Sport

Over halvparten vurderer sponsorkutt

Man­ge be­drif­ter sli­ter som føl­ge av ko­ro­na­vi­ru­set. Det kan gi sto­re ut­slag for spon­sor­mar­ke­det iføl­ge en ny un­der­sø­kel­se. Det­te sier le­der­ne i Oilers og Viking om sa­ken.

Følg RA Sporten på Facebook!

Spon­sor In­sight Norge pub­li­ser­te for­ri­ge uke de fore­lø­pi­ge ko­ro­na­tal­le­ne for spon­sor­mar­ke­det.

Det vis­te blant an­net at 19 pro­sent av be­drif­te­ne al­le­re­de har be­stemt seg for å kutte i spon­sor­ak­ti­vi­te­ter på grunn av ko­ro­na­kri­sen.

Det er en stør­re an­del av be­drif­te­ne med un­der fem mil­li­o­ner kroner i spon­sor­bud­sjett som kut­ter nå. Dag­lig le­der Terje Hau­ka­li i Oilers er ty­de­lig på at de fryk­ter et tungt mar­ked.

– Det er en rea­li­tet vi fryk­ter. Vi hå­per at alle, in­klu­dert oss selv, får hjule­ne i gang. Det er nå vi skal vise at sam­men er vi ster­ke, sier Hau­ka­li til RA.

Is­ho­ckey­en var på vei mot sin høy­tid, nem­lig slutt­spil­let. Det er sto­re inn­tek­ter som går tapt for klub­be­ne. Et­ter det RA kjen­ner til skal det være snakk om 30 mil­li­o­ner for norsk is­ho­ckey.

LES OGSÅ: Kan dreie seg om 30 millioner for norsk hockey

Lo­sje­sig­ne­ring

Hau­ka­li kan li­ke­vel se noen po­si­ti­ve glimt i dis­se da­ger. Noen be­drif­ter ser fram­over.

– To med ut­gå­en­de av­ta­ler har sig­na­li­sert at de blir med vi­de­re. En av av­ta­le­ne går over tre år, og in­klu­de­rer lo­sje, sier Hau­ka­li.

Det er også fle­re spon­so­rer som har leng­re av­ta­ler med Oilers. Det be­tyr at ikke alt skal re­for­hand­les i lø­pet av som­me­ren.

LES OGSÅ: Overskudd ga Oilers rekordhøy egenkapital

Det gir en for­ut­sig­bar­het.

– Vi har en del av­ta­ler som tik­ker og går. Sånn sett er vi hel­di­ge.

Oilers-sje­fen tror at folk vil se nyt­ten av pro­duk­tet de le­ve­rer, som i stor grad be­nyt­tes til nett­verks­byg­ging for be­drif­ter.

– Alle vil mer­ke det­te. Sam­ti­dig til­byr vi et nett­verk som kan hjelpe dem på bei­na igjen. Vi skal ha vel­dig re­spekt for våre sam­ar­beids­part­ne­res si­tua­sjon, sier Hau­ka­li.

Fotball i Jåt­tå­vå­gen

I Viking er si­tua­sjo­nen an­ner­le­des. Der er ikke se­son­gen over. I Jåt­tå­vå­gen ven­tes det på se­song­start.

LES OGSÅ: Derfor vil Viking kunne tåle koronaeffekten bedre enn andre

Dag­lig le­der i Viking, Ei­rik W. Hen­ning­sen, er ikke blitt ned­ringt av folk som øns­ker å få re­fun­dert sine se­song­kort. Det ser ut til at SR-Bank Arena kan fyl­les snart.

– Vi har hatt én hen­ven­del­se om hva som skjer. Alle in­vol­ver­te er fast be­stemt på at Eli­te­se­ri­en skal gjen­nom­fø­res, se­song­kort­hol­der­ne og spon­so­re­ne skal få det de har be­talt for, med mind­re alt stop­per helt opp, sier Hen­ning­sen til RA.

LES OGSÅ: Slik tror Berntsen korona kan slå ut for fotballen

For Viking hand­ler pub­li­kums­inn­tek­ter om rundt el­le­ve pro­sent av om­set­nin­gen. Når det kom­mer til spon­so­rer har ikke Viking mer­ket noe til de tal­le­ne som Spon­sor In­sight har kom­met med, ennå.

Sponsortallene:

Fore­lø­pi­ge tall fra Spon­sor In­sight Norge:

19 pro­sent kut­ter nå
26 pro­sent av de med un­der fem mil­li­o­ner i spon­sor­bud­sjett
10 pro­sent av de med over fem mil­li­o­ner i spon­sor­bud­sjett

54 pro­sent vur­de­rer kutt høs­ten 2020 om ikke si­tua­sjo­nen er løst
63 pro­sent av de med un­der fem mil­li­o­ner i spon­sor­bud­sjett
41 pro­sent av de med over fem mil­li­o­ner i spon­sor­bud­sjett

Mer fra Dagsavisen