Raja kaller Jahn Teigen en nasjonalskatt

Jahn Teigen var en nasjonalskatt, mener kulturminister Abid Raja (V).

– Nasjonalskatten vår har gått bort, skriver Raja på Twitter etter meldingen om at Jahn Teigen er død, 70 år gammel.

– Hele Norge hadde et kjært og nært forhold til Jahn Teigen, og musikken hans har satt spor i oss alle, fortsetter kulturministeren.

– Takk for ditt fantastiske bidrag til norsk kulturliv; du vil savnes. Våre tanker går til hans familien. Hvil i fred, skriver Raja.

Les også: Jahn Teigen - alt vi har nå er fortida

Herodes Falsk hyller vennen

Du var unik, skriver Herodes Falsk i et minneord etter vennen Jahn Teigens bortgang.

– Takk for alt, Jahn! For all moro, sanger og sketsjer vi laget sammen – og for at vi var ordentlige kamerater, skriver komikeren Kim Bård Hansen, bedre kjent som Herodes Falsk på Facebook.

– Du var unik, den beste, ingen kan erstatte deg, verken på scenen eller bak. Du vil alltid være med oss, skriver han videre.

Prima Vera

Sammen med Jahn Teigen og Tom Mathisen utgjorde Herodes Falsk på slutten av 1970-tallet og begynnelsen av 1980-tallet humorgruppen Prima Vera, som ga ut seks album, laget film og musikal.

Prima Veras andre plate «Brakara» solgte over 100.000 og var på den tiden en av Norges mest solgte plater.

– Teigen var helt unik

– Jahn Teigen har betydd utrolig mye for meg både personlig og profesjonelt, sier artist Benedicte Adrian.

Allerede i 1979, som 15-åring, traff Benedicte Adrian Jahn Teigen for første gang. Det gjorde hun i forbindelse med TV- programmet «Halvsju» – der hun, Ingrid Bjørnov og Teigen alle var gjester.

– Jeg var stor fan allerede, og det å få treffe ham var stort. Han ble en slags mentor, sier Adrian til NTB.

Hun husker ham ikke minst for det store motet, det at han alltid sto på sin rett til å være litt gæren.

Bøddel

– Han var så proff og seriøs – og samtidig fullstendig uforutsigbar. Han ble laget i en helt unik støpning, det fantes bare en som ham – og han vil bli dypt savnet, sier artisten videre. Og minnes tiden de hadde sammen i rockeoperaen «Which Witch».

– Jeg husker godt da vi kontaktet ham i 1987 for bøddel-rollen. Det førte til et langt samarbeid, både i Norge og i London, og jeg vet at dette var opplevelser og erfaringer han satte svært høyt. Selv tenker jeg på dette samarbeidet som en skatt, sier hun – og understreker at Jahn Teigen var en artist som nektet å la seg sette i bås.

Filosof

– Utad var han en klovn, men det var filosof han egentlig var. Du kunne ikke bare si «hei», og «god dag» til ham, han ville i dybden og reflekterte og grunnet over alt mellom himmel og jord.

– For meg sier bildet av Jahn Teigen i skjelettdrakt det aller meste om ham: Musikalitet, originalitet – og dette helt utrolige motet og det avvæpnende smilet. Her hadde du en artist som var umulig å målbinde, og han har alltid motivert og inspirert meg – til å våge.