Stavanger

– Må ha planer for datokjøring nå

Per A. Thorbjørnsen vil ha på plass planer og systemer for datokjøring i Stavanger.

Bilde 1 av 3

Bergen, for øvrig Thorbjørnsens gamle hjemby, har system og regelverk på plass. Da luftkvaliteten ble ekstra ille i hansabyen forrige tirsdag, innførte Byrådet datokjøring.
– Vi må ha et slik apparat klart til den dagen luftkvaliteten er på nivå rødt eller i verste fall lilla, og værsituasjonen ser ut til å fortsette, sier Per A. Thorbjørnsen (V), leder i kommunalstyret for miljø og utbygging (KMU), til RA.
Han vil sette i gang administrasjonen til å få et system for datokjøring på plass, også i samarbeid med Kolumbus og nabokommunene. Datokjøring innebærer at halvparten av bilparken nektes kjøring annenhver dag, basert på nummerskiltet.
– Vi må ha planene på plass i tilfelle situasjonen blir alvorlig. Hvis vi ikke har det, har vi ingen andre virkemidler enn å henstille bilistene til å gjøre, og det er neppe nok, sier Thorbjørnsen.
Thorbjørnsen minner om at regjeringen har presentert skjerpede krav til luftkvaliteten i byene fra 1. januar.

Barn og astmatikere

– Dessuten viser nyere forskning at helseskadene ved dårlig luftkvalitet er enda alvorligere enn forskerne tidligere har antatt. Dette er spesielt alvorlig for små barn, sier styrelederen, og viser også til problemene astmatikere og hjertesyke kan få.
Thorbjørnsen understreker at han ikke vil innføre et vedtak  datokjøring, men få et system på plass som en kriseberedskap, slik at politikerne har muligheten til kortsiktige tiltak hvis luften blir helsefarlig over tid.
– Vi kan også teste ut systemet ved å gjennomføre frivillig datokjøring, og se hvordan apparatet fungerer, sier Thorbjørnsen, som også at leder av bystyregruppen i Venstre.

Ap vil også ha tiltak

Aps fraksjonsleder i KMU, Arnt-Heikki Steinbakk, ønsker også tiltak.
– Ap er opptatt av både kortsiktige og langsiktige tiltak for å ha en helsemessig forsvarlig luftkvalitet. Verktøykassen må på plass, sier Steinbakk.
Han understreker at arbeidet for å bedre byluften må fortsette uavhengig av om det lyser rødt på målestasjonene i byen i tiden framover eller ikke.
– Vi kan ikke slippe denne saken, men uansett arbeide for bedre byluft. Vi må også ha bedre faktagrunnlag med flere målestasjoner, sier han.
Dieselrestriksjoner, datokjøring og piggdekkavgift er områder Ap vil se på.
– Posisjonspartiene i Stavanger, inklusiv Venstre, stemte ned et forslag fra Ap om å be Rådmannen forberede en sak om piggdekkavgift i Stavanger, sier Aps fraksjonsleder.
Han mener det er bare rett og rimelig at piggdekkbrukere beskattes på grunn av ekstra slitasje på asfalten.
– Ap vil sammen med andre partier fremme forslag om piggdekkavgift og andre tiltak i KMU på tirsdag, sier Steinbakk.

Frp: Nye målinger først

Leif Arne Moi Nilsen (Frp) i KMU vil først kartlegge hvordan byluften egentlig er.
– Måleutstyret som brukes har ikke vært lovlig siden 2006. Vi må måle med nytt utstyr. Først må vi kartlegge, og viser det seg at luften er så dårlig, skal jeg være med og se på mange slags tiltak, sier Moi Nilsen.
 – Jeg er ikke så sikker på om byluften er så dårlig. Vi har mye vind, ligger på en halvøy og er uten fjell rundt oss, sier han.
Han mener vedfyring med utrangerte ovner er et vel så stort problem.
– I 2014 var det 13 dager over faregrensen, på stille dager. Vi må opp i 31 dager for å bryte loven, sier Frp-eren.
Han er uansett skeptisk til datokjøring.
– Mange husstander har mer enn én bil. Mye av forurensningen kommer fra gjennomgangstrafikk, og den kan vi uansett ikke stoppe med datokjøring, sier Moi Nilsen.

Mer fra Dagsavisen