Varsler styrtregn på Østlandet
Søndag ettermiddag kan det komme et kraftig styrtregn over deler av Østlandet og på Sørlandet. Meteorologisk institutt har sendt ut gult farevarsel.
Farevarselet gjelder fra klokken 12 søndag og fram til klokka 21.
Det er store lokale variasjoner i intensitet og mengde, og været kan endres raskt, heter det i varselet.
Området som blir rammet er fra Arendal i sør og opp til Minnesund i nord, altså fylkene Agder, Telemark og Vestfold, Buskerud og Akershus.
Det er fare for overvann i tettbygde områder, og vann som trenger inn i kjellere, samt for lokale oversvømmelser, bekke- og elveløpsendringer, jord- og flomskred der de kraftigste regnbygene treffer. Det kan bli lokalt vanskelige kjøreforhold, og fare for lyn. Rens stikkrenner og avløp og kjør forsiktig om du skal ut med bilen, skriver Meteorologisk institutt.
(NTB)
Macron og Frederiksen til Grønland
Frankrikes president Emmanuel Macron skal besøke Grønland 15. juni. Med på reisen blir også Danmarks statsminister Mette Frederiksen.
På Grønland skal Macron og Frederiksen møte med Grønlands regjeringssjef Jens-Frederik Nielsen.
De tre lederne skal blant annet diskutere sikkerhetssituasjonen i Nord-Atlanteren og Arktis, i tillegg til økonomisk utvikling, klimaendringer og energi, heter det i en uttalelse fra Frederiksens kontor.
– Det har vært oppmuntrende å se den sterke internasjonale støtten til Grønland og kongeriket i den vanskelige utenrikspolitiske situasjonen de siste månedene, sier Frederiksen i en uttalelse.
– President Macrons kommende besøk er nok en konkret demonstrasjon av europeisk samhold, sier hun videre.
Grønland har fått mye internasjonal oppmerksomhet etter at USAs president Donald Trump sa at han ønsket å ta kontroll over territoriet. Grønland er i dag stort sett selvstyrt, men er en del av kongeriket Danmark.
Både Danmark og Grønland har blant avvist Trumps tilnærminger.
(NTB)
Trafikkulykke i Hvalertunnelen
Fire personer er kjørt til Kalnes sykehus etter en påkjørsel bakfra i Hvalertunnelen i Fredrikstad. En av personene kan være hardt skadet, opplyser politiet.
Totalt var tre biler involvert i ulykken, som politiet først meldte om klokken 10.42 lørdag formiddag.
Opprinnelig ble det meldt at de involverte ble undersøkt av helsepersonell på stedet og at ingen ble ansett som alvorlig skadet, men i en oppdatering klokken 11.09 skriver Øst politidistrikt på politiloggen at totalt fire personer kjøres til sykehus, og at en av dem muligens er hardt skadet.
Ulykken skjedde på fylkesvei 108 Hvalertunnelen da en bil ble påkjørt bakfra, snurret og frontkolliderte med en møtende bil.
Bilberger er på vei, og Hvalertunnelen er stengt i begge retninger som følge av ulykken.
To av bilene må fjernes av bilberger, mens den tredje bilen er kjørbar og kjørt ut av tunnelen.
(©NTB)
To skadet i trafikk-ulykke i Volda
To personer er skadet, én av dem alvorlig, etter et sammenstøt mellom en personbil og to motorsykler i Volda i Møre og Romsdal.
Ulykken skjedde på Hornindalsvegen, melder Møre og Romsdal politidistrikt i en melding til pressen klokken 10.54 lørdag.
I en oppdatering skriver politiet at ulykken framstår som alvorlig og at en person er alvorlig skadet. Det pågår livreddende førstehjelp på stedet.
Politiet skriver i en ny oppdatering klokken 11.31 at luftambulansen har landet på stedet.
Ifølge vitner skjedde ulykken da personbilen skulle ta av fra hovedveien og da ble påkjørt av en motorsyklist bakfra. En møtende motorsyklist ble truffet av førstnevnte motorsykkel. Det er førerne av motorsyklene som er skadet. Fire personer befant seg i bilen og er fysisk uskadet.
Trafikkulykkesgruppen og kriminalteknikere er på vei til ulykkesstedet, opplyser operasjonsleder Per Åge Ferstad.
Veien er stengt i begge kjøreretninger.
(©NTB)
Dødsfall på Equinors Empire Wind-prosjekt
Mandag omkom en ansatt hos en av Equinors amerikanske underleverandører på supplyskipet Polaris. Skipet er knyttet til det omstridte havvindprosjektet.
