Debatt

Er Legelisten.no her for at bli?

Muligheten legelisten.no gir oss forbrukere til å gi bedømminger på nett på den fastlege som pasienten/kunden har besøkt, er unik. Ved et fastlegebesøk er jeg da en pasient eller kunde- eller kanskje begge deler?

Publisert Sist oppdatert
Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Det er med interesse som jeg følger fastlegedebatten på sosiale medier. Et interessant innlegg har vært kommuneoverlege Marit Tuvs som tok opp legelisten.no og forbrukerrådets Anne Kristin Vies svar på dette innlegget.

Tuvs innlegg dreier seg om pasienters/kunders/forbrukers rettighet til å anonymt bedømme og kommentere en fastleges arbeid. Dette har blitt aktuelt ettersom legelisten.no har fått mer oppmerksomhet seneste tiden.

Kan legelisten.no true pasientsikkerheten? Jeg mener nei.

Debatten har sin opprinnelse i om rating av leger kan føre til at befolkningen bytter fastlege til en som er mer medgjørlig med tanke på sykemeldinger og reseptbelagte medikamenter.

Rating av det slaget, kan i værste tilfelle lede til at deler av befolkningen søker seg til fastleger som ikke er gode til å ta valg som er i tråd med både pasientens og samfunnets beste.

Min oppfatning er at fastlegene ikke lar seg så lett påvirke, slik at det ikke vil bli et problem.

De som oppsøker sin fastlege gjør det for at få hjelp, råd eller behandling for en sykdom eller en plage de har.

Min egen erfaring hos fastleger er at de gir bra hjelp, råd og nødvendig behandling.

Men hva skjer når jeg skal bestille time hos fastlegen?

Min fastlege per i dag, og de tidligere erfaringene med andre fastleger, er at det ikke er så enkelt å komme i kontakt med dem. Faktisk veldig vanskelig.

Min fastlege har åpent mellom 9-16, mandag til torsdag. Da kan jeg gå dit, slå meg ned og pent vente på min tur. I venterommet er det oppsatt lapper som sier at det kun er tillatt med et spørsmål om sykdom til legen. Ytterligere spørsmål for flere sykdommer/symptomer får tas ved neste besøk.

Et annet alternativ for å komme i kontakt med fastlegen er å ringe. Via telefon kan jeg avtale en time, eller gjøre en konsultasjon per telefon. De fastleger som jeg har ringt til har som oftest heller ikke ventefunksjon med køplass. Her er det 3 alternativer; opptatt, ikke svar eller svar. Det er som oftest opptatt.

Det med å ringe til et fastlegekontor er altså ikke det samme som å få snakke med en lege eller noen annen helsepersonell.

E-post, bestille time på en hjemmeside, SMS eller lignende er ikke heller et alternativ som er tilgjengelig.

Det må det beregnes lang ventetid før man får treffe en lege.

Rent prinsipielt så er man pasient om man er under medisinsk behandling ifølge Det norske akademis ordbok, NAOB. Samme ordliste beskriver en person som kunde om man kjøper eller kan tenkes kjøpe en vare eller tjeneste.

Av det kan vi dra følgende slutsatser; Om man ikke er under medisinsk behandling, men ønsker å treffe en lege for konsultasjon så er hen ikke pasient. Hen er da en kunde da hen betaler for fastlegeordningen gjennom skattemidler før besøket hos legen fysisk gjennomføres. Forbrukere er i NAOB forklart ved en person som forbruker varer eller tjenester.

Pasient blir man først om man er under medisinsk behandling, for eksempel at hen blir foreskrevet en medisin hos fastlege eller får behandling. Pasienten blir igjen en kunde/forbruker når den medisinske behandlingen er over.

Norges Helsevesen vs. restaurantbesøk.

Forestill deg en restaurant der gjestene ikke kan bestille bord via SMS eller internett. Det er bare mulig å bestille bord 30 minutter på morgenen og da er det oftest en telefonsvarer som sier at det er mye at gjøre på restauranten så det er vanskelig å svare.

år gjestene i stedet går in på «drop inn» ettersom de ikke har lykkes å bestille bord så blir de henvist til å sitte ned og vente et par timer, samt opplyst om at i dag serveres det kun en rett per gjest. Det går likevel bra å bestille en tid om to uker for å få spise neste rett.

