Stavanger

Har ventet i åtte år på svar om huset skal rives

Bussveitraseen i Sandnes er valgt. Det blir ikke utenfor stueveggen til Erik Carlsen i Oalsgata. Men han vet ennå ikke om han får beholde huset sitt.

Erik Carlsen og resten av beboerne i Oalsgata har ventet i nesten åtte år på en avklaring om husene deres skal rives. Under tirsdagens møte sa samferdselssjef Gottfried Heinzerling at de skal få svar i løpet av ett år. – Når man har en rivingssak hengende over seg, legges alt på is. Det blir utrivsel i huset, sier Carlsen. Foto: Kjersti Riiber
Publisert Sist oppdatert

Carlsen og naboene hans i Oalsgata har lenge levd i uvisshet. En bussveitrasé i Oalsgata hadde betydd at hjemmene deres ble revet. I midten av juni i fjor valgte imidlertid Sandnes bystyre å legge bussveien til Strandgata, men Carlsen og de andre beboerne i Oalsgata er ennå ikke trygge.

– Vi har ventet i snart åtte år. Det er naturlig for oss å få en snarlig avklaring. Vi er kommet i en umulig livssituasjon, sa Carlsen under et bussveimøte i regi av Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Nylig måtte Carlsen investere 100.000 kroner i boligen sin etter en vannlekkasje.

– Vi ventet så lenge med renovering at det til slutt gikk galt. Man mister mye av lysten til å gjøre ting med et hus man ikke vet om man får beholde. Du har ikke den samme kjærligheten til huset lenger, sier han til RA.

– Avklaring innen ett år

Under møtet var også samferdselssjef, Gottfried Heinzerling, i Rogaland fylkeskommune til stede. Han hadde gode nyheter til Oalsgata-beboerne.

– Vi skal raskt avklare reguleringsplanen for Oalsgata. Åtte år er forferdelig lenge, og et uttrykk for at vi ikke fikk avklart de overordnede føringene tidligere, sier Heinzerling og viser til den langvarige prosessen med å velge endelig bussveitrasé.

Grunnen til at reguleringsplanen ennå ikke er ferdig, er fordi man jobber med løsninger både med tanke på ny sykkelstamvei og for at Oalsgata skal være en god innfartsåre til Sandnes fra motorveien.

– I løpet av ett år er det avklart om vi må ta eiendommer eller ikke, sier Heinzerling.

Det var Carlsen glad for å høre.

– Heinzerling lovte ett år, og jeg tror han mener det.

Det er ikke bare boligeiere som er oppgitt over lang ventetid. Også for næringslivet har bussveiprosessen i Sandnes skapt hodebry.

Per Navestad, daglig leder i OC Østraadt, har ventet i ni år på å sette i gang et boligprosjekt ved Strandgata. Han mener bedriften hans og Vegvesenet kan dra nytte av hverandre.

– Bussveien betyr noe for vår eiendom, men vår eiendom betyr også noe for bussveien. Vi må innse at prosjektene kan gjøre hverandre gode, sier Navestad.

Etterlyser dialog

I likhet med beboerne i Oalsgata er Navestad frustrert over manglende dialog både fra kommunens side og fra Statens vegvesen.

– Dialog, finnes den? Og spiller kommunen en aktiv rolle til det beste for byutviklingen i Sandnes? spurte Navestad.

Kristin Barvik, kommunalsjef i Sandnes kommune, tok med seg innspillene.

– Jeg forstår godt utbyggernes frustrasjon. Du har en tomt som bare blir liggende på tilsynelatende ubestemt tid. Men det er også mange hensyn å ta for oss. Det som kan være en god løsning for den ene parten, kan skape utfordringer for den andre, sa Barvik.

Powered by Labrador CMS