Debatt

Takk NRK, jeg visste ikke at jeg kunne fikse dette på kroppen min

Hvis det er én ting jeg sitter igjen med etter å ha sett debatten, så er det at jeg kan få det bedre av å legge meg under kniven.

Dessverre fremstod Debatten på NRK som en reklameplakat for skjønnhetsbransjen, skriver Sayna Etminan.
Dessverre fremstod Debatten på NRK som en reklameplakat for skjønnhetsbransjen, skriver Sayna Etminan.
Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

På torsdagens «Debatten» på NRK var temaet «Vi løfter fjes, pupper og rumper som aldri før».

Trolig skulle den rydde opp i de skjønnhetsrelaterte algoritmene sosiale medier ukritisk og til daglig serverer oss, ved å tilby en nøytral plattform hvor begge leirer kan møtes for å diskutere ringvirkningene av kosmetiske inngrep.

Dessverre stod resultatet i skarp kontrast til hva et samfunnsaktuelt nyhetsprogram skal ha som mål, som er å løfte opp dagsaktuelle saker og bidra til en mer opplyst debatt.

Hvis det er én ting jeg sitter igjen med etter å ha sett debatten, så er det at jeg kan få det bedre av å legge meg under kniven.

En utvilsom skivebom fra NRK sin side.

Man måtte ikke langt inn i sendingen før lister med kosmetisk behandling ble presentert og «problemer» en ikke visste en hadde, ble fremlagt som områder med rom for korreksjon.

Det er ikke nødvendig med en detaljert utpakking av ulike kosmetiske inngrep.

Dette er kunnskap som få, med unntak av personer som vurderer eller aktivt oppsøker slik info, er klar over, og som en med fordel kan være foruten.

Misforstå meg rett; det er betimelig at diskursen som hittil har foregått uregulert på sosiale medier blir debattert, men det er ikke nødvendig med en detaljert utpakking av ulike kosmetiske inngrep for å forstå hva debatten dreier seg om.

Det finnes en balanse mellom ukritisk åpenhet og ansvarlig formidling som er viktig når en formidler på informasjon på samfunnsnivå.

Dessverre fremstod torsdagens sending som en reklameplakat for skjønnhetsbransjens idealer og normer.

Denne skivebommen er særlig bekymringsfull, sett i lys av hvor utbredt og vanlig kosmetisk kirurgi i dag blant unge er.

Studier viser til reell økning i antallet inngrep hvor hele 52% svarer at de vurderer eller ønsker å endre kroppen.

Debattsendingen promoterer kosmetisk kirurgi.

På spørsmål om hva som driver disse til kirurgi, blir sosiale medier, kroppspress og normalisering trukket frem.

Samtidig viser studien at personer som alt har lagt seg under kniven, er sannsynlig til å begå flere inngrep.

Dette er en skremmende utvikling, som har enormt skadepotensial og som medieaktører og samfunnsdebattanter har ansvar for å ikke bidra til.

Derfor er det påfallende at torsdagens debattsending promoterer denne bransjen ved å gi spalteplass til aktører med lite omsorg for eller kjennskap til domenet.

Det skal være mulig å snakke om den problematiske utviklingen av kosmetiske inngrep uten å aktivt bidra til den.

En skivebom fra NRK og Fredrik Solvang, rett og slett.

Powered by Labrador CMS