Hvordan ville en slik restaurant bli ratad? Hvor lenge skulle en slik restaurant i det hele tatt overleve om det ikke er Noma i København vi snakker om?

Med vår digitaliserte framtid er det merkelig at jeg nå, ca 20 år siden jeg sendte min første e-post, ikke kan komme i kontakt med min fastlege via e-post. Skal det virkelig være slik i år 2018?

Nesten hvilken annen tjeneste jeg ønsker benytte meg av kan jeg ringe og egentlig forutsette at noen svarer i andre enden og er villig til at hjelpe meg, unntatt hos fastlegen. Et besøk eller forsøk på kontakt med fastlegen i dag er som å dra 25 år tilbake i tiden da alle gikk til postkontoret for å betale regninger. Man tok kølappen og venta en time eller mer før det var ens tur. Der var det derimot mulig å betale flere regninger på samme gang.

De fleste bransjer har utviklet sin kundebehandling på 25 år, men ikke helsevesenets fastlegeordning.

Når jeg kommer til et legekontor med en avtale om konsultasjon et bestemt klokkeslett forutsetter jeg at det må beregnes lang ventetid. Noen ganger to timer. Likevel er det ingen fra legekontoret som ringer og meddeler meg det. Jeg forventer meg at legen viser meg respekt, men jeg forventer meg merkelig nok ikke at legen viser meg noen respekt før jeg er kommet inn til hen for konsultasjon eller behandling. Å overholde avtaler er å vise respekt. Å respektere andres tid og gi sine kunder god service er noe som jeg og mange andre setter pris på og som bør være en selvfølge. Det ville minsket stressnivået for legen, samt minsket irritasjonen hos pasienten.

Leger er en servicefunksjon akkurat som en restaurant. En restaurant som ikke bemanner opp med personale når det er et stort event i nærmiljøet kommer til å få vanskeligheter å gi god service til de som da ønsker å benytte restauranten. De kommer da til å selge mindre og få en dårligere omtale enn hva som kunne vært mulig.

Leger har altfor lenge satt seg og sin yrkesgruppe på altfor høye hester. Leger har gjennom århundrene sett seg som en yrkesgruppe som er mer verdt enn andre yrkesgrupper og personer. Legenes tid er viktigere enn andres tid, er den ikke?

Jeg forstår at fastlegene har mye papirarbeid, og at mye unødvendig tid går med til dette, framfor pasientkontakt.

Fastlegeordningen og «Gullet» i det, er verdifull og bør bestå, men det organisatoriske fungerer ikke. Det er nødvendigvis ikke legenes feil, men endel må forandres for at den skal bestå.

Det handler om hvordan hele helsevesenet jobber med organisering og digitalisering. Leger må akseptere å bli «rata» og bedømt på lik linje med andre foretak og bedrifter. Den lukkede døra der leger kan behandle pasienter og kunder som de behager, er forbi. Det er sannsynligvis det som skremmer mer og er en større effekt av legelisten.no, enn at det skulle påvirke pasientsikkerheten.

Et retorisk spørsmål til Norges fastleger og helsevesenet er hvordan de skal håndtere fremtiden for å gi bedre service til sine kunder og pasienter. Å snu en kultur tar tid, men her kan faktisk helsevesenet og fastlegen få hjelp av Legelisten.no. Man behøver nemlig ikke være en pasient for å benytte legelisten.no. Det rekker med å være potensiell kunde eller forbruker.

Legelisten.no fokuserer på tilgjengelighet og service som to av tre vurderingspunkter. Her kan man som kunde se hvilken fastlege som man tror motsvarer sitt behov av fastlege. Dette kommer til å lede til at de fastleger som organiserer seg slik at de klarer at overholde avtaler, mottar flere kunder/pasienter.

Det igjen kommer til å tvinge disse fastleger til å organisere seg slik at de tross flere kunder fortsatt kan overholde avtaler. Dette vil føre til at fastlegene må ta grep for å beholde sin posisjon på markedet.

Dette burde la seg gjøre da psykologer, naprapater, tannleger etc klarer å håndtere dette på en langt bedre måte en leger.

Legelisten er kommet for å bli da dette gagner kundene. Det vil føre til at fastleger må se over sine rutiner og ta de grep som må til for å organisere seg bedre og effektivere.

Andreas Westander

Student ved masterprogrammet i organisasjon og ledelse ved NTNU i Trondheim

Powered by Labrador CMS