-vinn, sier hun.
(NTB)
Trump skuffet over Musk-kritikk
USAs president Donald Trump sier han er skuffet over Elon Musks offentlige kritikk av skattelettelsespakken.
Trump mener kritikken skyldes at pakken inneholder et forslag om å fjerne merverdiavgiftsfradraget for elbiler.
Trump sier videre at han er usikker på om han vil fortsette å ha et godt forhold til Musk i framtida. Musk eier elbilgiganten Tesla. Uttalelsene kom i forbindelse med et møte med Tysklands forbundskansler Friedrich Merz.
Dom i Jonas Henriksen-saken
To menn er dømt i Ringerike Asker og Bærum tingrett for drapet på Jonas Aarseth Henriksen ved en hytte i Nes i Ådal i august 2023. To personer er også dømt for medvirkning.
Dommen falt torsdag.
29-åringen som har erkjent å ha skutt, fikk 13 år i fengsel, mens en 34 år gammel mann er dømt til 14 års fengsel for å ha bestilt drapet. To andre menn er dømt til henholdsvis tre års fengsel og fem år og fem måneders fengsel.
Det var mildere enn aktors påstand som lød på 19 års forvaring for mannen som var tiltalt for å ha bestilt drapet og 16,5 års fengsel for mannen som skjøt.
Tingretten kom imidlertid fram til at det ikke var ført tilstrekkelig bevis for at det er en nærliggende fare for at 34-åringen vil begå nye alvorlige voldslovbrudd. Retten mener derfor vilkårene for å dømme ham til forvaring ikke er oppfylt.
Forsvarer Jon Anders Hasle ga torsdag ettermiddag en kommentar til NTB mens han var på vei inn til Gjøvik fengsel til klienten hans, den hovedtiltalte mannen som er dømt til 14 års fengsel.
– Vi kommer til å gå grundig gjennom dommen. Vi registrerer at vi har gått medhold i flere av våre anførsler, som at drapet ikke var planlagt og at straffen er vesentlig lavere enn påstått. Det ble heller ingen forvaring. Hva vi skal gjøre, må jeg konferere med klienten om, sier forsvarer Hasle til NTB.
30 år gamle Jonas Aarseth Henriksen ble funnet drept ved en hytte i Nes i Ådal i Ringerike kommune i august 2023.
Henriksen ble narret i en felle. I stedet for å fikse en brønn, slik han trodde han skulle, ble han overfalt, slått og skutt to ganger i ryggen. De tiltalte hevder de bare skulle skade den populære tiktokeren «LastebilJonas», og at det ikke var meningen å drepe ham.
– Bestillingen var at jeg skulle slå ham i beina med brekkjern. Jeg skulle skade ham så mye at han ble arbeidsufør, sa 29-åringen i retten.
Han forklarte at han tok fram pistolen da han trodde han så at Jonas Henriksen hadde en kniv da han skulle til å slå ham.
Han kjente ikke offeret sitt, men hadde fått oppdraget via en mellommann. Bakgrunnen og motivet til 34-åringen for å bestille noe slikt skal ha vært at Henriksen fire år tidligere skulle ha hatt et kortvarig forhold til hans nåværende samboer.
Trump snakket med Xi
President Donald Trump og Kinas president Xi Jinping er enige om å fortsette forhandlinger om handelsspørsmål. Kina ber om korrigering av kursen dem imellom.
Nyhetsbyrået Xinhua skriver at president Xi under den halvannen time lange samtalen snakket billedlig og sa at det store skipet som det kinesisk-amerikanske forholdet utgjør, krever at de to setter retningen og styrer vel.
Dette er særlig viktig for å utelukke all slags innblanding og sågar ødeleggelse, sa Xi i samtalen med Trump.
Den kinesiske presidenten sa også at USA må håndtere Taiwan-spørsmålet med forsiktighet for å unngå konflikt, alt ifølge Xinhua.
På sin nettside Truth Social sier Trump at samtalen var svært positiv og at delegasjoner fra de to land skal møtes om kort tid for blant annet å drøfte muligheten for en avtale om sjeldne jordslag.
Trump presiserte at samtalen nesten i sin helhet var viet handelsspørsmål og at krigen i Ukraina ikke ble tatt opp, heller ikke forholdet til Iran.