Den omkomne var ansatt hos underleverandøren Tidewater, som eier supplyskipet. Equinor bekrefter hendelsen og uttrykker sin dypeste medfølelse til de berørte, skriver Stavanger Aftenblad.
Den amerikanske kystvakten etterforsker nå dødsfallet. Tidewater opplyser at førstehjelpsprosedyrer ble iverksatt umiddelbart, men liv kunne dessverre ikke reddes. Selskapet har ikke oppgitt dødsårsaken, men forsikrer at de vil samarbeide fullt ut med kystvakten for å avklare hendelsesforløpet.
Hendelsen skjedde under det som beskrives som normale operasjoner på supplyskipet.
Empire Wind-prosjektet, som skal plassere 54 vindturbiner utenfor kysten av New York og New Jersey, har møtt flere utfordringer. Arbeidet ble midlertidig stoppet i april grunnet en ordre fra Trump-administrasjonen, men ble gjenopptatt i mai. Nylig har lokale fiskere og miljøorganisasjoner også saksøkt Equinor i et forsøk på å stanse utbyggingen
(©NTB)
Unrwa-sjefen refser Sveriges støttestans
Sverige har ennå ikke gjenopptatt støtten til FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger (Unrwa). Det er ikke sjef Philippe Lazzarini fornøyd med.
– Sverige har vært en langvarig og pålitelig partner for Unrwa, både politisk og økonomisk. Beslutningen om å plutselig slutte å støtte oss kom som en stor overraskelse og har hatt en svært negativ effekt, sier Lazzarini til den svenske avisa Dagens Nyheter.
Sverige stanset bistanden til Unrwa i desember 2024. Avgjørelsen kom på bakgrunn av at Israel forbød hjelpeorganisasjonen fra å operere i israelskokkuperte områder.
Svenske myndigheter mente at Israels forbud gjorde det vanskeligere for Unrwa-støtten å komme fram til de som trenger det, og sa at de heller ville støtte Gaza gjennom andre hjelpeorganisasjoner.
Lazzarini kaller dette «tomme unnskyldninger», og sier at Unrwa fortsatt driver virksomhet både i Gaza og Vestbredden.
– Vi er den eneste organisasjonen som leverer grunnleggende tjenester inne i Gaza. Vi har åpne helsesentre, sanitæranlegg i flyktningleirer for å forebygge sykdom, vannforsyning og mye mer.
Israel har lenge beskyldt Unrwa for å ha tette forbindelser til Hamas. En gransking, ledet av Frankrikes tidligere utenriksminister Catherine Colonna, konkluderte tidligere i år med at det ikke var lagt fram bevis for at UNRWA-ansatte var medlem av terrorgrupper.
I kjølvannet av en israelsk anklage tidligere i år om at UNRWA-ansatte deltok i Hamas' angrep mot Israel, besluttet en rekke land å midlertidig stanse bistand til hjelpeorganisasjonen. De fleste landene gjenopptok bistanden noen måneder senere.
(©NTB)
Delvis kontroll på brann i Lærdal
Brannen i en av de to bygningene i Lærdal er slukket, mens det fortsatt jobbes med slukking i den andre trebygningen
Det opplyser vaktkommandør Tore Fanebust i 110-sentral Vest i en melding til pressen klokken 9.31.
Brannen i det ene bygget er slukket, mens de jobber med slukking i det andre bygget, opplyser branninspektør Svein Ove Åmas til Firda.
Politiets innsatsleder på stedet, Joachim Malterud, sier til NTB i 10.30-tiden at brannmannskapene nå har delvis kontroll på brannen.
Redusert spredningsfare
– Den er ikke slukket, men spredningsfaren er redusert. Det er en massiv innsats her på stedet, og mannskapene jobber iherdig, sier han.
Vinden skaper foreløpig ikke noen problemer for brannmannskapene.
– Det er lite vind, men det er en del trekk i området, opplyser Malterud.
Brannen oppsto i en butikk i et eldre trebygg i sentrum av Lærdal. Politiet fikk beskjed om brannen klokken 07.50. Under tjue minutter senere opplyste politiet at brannen hadde spredt seg til en bygning til og at evakuering av nærliggende bygg startet.
Mye røyk
De som var i bygget der brannen oppsto, kom seg ut. Så langt er det ikke meldt om noen skadede og det skal ikke være flere folk igjen i bygget.
Brannmannskapene var raskt på stedet med ekstramannskaper fra nabokommunene Aurland og Årdalstangen.
– Det er en del røyk i Lærdal nå og beboere i Øyragata holder på å bli evakuert. Det brenner fremdeles i flere bygg, skriver operasjonsleder Knut Dahl-Michelsen i Vest politidistrikt i politiloggen klokken 8.34.
