Sponsor Insight Norge publiserte forrige uke de foreløpige koronatallene for sponsormarkedet.
Det viste blant annet at 19 prosent av bedriftene allerede har bestemt seg for å kutte i sponsoraktiviteter på grunn av koronakrisen.
Det er en større andel av bedriftene med under fem millioner kroner i sponsorbudsjett som kutter nå. Daglig leder Terje Haukali i Oilers er tydelig på at de frykter et tungt marked.
– Det er en realitet vi frykter. Vi håper at alle, inkludert oss selv, får hjulene i gang. Det er nå vi skal vise at sammen er vi sterke, sier Haukali til RA.
Ishockeyen var på vei mot sin høytid, nemlig sluttspillet. Det er store inntekter som går tapt for klubbene. Etter det RA kjenner til skal det være snakk om 30 millioner for norsk ishockey.
LES OGSÅ: Kan dreie seg om 30 millioner for norsk hockey
Losjesignering
Haukali kan likevel se noen positive glimt i disse dager. Noen bedrifter ser framover.
– To med utgående avtaler har signalisert at de blir med videre. En av avtalene går over tre år, og inkluderer losje, sier Haukali.
Det er også flere sponsorer som har lengre avtaler med Oilers. Det betyr at ikke alt skal reforhandles i løpet av sommeren.
LES OGSÅ: Overskudd ga Oilers rekordhøy egenkapital
Det gir en forutsigbarhet.
– Vi har en del avtaler som tikker og går. Sånn sett er vi heldige.
Oilers-sjefen tror at folk vil se nytten av produktet de leverer, som i stor grad benyttes til nettverksbygging for bedrifter.
– Alle vil merke dette. Samtidig tilbyr vi et nettverk som kan hjelpe dem på beina igjen. Vi skal ha veldig respekt for våre samarbeidspartneres situasjon, sier Haukali.
Fotball i Jåttåvågen
I Viking er situasjonen annerledes. Der er ikke sesongen over. I Jåttåvågen ventes det på sesongstart.
LES OGSÅ: Derfor vil Viking kunne tåle koronaeffekten bedre enn andre
Daglig leder i Viking, Eirik W. Henningsen, er ikke blitt nedringt av folk som ønsker å få refundert sine sesongkort. Det ser ut til at SR-Bank Arena kan fylles snart.
– Vi har hatt én henvendelse om hva som skjer. Alle involverte er fast bestemt på at Eliteserien skal gjennomføres, sesongkortholderne og sponsorene skal få det de har betalt for, med mindre alt stopper helt opp, sier Henningsen til RA.
LES OGSÅ: Slik tror Berntsen korona kan slå ut for fotballen
For Viking handler publikumsinntekter om rundt elleve prosent av omsetningen. Når det kommer til sponsorer har ikke Viking merket noe til de tallene som Sponsor Insight har kommet med, ennå.
Sponsortallene:
Foreløpige tall fra Sponsor Insight Norge:
19 prosent kutter nå
26 prosent av de med under fem millioner i sponsorbudsjett
10 prosent av de med over fem millioner i sponsorbudsjett
54 prosent vurderer kutt høsten 2020 om ikke situasjonen er løst
63 prosent av de med under fem millioner i sponsorbudsjett
41 prosent av de med over fem millioner i sponsorbudsjett