Det er ikke fastsatt hvor møtet skal finne sted. Fra amerikansk side vil delegasjonen ble ledet av finansminister Scott Bessent, handelsminister Howard Lutnick og handelsutsending Jamieson Greer.
Trump opplyser videre at president Xi inviterte ham og førstedame Melania til Kina og at invitasjonen ble gjengjeldt fra Trump.
Bakteppet for kontakten mellom de to presidentene er den pågående handelskonflikten og tollsatsene som Trump har innført på varer fra Kina og en lang rekke andre land.
President Trump mener Kinas president er en tøff forhandler som det er vanskelig å inngå avtaler med.
– Jeg liker Kinas president Xi, har alltid gjort og kommer alltid til å gjøre det, skrev Trump på Truth Social onsdag.
– Men han er en svært tøff og ekstremt hard mann å inngå avtaler med, la han til.
Trump gikk tidligere i år til handelskrig mot Kina og innførte 145 prosent toll på import fra landet. Beijing svarte med 125 prosent toll på amerikanske varer og full stans i eksport av viktige mineraler til USA.
I mai inngikk de to landene en avtale om å trappe ned massive tollsatser i 90 dager, men Trump har siden anklaget Kina for å bryte sin del av avtalen.
(NTB)
PST: Spionsak ferdig etterforsket
Saken mot den spionsiktede sikkerhetsvakten på den amerikanske ambassaden er ferdig etterforsket. Det er fortsatt uklart om det blir tatt ut tiltale.
Både Politiets sikkerhetstjeneste (PST) og statsadvokat Carl Fari bekrefter overfor NRK at saken er ferdig etterforsket. Ingen av dem vil opplyse om det er innstilt på å ta ut tiltale eller om saken bør henlegges.
Det er riksadvokaten som tar den endelige beslutningen.
– Vi er ikke kjent med om det er sendt innstilling til tiltale eller innholdet av denne, og kan derfor ikke kommentere det, sier mannens forsvarer Inger Zadig i Elden Advokatfirma.
USA har bedt om å bli part i saken.
– Jeg har forståelse for at de ønsker partsrettigheter, og ingen innvendinger til at de får en bistandsadvokat, sier Fari til NRK.
Den spionsiktede nordmannen jobbet en tid som sikkerhetsvakt på USAs ambassade. 27-åringen er siktet for å ha samlet inn og delt opplysninger for russisk og iransk etterretning.
(NTB)
Nato skal trene norske piloter
Norge slutter seg til Natos pilottreningsnettverk i Europa. Nettverket driver opplæring av militære fly-, helikopter- og dronepiloter.
– Det er stort behov for flere flygere i Forsvaret, ikke minst jagerflypiloter, framholder forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap).
Med medlemskapet i Nato Flight Training Europe (NFTE) vil Norge kunne få tilgang på elevplasser i de andre medlemslandene.
– Det åpner opp for at vi kan utdanne flere flygere til Forsvaret enn vi har kapasitet til i dag, sier Sandvik, som undertegnet innmeldingserklæringen på Natos forsvarsministermøte i Brussel torsdag.
Norge får følge av Canada, Danmark og Polen som også formelt blir medlemmer i NFTE. Nettverket ble opprettet i 2020 og består fra før av 13 medlemsland, blant dem Storbritannia, Tyskland, Nederland og Belgia.
(NTB)
Gigantkontrakt til Equinor
Equinor skal levere gass for hele 270 milliarder kroner til britiske Centrica de kommende ti årene.
– Med denne avtalen fortsetter vi å styrke Storbritannias energisikkerhet med pålitelige gassforsyninger fra norsk sokkel, sier Equinors konsernsjef Anders Opedal i en pressemelding.
Storbritannia får i dag dekket nesten to tredjedeler av sitt behov med gass fra Norge, med Equinor som hovedleverandør. Avtalen som ble offentliggjort torsdag vil dekke nesten 10 prosent av den totale årlige gassetterspørselen i Storbritannia.
Avtalen er dermed en av de største i Equinors bilaterale portefølje.
– Fleksibiliteten som naturgass bringer vil også være avgjørende for å støtte utvikling av fornybar kraft og avkarbonisering i Storbritannia, framholder Opedal.