I en oppdatering på politiloggen klokken 9.20 opplyser politiet at brannvesenet jobber med å begrense brannen og spredningsfaren til en husrekke med fire hus i Øyregata. Det er fremdeles en god del røyk i området, men det brenner for øyeblikket kun på loftet i en av bygningene.
– Det er for tidlig å si noe om brannårsaken, skriver Dahl-Michelsen.
Over 30 evakuerte
Det er opprettet samleplass for evakuerte på Lærdal hotell. Kommunen er varslet og har satt krisestab, opplyser Dahl-Michelsen.
Det er samlet cirka 30 evakuerte på hotellet som politiet har oversikt over.
En del har også evakuert seg selv fra Øyragata og gått andre steder så politiet har per nå ikke et helt nøyaktig antall som er evakuert, skriver han i en oppdatering klokken 10.03.
– Traumatisk
– Jeg har akkurat fått vite om dette selv og er på vei ned. Jeg frykter det verste, sier ordfører Audun Mo (Ap) i Lærdal til VG.
Lærdal har vært rammet av flere dramatiske branner tidligere.
– Det er klart at dette er traumatisk, sier ordføreren.
– Det vi har lært fra forrige gang er at man må trykke på den store rade knappen tidlig, ikke avvente. Nabokommunene kom raskt til unnsetning, og samarbeidet med brannmannskapene derfra har fungert, sier Mo til Firda.
Storbrann i 2014
Brannen foregår i gamle Lærdalsøyri, den eldste delen av bygdedelen i Lærdal, der det er en rekke vernede bygninger, og i nærheten av der det brant i 2014.
Da startet en storbrann før midnatt 18. januar. Da brannen var slukket neste kveld, var 40 bygninger i Lærdalsøyri, blant dem 17 boliger, totalskadet, inkludert seks-sju bygninger av historisk verdi. Mellom 50 og 70 personer ble hjemløse som følge av brannen. Ingen liv gikk tapt.
(©NTB)
Musk: Det er behov for et nytt parti i USA
Elon Musk mener det er behov politisk parti i USA som kan representere alle dem som føler at de ikke passer hos de to etablerte partiene.
Torsdag gjennomførte Musk en meningsmåling blant sine følgere på X, hvor han spurte om det var nødvendig med et parti som representerer de «80 prosent i midten». Av de over 5,6 millioner som har stemt, svarer 80 prosent at de mener det er behov for et slikt parti.
– Folket har talt. Vi trenger et nytt politisk parti i USA som kan representere de 80 prosent i midten. Og 80 prosent enig i det, skriver Musk på X.
Milliardæren, som er grunnlegger av Tesla og SpaceX, og eier av X-plattformen, havnet torsdag i en offentlig krangel med president Donald Trump i sosiale medier. Musk har vært særlig kritisk til Trumps budsjettforslag, som han mener ikke går langt nok i å kutte skatter og utgifter.
Trump har truet med å avslutte alle Musks betydelige kontrakter med føderale myndigheter. Milliardærens to største selskaper er elbilprodusenten Tesla og romfartsselskapet SpaceX. Førstnevnte har dratt nytte av offentlige subsidier, mens det andre har store kontrakter med den amerikanske staten.
(©NTB)
217.000 tyske industriansatte borte siden 2019
Den pågående økonomiske krisen har kostet tysk industri mer enn 100.000 arbeidsplasser i løpet av ett år. Landets bilsektor er hardest rammet, ifølge en ny rapport.
Det er en analyse fra revisjons- og konsulentfirmaet EY, som nyhetsbyrået DPA har sett, som viser det enorme kuttet i arbeidsplasser det siste året.
Bare i bilsektoren ble rundt 45.400 stillinger kuttet netto.
Ved utgangen av første kvartal sysselsatte tysk industri 5,46 millioner mennesker. Det er 1,8 prosent – eller 101.000 færre enn året før – ifølge tallene som er basert på data fra det tyske statistiske sentralbyrået.
Siden 2019, året før koronapandemien, har antall ansatte falt med 217.000, noe som er en nedgang på 3,8 prosent. I 2018 hadde industrien rundt 5,7 millioner ansatte.
Det er flere grunner til nedgangen, ifølge EY. De peker blant annet på at prisene presses ned, at etterspørselen i Europa har stagnert på et lavt nivå, og betydelig usikkerhet rundt det amerikanske markedet. I tillegg sliter selskapene med høye kostnader, blant annet til strøm og lønn.
