Nyheter

Østfold kan få ny danskebåt

Planer om ferjerute Frederikshavn-Sandefjord-Halden.

Publisert Sist oppdatert

En ny ferjeforbindelse mellom Norge og Danmark er under planlegging. Dersom investorene - danske Jens Bonde og norske Per Eriksen - får realisert planene sine, kan det bli klart for oppstart allerede i løpet av et halvt år.

Målet til de to investorene er ifølge avisen nordjyske.dk 400.000 passasjerer og 120.000 biler årlig i en triangelrute mellom Frederikshavn, Sandefjord og Halden.

- Det mangler helt klart et billigere alternativ til Color Line og Stena Line mellom Danmark og Norge, sier Bonde til den danske avisen. Han hevder å ha stor støtte i både norsk og dansk næringsliv for planene.

Skipet som skal være aktuelt er det 154 meter lange "Vana Tallinn", opprinnelig bygget for rederiet DFDS i 1974. Det har de siste årene vært benyttet som fraktskip, men Per Eriksen hevder overfor Sandefjords Blad at det skal være seileklart i løpet av tre uker - dersom investorene får 30 millioner danske kroner på plass.

Investorene risikerer imidlertid en grunnstøting allerede før båten er satt i trafikk. I Sandefjord er nemlig havnesjefen skeptisk til om det vil la seg gjøre for det dyptgående Vana Tallin å legge til. Samtidig må det utbedringer til for å kunne ta imot skipet - og da må private på banen, sier havnesjef Bjørnar Christiansen til avisen.

– Er de praktiske og tekniske spesifikasjonene til stede, skal det mye til at vi sier nei, legger han til.

Direktør Helge Otto Mathisen i Color Line - som blant annet seiler mellom Larvik og Hirtshals - har liten tro på at Bonde og Eriksen skal bli en seriøs utfordrer til de etablerte rutene.

– Med dagens krav til Co2 og NOX-utslipp, skal det mye til for at seriøse investorer plasserer pengene sine i et slikt prosjekt, sier han til Sandefjords Blad.

– Men folk må bare prøve, for Color Line har ikke noe monopol på dette, sier Mathisen til avisen.

Powered by Labrador CMS