Konsernsjef Chris O'Shea i Centrica poengterer at de siste årene har vist hvor viktig energisikkerhet er.
– Dagens avtale styrker ikke bare at Storbritannias energisikkerhet, den baner også vei for et gryende hydrogenmarked. Avtalen representerer en betydelig investering i Storbritannias fremtid, sier han.
(NTB)
Portrett
Rockeikonet
Sivert Høyem er en innadvendt, mørk romantiker. Med stort uttrykksbehov.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
I dag har han selvfølgelig gjemt seg bort i den mørkeste kroken på Kulturhuset. En av Norges største rockestjerner ser ut som om han mest av alt ønsker å gå i ett med ørelappstolen der han sitter kamuflert i svart fra topp til tå. Han har lua trukket så langt nedover ørene som det er mulig å få den og snakker dempet i en mobiltelefon. Resultatet er at Dagsavisens utsendte må lete. Når vi oppdager ham tar han av seg lua og bestiller kaffe. Svart. Surprise.
Den nye platen «Endless Love» er blitt godt mottatt, ikke minst har sangen «Inner Vision» med den David Lynch-inspirerte videoen fått kritikerne til å sammenlikne ham med noen av rockens største croonere og mørkemenn.
- Jeg er veldig stolt av plata og det gjør det lettere, jeg kan slappe litt mer av, sier Høyem, som skal ut på turné for første gang på tre år. Og gleder seg. Føler han har landet som soloartist.
- Ja. Det tok litt tid å venne seg til ikke å være del av et band, men det føles egentlig bra nå. Å være sjef.
«Når ord blir fattige taler musikken», skrev H. C. Andersen. Sivert Høyems tekster er fulle av referanser, en gullgruve for alle som vil tolke og spekulere. Det gidder han ikke å bli med på.
- Jeg har sagt det jeg vil si i musikken, og der har jeg ofte vært veldig åpenhjertig og personlig. Da føles det ekstra smertelig å skulle være enda mer personlig ut over det, sier Høyem.
- Kan det du skriver noen ganger bli for personlig og privat?
- Det er i hvert fall helt i grenseland på denne plata. Jeg må være ærlig, og jeg skriver det jeg føler uten å tenke så mye på konsekvensene av hva som eventuelt vil kunne leses ut av det, eller at jeg i ettertid skulle måtte stå til rette for hva jeg har skrevet. Det går ofte litt ut over mine nærmeste, det er de man er mest glad i som får gjennomgå, dessverre.
Han er blitt far til lille Hanna på 2 år. Det har krevd en viss omstilling. Og endringer kommer sjelden knirkefritt. Frustrasjonen kommer til uttrykk også musikalsk.
- Tidligere har alt vært tunet inn på at jeg er artist og trengte mye frihet for å jobbe med musikken. Og jeg hadde ikke noen klar struktur på livet mitt, men det er jeg blitt nødt til å lage meg. Det der er en omstilling som sikkert alle går igjennom, men som er enda større om du er artist eller jobber kreativt. Du må finne opp en struktur som ikke er der.
- Hva er viktigst - kunsten eller kjærligheten?
- Jeg har lyst til å være til stede i Hannas liv. Jeg vil også gjerne være en bra artist, men jeg har minst like lyst til å være en god far. Men man må få utfolde seg, være et helt menneske, og sikkert halvparten av tekstene på dette albumet har litt av den frustrasjonen i seg. En må på en måte finne seg selv opp igjen. Å forandre seg er jo ikke akkurat noe man gjør frivillig.
«When hair's combed right and your pants are tight, it's gonna be all right» - Patti Smiths oppskrift på hvordan man blir «a rock'n'roll star» kan virke fjernt fra Sivert Høyem. Han er så langt fra en klassisk posørrocker som det er mulig å komme. Men ungdommens heltegalleri var befolket med kompromissløse herrer som Jim Morrison og Lou Reed, senere også Bob Dylan. Lista var med andre ord lagt skyhøyt fra start. Det hjalp selvfølgelig at han selv var utstyrt med en stemmeprakt det gikk gjetord om langt utenfor hjembygda Kleiva utenfor Sortland.