– Vi kommer til å høre mye dårlig nytt før ting begynner å bedre seg igjen, sier Jan Brorhilker, som er administrerende partner i EY.
Han tror minst 70 000 flere industrijobber vil gå tapt innen utgangen av året.
(©NTB)
Brann i Lærdal har spredt seg
Det brenner i en eldre trebygning i Lærdal sentrum lørdag morgen. Brannen har spredt seg til en nabobygning og politiet evakuerer nærliggende bygninger.
Brannen skal ha oppstått i en butikk i bygget. Politiet fikk beskjed om brannen klokken 07.50. Under tjue minutter senere opplyser politiet at brannen har spredt seg til en bygning til og at evakuering av nærliggende bygg har startet.
De som var i bygget der brannen oppsto, kom seg ut. Så langt er det ikke meldt om noen skadede og det skal ikke være flere folk igjen i bygget.
– Det er en del røyk i Lærdal nå og beboere i Øyragata holder på å bli evakuert. Det brenner fremdeles i flere bygg, skriver operasjonsleder Knut Dahl-Michelsen i Vest politidistrikt i politiloggen klokken 8.34.
Krisestab
Vi har ikke oversikten over antall som er blitt evakuert. Det er opprettet samleplass for evakuerte på Lærdal hotell. Kommunen er varslet og har satt krisestab, opplyser Dahl-Michelsen.
Brannmannskaper er på stedet og har startet slokking. Det er sendt inn røykdykkere og det er kalt inn ekstramannskaper fra nabokommunene Aurland og Årdalstangen.
Vaktkommandør i 110-sentral Vest, Tore Fanebust, sier til VG at det er tett trehusbebyggelse rundt brannen.
– Vi frykter videre spredning, det er vi redd for, sier han.
– Traumatisk
– Jeg har akkurat fått vite om dette selv og er på vei ned. Jeg frykter det verste, sier ordfører Audun Mo (Ap) i Lærdal til VG.
Lærdal har vært rammet av flere dramatiske branner tidligere.
– Det er klart at dette er traumatisk, sier ordføreren.
Storbrann i 2014
Brannen foregår i gamle Lærdalsøyri, den eldste delen av bygdedelen i Lærdal, der det er en rekke vernede bygninger, og i nærheten av der det brant i 2014.
Da startet en storbrann før midnatt 18. januar. Da brannen var slukket neste kveld, var 40 bygninger i Lærdalsøyri, blant dem 17 boliger, totalskadet, inkludert seks-sju bygninger av historisk verdi. Mellom 50 og 70 personer ble hjemløse som følge av brannen. Ingen liv gikk tapt.
(©NTB)
Debatt
Bergensbanen sekund for sekund
En sju timer lang reise kunne blitt så mye bedre om telefon og internett virket ...

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.
I skrivende stund sitter jeg på Bergensbanen på vei fra Bergen til Oslo. Jeg vet at det er en fantastisk utsikt utenfor, for jeg kjørte den andre veien tidligere på dagen for noen dager siden. Men i Norge blir det fort mørkt på vinteren, så nå, kl 18.01 en dag i november, er det umulig å se en cm ut vinduet. Jeg vet også at det er mange tuneller på strekningen, men det er ikke mulig å se forskjell ut vinduet nå.
Alle tunellene er nok en viktig grunn til at denne omtrent syv timer lange reisen også føles som en lang reise tilbake i tid; På mesteparten av strekningen har vi ikke internett, og på store deler har vi ikke engang telefon.
Uansett hvor du er i verden i dag er internett en integrert del av nesten alt vi gjør i samfunnet, og dette kommer bare til å bli mer og mer sant for hver dag. Uansett hvor du reiser i verden kan du stort sett fortsette å leve livet ditt, for alle forstår hvor avgjørende internett-tilkobling er. Elon Musk snakker om å sende opp masse små satelitter eller luftballonger for å få de siste krokene av jorda på nett. På landsbygda i et av verdens fattigste land så jeg for flere år siden en eldre, fattig kone tjene til livets opphold med å selge mat langs en støvete landevei, fra et bord ingen nordmenn ville brukt til annet enn ved. I den ene hånden hadde hun en smarttelefon. Over alt får internett samfunnet til å gå rundt og gjør menneskers liv bedre. Men altså ikke på Bergensbanen.
Jeg har tatt den utallige ganger de siste 10 årene, og uansett hvor mye NSB reklamerer for gratis internett, så har det alltid vært like fraværende på størsteparten av strekningen.
