Nyheter

Too Good to Go har utvidet tilbudet

Matredder-selskapet Too Good To Go stiller appen til rådighet for serveringssteder som vil tilby takeaway, selv om det ikke nødvendigvis er overskuddsmat.

Dette er et helt nytt initiativ fra oss. Vi er kjent for å tilby rabattert overskuddsmat i appen, ved at spisestedene kan legge ut porsjoner til salgs, som ellers ville endt opp som svinn. For å imøtekomme disse spisestedene i en veldig vanskelig periode, har vi nå snudd oss rundt og gjort det mulig for dem å tilby vanlig takeaway i tillegg, sier kommunikasjonsrådgiver i Too Good to Go, Lene Kallum, til RA.

Vi ser at mange sliter og er berørte, legger hun til.

Too Good To Go er en landsdekkende tjeneste som er kjent for å bekjempe matsvinn gjennom forundringsposer med overskuddsmat som brød, dagligvarer og hotellfrokoster. «HjelpLokalt», som det midlertidige tilbudet heter, kan imidlertid være et hvilket som helst måltid med pizza, sushi, wok, suppe eller lignende. Spisestedene legger ut retter kunder kan kjøpe og hente.

Vi gjør dette for å bidra, og selv om noen allerede har satt i gang egne tiltak, mener vi at alt som kan hjelpe i en positiv retning er fint nå, sier Kallum.

LES OGSÅ: Ikea Forus gikk tom for dette etter koronautbruddet

Fornøyde

Tilbudet rullet i gang forrige uke, og rundt femti spisesteder i Norge har tatt det i bruk. Kallum forteller at Too Good to Go opplever at spisestedene som har opprettet profil i appen, er fornøyde med den nye løsningen.

Det er flere som er glade for at vi har fått til dette, og siden vi åpnet for muligheten har det blitt hentet omtrent 200 porsjoner med mat. Det tallet vil øke når flere spisesteder velger å benytte seg av tilbudet, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Enn så lenge er det ikke mange spisesteder i Rogaland som har valgt å lage denne profilen i Too Good to Go-appen. Daglig leder på No18 Kulturkafe i Stavanger sentrum, Ellen Sæbbø Undset, ville ikke la sjansen gå fra henne.

Det er en enkel løsning i en app som allerede er kjent for folk, og vi er såpass nye at dette var en enkel måte for oss å nå ut til kundene. Vi har verken nettside eller webshop, sier hun.

Undset forteller at hun i utgangspunktet kunne holdt åpent og drevet som normalt hadde det ikke vært for at Stavanger sentrum er tomt for kunder.

Folk har jo fått beskjed om å holde seg hjemme, sier hun.

Nå tilbyr hun kundene takeaway, men er ikke fremmed for at de skal få lov til å benytte seg av kafelokalene hvis de ønsker det.

Så lenge det ikke blir for fullt i kafeen kan kundene sitter her, sier hun.

LES OGSÅ: Nye tall viser forskjellene i pengebruken mellom Stavanger og Sandnes

Tilpasser seg

Undset opplever at kundene bestiller takeaway gjennom Too Good to Go-appen, via Facebook og på mail. I disse dager kan hun tilby smørbrød, vafler, scones, hjemmelagde kaker og kanelboller.

Daglig leder i No18 er fornøyd med tilbudet, men skulle ønske hun hadde flere kunder som benyttet seg av det.

Jeg tar gjerne imot flere bestillinger, og hvis kundene ønsker noe annet enn det jeg vanligvis tilbyr må de bare ta kontakt, sier hun.

Mer fra Dagsavisen