- Når skjønte du at du kunne synge?
- Jeg vet ikke helt. Det er ikke sånn at man helt uten grunn begynner å synge i band, men på ett eller annet tidspunkt skjønner man det jo; at det er den veien det må gå. Jeg hadde nok sunget litt for meg selv noen år, men drømte egentlig om å bli gitarist. Og man blir bra på å drive med det man liker. Men gitar er øvingsbasert, særlig i begynnelsen, så det å synge kom lettere for meg. Det var noe jeg fikk ganske umiddelbar respons på at jeg var flink til.
- Identifiserte du deg med noen av de store, mytiske rockevokalistene som for eksempel Jim Morrison?
- Tidlig i karrieren? Helt klart. Når man er ung er man kanskje mer opptatt av rockemyter, sier han og legger fort til:
- Nå er det er ofte noe i disse mytene også da, de er ikke bare historier tatt ut av løse lufta.
Mange kvelder ble tilbrakt på gutterommet med platespiller og lesing av tekster til han kunne låtene utenat både forlengs og baklengs.
- Det var det som tiltrakk meg ved the Doors. Og senere også Lou Reed. Men Doors var det bandet jeg hørte på som gjorde at jeg fikk lyst til å synge i band. Det er noe med det ekspressive hos Jim Morrison som man forstår veldig godt når man er ung. Morrison hadde en tydelighet som kids forstår helt instinktivt. Det virker som om hver nye generasjons tenåringer gjenoppdager the Doors. Nirvana også, kanskje fordi Kurt Cobain har sånn emo-appell og framstår litt skjør. Det er sikkert noe mange tenåringer kan kjenne seg igjen i. Men det var særlig Morrison jeg likte. Jeg husker jeg så Doors-filmen til Oliver Stone da jeg var 14, det var midt i blinken.
I 1993 deltok den pur unge Høyem med bandet Bacon Bros. på «Rock mot rus», en rockemønstring for unge amatørband på Andøya. Den unge vokalisten sto helt rolig foran mikrofonen. Så åpnet han munnen og ga alle de frammøtte i Andøyhallen bakoversveis. Daværende festivalsjef Willy Oftedal har beskrevet måten han sang på som «så hard at det var som blodet sto ut av kjeften på han».
Selv ble Sivert Høyem mest fascinert av et band fra nabobygda Stokmarknes.
- Det var bandet til Frode, Jon og Marius - Abbey’s Adoption het de - det navnet hadde de forresten laget sjøl. Jeg syns de var hakket tøffere enn alle andre, det var bråkete og ubehagelig å høre på, og de skrev egne låter. Det var veldig kult.
I 1993 kapret Abbey‘s Adoption Høyem som vokalist. De følte at de hadde gjort et kjempeskup. Hvor stort ante de foreløpig ikke.
- Ga det ekstra kred å spille i band?
Høyem ler.
- Folk hjemme drev med sport eller korps. Det var det. Vi hadde et vitalt korpsmiljø, og jeg spilte i Sortlands Musikkforenings Juniorkorps tidlig i tenårene. Eufonium, sier han og ser lattermildt på spørsmålstegnet som åpenbart henger over undertegnedes hode.
- En liten tuba. Det var høyt nivå i korpset, vi fikk spille ordentlig musikk, ikke bare marsjer og sånt. Så det var i grunnen ikke så fjernt å holde på med. Det var jo liksom det eller sport, og da var valget enkelt.
- Tror du at du hadde stilt opp i Idol om det hadde fantes da du var 15?
- Jeg tror jeg akkurat hadde berget meg unna, jeg var allerede med i et band da jeg var på den alderen, og det var en så viktig del av identiteten min at jeg nok hadde syntes det var litt lættis med Idol.
Etter videregående fant Høyem at tida var inne for bandet til å erobre verden. I 1995 flyttet hele bandet til Oslo og året etter overtok Robert Burås for gitarist Marius Almås Johansen, tre år senere endret de navn til Madrugada. Resten er rockehistorie.
- Hadde du trodd det skulle gå så bra?