Jeg skriver ikke dette for å hyle om at Norge er et u-land, slik enkelte hevder når de ser et hull i veien. Togene er gode og trygge, og NSB har i stor grad klart å rette opp i alle forsinkelsene de hadde lenge, selv om et dårlig rykte henger lenge igjen. Poenget er å understreke hvor viktig internett er for alt vi gjør. Og da holder det ikke å reklamere med at man har det, men ikke levere.
I Bergen var jeg på jobbreise for Syklistenes Landsforening (SLF), og jeg er takknemlig for å jobbe for noen som tar det politikerne ofte omtaler som «vår tids største utfordring» (selv om svært få av dem fører en politikk som sier det samme) alvorlig nok til å la meg velge den mest miljøvennlige reisemåten. Men jeg skulle helst jobbet mens jeg sitter her. Eller så har jeg en god venn jeg gjerne skulle ringt, men nei.
Mens jeg var i Bergen traff jeg en som jobber i det offentlige som sa at hos dem er det ikke snakk om at noen får reise med tog. Det tar for lang tid. Og selv om mange nok undervurderer hvor mye flyturen koster av tid og penger, fordi det er lett å glemme reisen til og fra flyplassen og ventingen der, så er det ingen tvil om at Bergensbanen tar altfor lang tid. Det må også fikses! Og det kan fikses, det er bare å se på materiellet fra aksjonen Bergensbanen 4 timer. Men det vil kreve politikere som tør å gjøre en stor investering i infrastruktur som ikke er vei. Selv om vi hadde det i dag ville det fremdeles tatt lang tid å fikse. Men hvor mange flere ville vel ikke kostet på seg disse timene hvis de faktisk kunne jobbet uavbrutt hele veien? Det kan man ikke om man flyr.
Det ville ikke vært verdens billigste ting å gjøre, men når vi klarer å ha full dekning på hele T-banen i Oslo, må det være mulig å få til her også. Norge bør uansett bidra mer til verdens romprogram, både for å utvikle teknologi og flere framtidsretta arbeidsplasser, så kanskje vi kunne sett et satelitt-samarbeid mellom NSB og Andøya for å dekke de høyeste punktene over fjellet? Uansett hvordan det løses vil full internett- og telefon-dekning på denne strekningen være relativt raskt og billig sammenlignet med den større jobben med å redusere reisetida.
Bergensbanen knytter sammen Norges to største byer, og går dermed sannsynligvis langs en av Norges mest traffikkerte langdistanse-ruter. Dessverre får jeg ikke sjekket hvor mange som reiser her med tog og fly hver dag, for jeg har ikke internett. Jeg skulle også gjerne sjekket hvor mange som pendler mellom Dale og Bergen hver dag, altså de siste 45 minuttene inn til Norges nest største by, hvor du ikke engang har telefonforbindelse om du sitter på toget.
Giften ligger for ofte som et lokk over Bergen. Biltrafikken må ned. Å gjøre toget mer attraktivt for pendlere er en god gulrot-måte å gjøre det på. Jeg tok meg nettopp en liten rusletur gjennom togvognene og det er nokså godt med ledige plasser. Hvor mange flere ville heller fylt opp de tomme togsetene enn å ta flyet, dersom de kunne jobbe seg over fjellet? En stabil internett-forbindelse ville vært et effektivt og relativt rimelig miljøtiltak, som Gunnar Tjomlid sa i en nylig episode av podkasten Dialogisk. Nå er det på høy tid at NSB og politikerne prioriterer dette!
Poenget er altså at det ikke bare er hvor mye tid en reise tar som er viktig, men også hva man får ut av den tiden. Dermed vil det også hjelpe om NSB gjenåpner muligheten for å kjøpe kun én seng i en kupé, for dem som ønsker det, og hva med om en del av en vogn kunne utstyres med noen tredemøller, noen enkle treningsapparater og/eller noen spill-konsoller? Det finnes lekerom for barna, men vi som er litt eldre trenger også å bevege oss og få litt underholdning i løpet av en kvart dag. Hva folk foretrekker å bruke tiden sin på mens de reiser er noe vi i SLF faktisk skal forske på til neste år gjennom EU-prosjektet MoTiV, og NSB er hjertelig velkomne til å se på dataene og lære av dem. Alle som vil delta kan skrive seg opp på syklistene.no/motiv. Uten at jeg kan vite noe på forhånd vil jeg tro at muligheten til å bruke internett vil komme høyt på lista over hva folk verdsetter ved å reise kollektivt.
Det har vært kjekt å kunne fylle tiden på toget med å skrive denne teksten, men nå har den blitt mer enn lang nok. Nå gleder jeg meg til å komme hjem, så jeg kan sende den inn til avisa – over internett.