Nyheter

Får skryt i miljøtest

Obs! er vinner av Miljøheimevernets landsomfattende miljøtest, men Meny-kjeden som Sonjas Mathus A/S er en del av og Mega i Torvbyen, får gode skussmål for sin miljøbevissthet.

Publisert

- Meny-kjeden vant kategorien mat suverent. De har det desidert største utbudet av økologiske varer og har god oversikt over omsetning av varene, forteller Anne Skauen ved Miljøheimevernet I Østfold.
Hun forteller at Meny-kjeden, som Sonjas Mathus A/S er tilsluttet gjennom Norgesgruppen, har mellom 250 - 300 økologiske produkter i sitt sortiment, og 60 prosent av butikkene kan tilby mer enn halvparten av kjedens sortiment av økologiske produkter.
Vant
I kategorien «mat» ble det spurt om tilbudet av økologiske varer, holdning til genmanipulert mat, matsminke, om kjedene kjøper lokalprodusert mat.
Anne Skauen deler også ut komplementer til Mega i Torvbyen.
- Ledelsen i Mega i Torvbyen har gjort en del grep når det gjelder mijø som bør være til eksempel for mange andre i bransjen. Blant annet har de laget et torv med miljøvennlige grønnsaker, forteller hun.
Anne Skauen i Miljøheimevernet i Østfold mener at dagligvarebransjen i dag fokuserer og konkurrerer ensidig på pris.
Kvalitet
- Pris er viktig, men kvalitet og miljø er kanskje like viktig, sier hun.
Miljøheimevernet har gjennom sin miljøtest av dagligvarekjedene fokusert på kategorier som miljømerkede produkter, mat, energi, avfall og emballasje, etisk handel og miljøledelse.
- Mange forbrukere tar miljøhensyn når de handler, og enda mange flere sier de gjerne vil gjøre det. Viktige årsaker til at forbrukerne ikke handler mer miljøbevisst i dag, er mangelen på gode alternativer i kjøpsøyeblikket og synliggjøring av alternativene som finnes, mener Anne Skauen.
Deltagere
Kjedene som deltok i testen var:
Fra Coop-konsernet: Mega, Obs!, Coop Marked og Prix.
Fra Norgesgruppen: Meny, Spar og Kiwi.
Fra Hakon-gruppen: Rimi Stormarked
Rema 1000.
Testen ble gjennomført ved at alle dagligvarekjedene fylte ut et spørreskjema som besto av 85 spørsmål om miljøvern. En jury fra Miljøheimevernet bestående av Tine Larsen, Heidi Sørensen og Dag Endal har summert og vurdert besvarelsene.
Miljøtest
Resultatet ble: 1. Obs: 72 poeng, 2. Rimi Stormarked: 64 poeng, 3. Meny: 63 poeng, 4. Mega: 62,5 poeng, 5. Coop M: 59,5 poeng, 6. Prix: 58 poeng, 7. Rema 1000: 55 poeng, 8. Spar: 52,5 poeng og 9. Kiwi: 51 poeng.
Maks. sum som er oppnåelig: 134 poeng.
Miljøheimevernet ønsker å komme tilbake til dagligvarebransjen om ett år med en tilsvarende undersøkelse. Dette gir kjedene både mulighet til å skaffe fram bedre data - og gjennomføre flere nyttige og lønnsomme miljøtiltak.

Powered by Labrador CMS