- Drømmen vår var å slå stort igjennom. Vi var skamløst åpne om at vi var hyppe på å bli et stort band. Jeg tror mye av grunnen til at det gikk såpass bra som det gjorde var at vi ikke tenkte smått. Vi tenkte heller ikke veldig lokalt. Og så var vi heldige som ble satset ganske tungt på av Virgin over hele Europa. Egentlig tror jeg ikke vi helt forsto hvor heldige vi var da vi ble lansert så stort som vi ble. For oss var det liksom en selvfølge, vi var ekstremt ambisiøse, ler han.
- Hvem var den sterkeste kreative drivkraften?
- Vi var flere som skrev låter, selv om jeg var den som skrev mest på de par siste platene, og drev det kreative arbeidet framover. Ellers var det veldig flat struktur i bandet, på godt og vondt.
- Å vokse opp sammen i et band, er det litt som å gifte seg for tidlig?
- Ja, det er et godt bilde. Vi krangla en del, det var veldig personlig. Vi hadde én felles ting, det var en drøm. Av og til var det forskjellige meninger om hvordan den drømmen skulle høres ut og det resulterte i mye krangling. Men helt fram til den første plata var vi veldig målrettede. Etter det syns jeg vi søkte oss litt mer utover i forskjellige retninger alle sammen.
Akkurat som sitt barndoms idol Morrison, var Høyem ukomfortabel på scenen. Han var selvkritisk og sjenert, og selv etter at bandet slo stort igjennom var han i lange perioder skikkelig nervøs før han skulle stå foran publikum. Presset føltes vanvittig.
- Det har ikke bare vært lett. Selv om det er noe jeg elsker å gjøre, har det tidvis vært vanskelig, men jeg føler det er blitt litt mer forutsigbart med årene. Samtidig kan du lære deg noen knep, bestemme deg for at det er dette du vil, og fokusere på hvem du gjør det for. Og i bunn og grunn så gjør jeg det bare for meg sjøl, ikke for noen andre.
All turneringen - det ville livet, rotløsheten, å ikke ha noe fast sted å bo - tok på. Han reiser fortsatt mye, men kan komme hjem til kone og barn i Oslo, og leve på en måte som han kaller nesten normal. Ifølge gode venner er han verken selvhøytidelig eller spesielt dyster, og om ryktene er sanne har han en sans for humor som er alt annet enn politisk korrekt.
- Men er du innadvendt eller utadvendt?
- Jeg vil nok si innadvendt, men med et innstendig ønske om å bli sett og hørt. Man vil liksom lage musikk og framføre den, samtidig som man har mest lyst til å springe og gjemme seg. Det er en motsetning som tidvis har vært stri å holde ut. Rocken er en bransje som er mye lettere å være i for folk som er utadvendte. Når man er to personer på den måten er det viktig å vite at det finnes steder og situasjoner der man er hundre prosent seg selv på en ukomplisert måte.
Lenge tenkte han at artistlivet var noe han måtte, følte han ikke hadde noe valg. At det var dette som var ham.
- Det er jo bare bullshit, jeg har jo aktivt søkt meg mot folk som spiller i band og ønsket å være sammen med dem. Jeg har gått helhjertet inn for å være artist. Det er et valg jeg har tatt, og å være bevisst på det har hjulpet.
Når han først får kreket seg ut på scenen og merker at han har publikum med seg, er det som en rus. Da er det bare å gi jernet.
- Å fronte et hardtslående rock’n’roll-band er et kick. Det er et primalt driv som du ikke finner i alle typer musikk og ganske vanskelig å forstå om man ikke har opplevd det. Følelsen av å stå der med Madrugada var berusende. Og man vil ha mer. Jeg prøver å ta med meg den råskapen videre, vil at den nerven skal være der.
Av alle Madrugadas konserter er det noen som står som fyrtårn i minneboka. Som den første Roskilde-konserten.
- Det var en aha-opplevelse. Vi merket at om vi ikke hadde oppnådd absolutt alt vi hadde drømt om, så var vi godt på vei.
- Er det andre konsertopplevelser du husker som spesielt minneverdige?
- Ja. Den sommeren etter at Robert døde var jeg på turne med det andre soloalbumet mitt. Det var en intensitet i de konsertene som var helt ny for meg, sier han og blir stille, som om han famler etter å finne de riktige ordene.
