Redaktør henger ut 25.000 på feil premisser

Når enhver går i gang med sine skriverier, er riktige fakta et nyttig verktøy for å ikke dumme seg ut. Dagsavisens redaktør Lars West Johnsens kronikk om Ja til bilen-prosjektet er et eksempel på nettopp dette.

Av: Jarle Aabø

Allerede i tittelen begår Johnsen et mageplask. Uten å ha snakket med oss, skriver han at «Jarle Aabø tapte». Problemet med denne tittel og dermed tilnærmingen til resten av teksten, er at vi har ikke deltatt i en konkurranse. Premisset blir feil. Johnsen har surret med premissene tidligere. 

For å gjøre oss godt forstått i denne dialogen kronikker imellom, så har vi altså ikke gjort annet enn å publisere nyhetsartikler og levere debatt. Akkurat det samme som Dagsavisen gjør.

Innlegget fortsetter under bildet. 

Jarle Aabø. Foto: Privat

Her er innlegget fra Lars West Johnsen. 

Snylter på staten

Vi har gjort det på dugnad. Dagsavisen med svært gode lønninger og en statsstøtte på over 30 millioner kroner. At Johnsen offentlig våger å hevde at Ja til bilen-prosjektet har deltatt i en valgkamp og dermed står igjen som en taper er egentlig stor humor. Han fra sin rolle i Dagsavisen, avisa som anbefalte leserne å stemme MDG og de andre røde. At han skriver det er like fullt en svært alvorlig anklage som vi må avvise like offentlig. Vi anbefalte for øvrig heller ingen partier.

Millioner av lesere

Ja til bilen-prosjektet har handlet om å dekke stoffområdet samferdsel. Altså bil, buss, tog, trikk, t-bane og politikken. Ja til bilen på FB, som er nettavisens debattforum (Dagsavisen driver med det samme) har 25.000 medlemmer og det siste året registrert 4,1 millioner likerklikk og leserkommentarer. 12 frivillige moderer og sletter løpende. Vi har blokkert nærmere 500 troll og vi plages på FB med akkurat det samme som Erna Solberg, Dagsavisen, VG, MDG og Ap gjør. Ingen på FB kan forhåndsmoderere kommentarfeltene.

Gjort jobben

Nyhetsavisen har siden oppstart i august i fjor hatt 1,5 millioner sidevisninger. Den har publisert med ujevne mellomrom. Den følger presseetiske regler. Den har aldri hatt kommentarfelt. Den drives på fritiden av undertegnede som har 20 års pressebakgrunn fra blant annet Dagens Næringsliv og NRK. 

Avisen har blant annet skrevet en artikkelserie om frynsegoder i politikken, kommunenes sykkelpolitikk og HC-brukere. Vi har også presentert de politiske programmene og vi har intervjuet politikere. (Dagsavisen gjør noe som ligner).

Journalistikk blir hets

Ja til bilen-prosjektet ble svært raskt brysomt for de omtalte med makt. Istedenfor å svare våre lesere og normal kritisk journalistikk, gikk de til personangrep. For eksempel at bystyrerepresentant Eivind Trædal som i sine sosiale medier, der han er redaktør, har akseptert at undertegnede er blitt omtalt som: Jødehater, muslimhater og kvinnehater. Av andre politikere, også Trædal, har vi blitt beskyldt for å lyve, hate, hetse og sjikanere i våre spalter. Sikkert kjente problemstillinger også for Dagsavisen. Heldigvis tåler vi det like godt som Dagsavisen, selv om det er en skitten valgkamp vi ble utsatt for.  Og selv om det er usant. For ordens skyld, Ja til bilen-prosjektet har aldri hetset, trollet eller hatet noe eller noen.

Dannede Høyre

Så hva skal vi gjøre med kronikken til Johnsen. Plukke den fra hverandre bit for bit, for det kan vi gjerne gjøre. Hva mener vi så om det publiserte mageplask full av rykter, myter, faktafeil og ond slagside? Da vil vi sitere den sindige og milde Høyremann Kårstein Eidem Løvaas som tok et oppgjør med Johnsen etter at sistnevnte skrev setningen «Erna vil at vi skal ha flere barn, i hvert fall vi hvite med Eidsvoll-aner».

– Det eg reagerer på er at ein nyheitsredaktør i eige medium på debattplass skriv ting som ikkje er riktig. Eg tenkjer at redaktørar spesielt har eit ansvar for å bidra til ein riktig og opplyst debatt. Gjerne spissa og krass, men det må vere sant – elles bidreg det til debatt på falske premiss. Det er det nok av sosiale medier som gjer, så me treng at særleg redaktørar tek det ansvaret på alvor.