Madrugada-gitarist Robert Burås døde sommeren 2007. Kort tid senere mistet Høyem også faren sin. Året før hadde Høyem gitt ut soloplaten «Exiles» og Madrugada hadde akkurat gjort ferdig det som skulle bli deres siste studioalbum. En av diskusjonene de hadde hatt var hvem som skulle synge låten «Our Time Won't Live That Long». Det endte med Robert Burås' vokal. Det var det siste han gjorde på plate.
- Jeg sto på scenen allerede dagen etter Roberts begravelse, og fortsatte å turnere hele sommeren. Det var en ganske offentlig sorgprosess, sier Høyem.
Han hadde vært i tvil om han kom til å takle å gjennomføre turneen, men er veldig glad for at han gjorde det.
- Jeg merket at jeg klarte å formidle til publikum, og se hvor mye musikken kan bety for mennesker. Det var helt elektrisk stemning på de konsertene, særlig rett etter begravelsen. Jeg hadde en konsert i Mo i Rana og en på Buktafestivalen i Tromsø hvor jeg blant annet spilte «The kids are on the high street». Det lå en desperasjon i mange av låtene fra før, som kunne relateres til det triste som hadde skjedd. Det er noe av det mest spesielle jeg har gjort.
Soloplaten «Exiles» inneholder blant andre sangen «I‘ve Been Meaning to Sing You the Song». I januar i år framførte Sivert Høyem denne sangen da platedirektør Per Eirik Johansens ble bisatt fra Sofienberg kirke, samme kirke Robert Burås var blitt bisatt fra. Hele det nye albumet «Endless Love» er tilegnet Johansen.
- Hvordan klarer du å synge når du helst vil gråte?
- Det er snakk om å bruke følelsene gjennom musikken. La den desperasjonen som ligger der komme til uttrykk i det du framfører.
Musikalske samarbeid har resultert i noen av Høyems fineste øyeblikk, som duettene med Ane Brun. På soloplata «Long Slow Distance» fikk han med en av sine kulthelter, vokalisten Renate Knaup fra det tyske bandet Amon Duul. Vennskapet har vart, den velvoksne tyske divaen har blant annet strikket lue og votter til Høyems datter.
- Sånn er altså rocken blitt?
- Ja, Hanna gikk lenge med genuin krautrock-bekledning, ler Høyem.
- Knaup var godt over 60 da vi møttes, hun var dritkul, selv om bandet har hørtes bedre ut.
Det var nettopp Knaup som ga ham det beste scenerådet han har fått, nemlig å slippe løs svinet i seg. Være rå.
- Det var litt det som skjedde på de konsertene den sommeren etter at Robert gikk bort. Jeg slapp løs primalkraften, intensiteten, innlevelsen og råskapen. Alt skulle ut.
Publikum har tatt godt imot soloplatene hans, men ber fortsatt om å få høre gamle Madrugada-låter på konsertene.
- Jeg har framført «The kids are on the high street» på nesten hver eneste konsert jeg har holdt. Det minner meg om de store Madrugada-konsertene, om bandet, og hvor stolt jeg er av det.
- Er det helt utenkelig at det blir mer Madrugada i framtida?
- I utgangspunktet; ja. Eller, en vet jo aldri. Men om det skulle skje, ligger det langt inne i framtida.
sissel.hoffengh@dagsavisen.no
5 favoritter
MUSIKK: For et ondskapsfullt spørsmål. Det er jo så mye. Bare én plate? Uff, da får jeg si den første skiva til Velvet Underground.
FILM: Filmsmaken min er primitiv, liker tøff og halvveis realistisk action. Synes for eksempel Bourne-filmene er veldig underholdende. Dybde og innsikt søker jeg andre steder.
BOK: Jeg er historieinteressert og ble blåst av banen av Hillary Mantells «Ulvetid» og «Bring up the bodies». Mesterlig skrevet.
MAT: Hver gang jeg er i Bergen går jeg langt for å få spise raspeball. Men det får jeg bare hvis jeg spiller konsert en torsdag på Vestlandet. Ellers er jeg også glad i tysk mat.
STED: Jeg liker de vesteuropeiske hovedstedene. Får alltid utrolig godt humør å være i København. Europaturneer pleier alltid ende der.